“Vil du starte den
her krig med mig?”
BAG OM BESKYLDNINGER
Skoler handler i panik, når
lærere beskyldes for "grænseoverskridende adfærd",
mener DLF.
Folkeskolen undersøger, hvorfor det kommer
så vidt – og hvordan vi sikrer både lærere og elevers retsstilling.
Sådan sagde fransklærer C til
en elev efter en ophedet episode i en fransktime.
Eleven havde forladt
fransktimen og sad sammen med en vikar fra tyskholdet. Den fransktime i 5.
klasse blev Cs sidste på skolen.
Hændelserne betyder, at skolen
sætter gang i en sag om afskedigelse.
I fransktimen den 25. april 2022 er der uro.
To elever er trætte og vil hellere se film end gå i gang med et nyt forløb. Men
C holder fast.
De to elever forstyrrer og skriver beskeder i
klassechatten, som giver uro blandt flere i klassen. C går hen
til den ene elev og klapper blødt oven på elevens hoved, imens hun slår elevens
åbne pc på bordet ned og beder eleven om at gå i gang med arbejdet.
Eleven ved
siden af udbryder: “Du må ikke slå børn”.
“Det gør jeg heller ikke. Jeg gjorde bare
sådan her”, siger C og giver ligeledes den anden elev et kærligt
klap på hovedet.
Det får eleven til at åbne sin computer og - foran øjnene på
C – begynde at google politiet for at undersøge, om man kan
anmelde en lærer for at slå børn.
Igen siger C: “Jeg har da ikke
slået. Jeg har bare rørt hovedet. Det var bare kærligt”.
Den første elev, som beskyldte C for at slå, forlader undervisningen efter episoden og går hen til
tyskholdet, men forsøger senere i timen at komme tilbage til klassen for at
hente sin ven. Det afslår C, hvilket gør eleven så frustreret,
at denne flere gange giver C fingeren.
C gennemfører fransklektionen
og går bagefter ud til eleven, som nu sidder ved siden af en lærer, der er
vikar på tyskholdet. Her siger hun til eleven: “Vil du starte den her krig med
mig?”
Senere samme dag kontakter forældre til en
helt tredje elev i klassen ledelsen på skolen og fortæller, at deres barn har
oplevet at blive slået med flad hånd på armen af fransklæreren i pågældende
time.
En anklage, som C slet ikke kan genkende, fortæller hun Folkeskolen:
“Hvordan skulle en lærer kunne slå tre børn i
samme time? Jeg har slet ikke rørt den elev”, siger C.
Dagen efter går vikaren til ledelsen og
fortæller, at eleven har sagt, at C har slået den pågældende
elev og en anden i klassen med flad hånd.
Derfra udvikler sagen sig hurtigt.
Hjemsendt over telefonen
I skriftligt
materiale om sagen fra kommunen fremgår det, at en leder på skolen sætter sig
ned i klassen efter vikarens klage. Her fortæller flere elever, at de har
oplevet, at fransklæreren gav to elever “et dask” i nakken.
Samme dag ringer
skolelederen til C og fortæller hende, at forældre til tre
elever har klaget over, at hun har slået deres børn i fransktimen dagen før.
C bliver fritaget for tjeneste, og over telefonen får hun at
vide, at hun ikke må komme på skolen mere.
C siger i
telefonsamtalen, at det ikke er rigtigt, at hun har slået tre elever. Det
skriver hun også i sin skriftlige redegørelse for hændelsen, og det gentager
hun til den tjenstlige samtale, hun er til den 29. april.
Hun har ikke været på skolen siden. Ikke
engang for at hente sine ting eller sige farvel til elever og kolleger på den
skole, som har været hendes arbejdsplads i ti år.
“Det var dramatisk for mig. Jeg gik
fuldstændig i sort. Det var, ligesom der kom en lastbil og kørte over mig. Jeg
følte virkelig ikke, jeg havde gjort noget, så jeg gik i panik”, siger C til Folkeskolen.
Efter telefonsamtalen med sin leder ringede
C til en kollega, og samme dag mødtes hun med to kolleger i en
park.
“De hjalp
mig. De ringede til Danmarks Lærerforening, og de hjalp mig med at få en tid
til psykolog med det samme”, fortæller hun.
