Hverdagsvold
Danmarks Lærerforening har tidligere foreslået politikerne, at det skal være lovligt for lærerne fysisk at guide en elev væk fra en eskalerede situation.
pink_cotton_candy
Nu bliver det skrevet ind i loven, at lærere må gribe fysisk ind mod vold
Danmarks Lærerforening glæder sig over ministerens udmelding, for mange lærere har mistet deres job, når de har grebet fysisk ind for at stoppe en voldelig situation.
Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye ønsker, at det skrives ind i folkeskoleloven, at lærere må gribe fysisk ind, hvis en elev er uregerlig og uden for rækkevidde af andre pædagogiske greb.
"Vi skal skal bakke de mennesker op, der er bange for at bryde ind eller sågar bliver fyret, hvis de bryder ind", siger Tesfaye i dag til Berlingske.
Udmeldingen vækker glæde i Danmarks Lærerforening, som længe har påpeget, at reglerne på området er for uklare
og ufuldstændige, og det går ud over lærernes retssikkerhed.
”Vi har længe efterlyst klarere regler om
fysisk indgriben, når alle andre pædagogiske midler er udtømt - både for
lærernes og elevernes skyld. Vi bakker derfor op om ministerens nye udmelding.
Dybest set handler det om muligheden for at skabe den gode undervisning til
gavn for alle. Og at få løst de situationer, der opstår, på en god måde på
skolen, få dem talt godt igennem og tillagt lærerens forklaring større værdi", siger han.
De uklare regler betyder, at mange lærere i dag er bange for konsekvenserne ved fx
at føre en elev væk fra en tilspidset situation, tage en mobiltelefon fra en
elev, der ikke vil aflevere den eller berolige en elev.
”Lærernes bekymringer er desværre helt
reelle, da vi har set medlemmer, som har mistet deres job efter at have grebet
fysisk ind på samme måde, som de fleste forældre ville gøre i hjemmet. Så vi
har et problem, vi skal have løst – og jeg er glad for, at ministeren er enig
og vil tage handling", siger Gordon Ørskov Madsen.
I Norge har man netop vedtaget nye
lovregler om fysisk indgriben, som både DLF og ministeren mener, at man kan
lade sig inspirere af. Det handler bl.a. om langt tydeligere beskrivelse af
situationer, hvor der kan gribes ind fysisk – fx ved adfærd, som forstyrrer
eller ødelægger undervisningen eller for at forhindre, at en situation
eskalerer.
”Samtidig skal vi bruge enhver situation,
hvor fysisk indgriben har været nødvendig, til at gå i dialog med forældre og
skole om, hvordan en lignende situation kan forebygges. Der skal være større
fokus på dialog og forebyggelse på den enkelte skole, end der er nu. Det er
også noget af det, man har fokus på i Norge,” siger Gordon Ørskov Madsen i en pressemeddelelse.