Danmarks Lærerforening sætter en jurist på
sagen, da fagforeningen mener, at fyringen af C er uberettiget.
Kommunen har afgjort sagen som uansøgt afsked og har givet fuld løn i
opsigelsesperioden.
DLF: Lyt til læreren
Det er ikke første
gang, at Danmarks Lærerforening får sager, hvor kommuner prompte afskediger
lærere, når der opstår elevanklager.
Oftere og oftere ser Danmarks
Lærerforening sager, hvor kommuner skrider til bortvisning eller afskedigelse,
inden sagen er undersøgt ordentligt.
Det mener advokatfuldmægtig hos
Lærerforeningen Kristina Riis Hougaard også er sket i denne sag.
“Det
undrede os, at der ikke var fremlagt forældreklager, hvis eleverne oplevede at
være blevet slået. Vi ville også gerne vide, hvordan ledelsen havde snakket med
eleverne om hændelsen – især var vi interesserede i, om eleverne havde haft
mulighed for at påvirke hinanden”, lyder det fra Kristina Riis Hougaard, som
har været i forbindelse med kommunen om sagen.
DLF pegede i høringssvaret til kommunen også
på, at de elever, der var gået til lærerne, alle havde tætte relationer til de
elever, der oplevede at være blevet slået. Lærerforeningen undrer sig også
over, hvorfor kommunen ikke var gået til politiet, når der kom en så alvorlig
anklage om, at tre elever var blevet slået i den samme time.
“Kommunen har slet ikke lagt vægt på Cs forklaring om, at hun har klappet to elever kærligt på hovedet, og at
hun slet ikke har rørt den tredje”, siger Kristina Riis Hougaard.
“Hvis det alene er børnenes påstand og
opfattelse, der lægges ukritisk til grund i en afskedssag – uden en reel
efterprøvelse eller stillingtagen fra ledelsens side – indebærer det, at en
lærer aldrig fysisk kan røre en elev – dette være sig et klap på skulderen, et
klap på hovedet eller lignende – uden at læreren derved sætter sig selv i en
risiko for at blive opsagt”, siger Kristina Riis Hougaard.
Sådan har vi gjort
Artiklen er blevet til ved hjælp af interview med lærer C og advokatfuldmægtig i Danmarks Lærerforening Kristina Riis Hougaard. Redaktionen har desuden haft indsigt i blandt andet referat fra tjenstlig samtale, DLF’s høringssvar og afgørelse i sagen om uansøgt afsked.
Af hensyn til de involverede parter er kommune, skole, klassetrin, elevernes køn og visse detaljer i sagen udeladt.
Skolelederen er orienteret om artiklen, men ønsker ikke at kommentere på sagen, da der er tale om en personalesag, som ikke er afsluttet endnu.
En følelse af magtesløshed
Selv er fransklæreren
stadig helt uforstående over for, hvad der er sket. Kort efter afskedigelsen
får hun job som fransklærer på en privatskole i samme kommune.
“Det er så urimeligt, det, der er sket. Jeg
føler mig magtesløs. Jeg forventer, at min skole støtter eleverne, men også
lærerne. Efter ti år føler jeg, at jeg på et øjeblik er blevet slettet fra min
skole”, siger C.
Hændelsen har ændret hendes måde at være
lærer på.
“Jeg har altid været en lærer, der har hilst
på eleverne og givet et kram, hvis de havde brug for det. I dag holder jeg mig
forrest i klassen og rører ikke ved eleverne. Men det er unaturligt. Hvis
elever slår sig, eller de er meget kede af det, så har de bare brug for en
fysisk berøring. Men det gør jeg ikke i dag”, siger hun.
“I starten vidste jeg ikke, om jeg kunne
blive lærer igen. Men jeg søgte et job og fik det med det samme, og jeg er
rigtig glad for at være lærer nu. Men det er ikke slut endnu. Jeg håber, at
sagen afgøres i år – så jeg kan starte et helt nyt kapitel i 2023”.
Lærerforeningen har indbragt sagen for et
afskedigelsesnævn, men er i dialog med kommunen om et forlig.
Opdateret
27/6-24: Fagbladet Folkeskolen har efter udgivelse fjernet navn og foto på
artiklens bærende kilde jf de presseetiske reglers afsnit D.1.