”Vi
oplever i kommunerne, at lærerne oftere får røven i klaskehøjde på nogle ting,
hvor de bruger 'Bekendtgørelse om fremme af god orden'”.
Sådan lyder det fra formand for
Ringsted-Sorø Lærerkreds Lise Vadsager. Dermed har hun samme oplevelse, som advokat i Danmarks Lærerforening Camilla Bengtson fortalte om i sidste uge i Folkeskolen.
Kommuner og skoleledelser går oftere i panik, når de får klager over lærere. Og det er ikke ualmindeligt, at det fører til en bortvisning af læreren, selvom sagen ikke er ordentligt undersøgt.
Og det er ikke kun i Ringsted-Sorø, at lokale lærerformænd oplever, at skoleledelser og kommuner har fået en uheldig tendens til at reagere hurtigt
og hårdt, når elever eller forældre beskylder lærere for vold eller anden
grænseoverskridende adfærd.
Flere lokale lærerformænd fra rundt om i landet fortæller til Folkeskolen, at de i større eller mindre grad oplever samme tendens.
”Hos
os har vi desværre et stigende antal sager, hvor medlemmerne kommer i
vanskeligheder, fordi de forsøger at undgå skade på eleverne ved at gå imellem
to elever, der er røget i totterne på hinanden, fordi den beroligende hånd på
skulderen af eleven bliver opfattet som magtanvendelse - eller måske blot fordi
læreren ser sur ud, mens vedkommende irettesætter en elev”, siger Lise
Vadsager om, hvad hun oplever på skolerne i Ringsted-Sorø.
Hun
mener, at reglerne er uklare.
”I
Bekendtgørelse om fremme af god orden i folkeskolen står blandt andet, at for
at afværge, at en elev øver vold mod sig selv eller andre kan der anvendes magt
i fornødent omfang. Men hvordan tolker vi 'fornødent omfang'?”, spørger hun.
Lise Vadsager mener, at inklusion
og besparelser gør, at lærerne presses mere end godt er.
Den stille berøring på skulderen kan hurtigt blive til en anklage. Nogle lærere er nervøse. Og der er en fornemmelse af, at alt kan blive misforstået
Lokal lærerformand i Kolding
”Kommunernes
dårlige økonomi tvinger mange skoler til at aflyse to-lærertimer eller co-teaching
eller andre tiltag, som egentlig er beregnet til at hjælpe inklusionselever.
Det betyder, at eleverne ikke får den lovede støtte, og så opstår der
situationer, hvor børnene lettere bliver udadreagerende”.
”Når
der ikke er støtte i klassen, kan man ikke bede en anden voksen om at tage
eleven med ud, og så opstår der lettere situationer, hvor læreren bliver nødt
til at reagere, og de situationer kan hurtigt misforstås”, siger hun og
fortæller om episoder, hvor elever har taget et billede af en lærers meget
vrede ansigt eller en hånd på en skulder, når en elev bliver ført ud.
Selv
om der er to sider af en sag, oplever Lise Vadsager, at skoleledelsen ofte
stiller sig meget entydigt på elevernes side.
”Udkommet
af vores sager har alle været, at læreren må beklage, undskylde, bakke baglæns
ud af situationen, fordi elevens retssikkerhed tilsyneladende er vigtigere end
lærerens”, siger Lise Vadsager.
Hun
håber, at DLF vil gøre en indsats for at øge opmærksomheden om det stigende
problem.
Skæld ud kan føre til
tjenstlig samtale
Formand
for Kolding Lærerkreds Ravi Willesen oplever samme tendens.
Han understreger
dog, at det er meget forskelligt, hvordan skoleledelserne håndterer elevklager.
”Vi
har mange hændelser, som bliver håndteret på den enkelte arbejdsplads. Den
stille berøring på skulderen kan hurtigt blive til en anklage. Nogle lærere er
nervøse. Og der er en fornemmelse af, at alt kan blive misforstået”, siger Ravi
Willesen.
Han
mener, at lærernes mulighed for at reagere over for eksempelvis udadreagerende
elever er blevet begrænset.
”Det skrider, når det handler om den verbale del. Vi
har skoler med værdier som ’skolen uden skældud’ eller ’den anerkendende
skole’. Man fjerner én mulighed for irettesættelser, og man sætter ikke
noget ind i stedet for. Og det skaber afmagt. Nu kan skældud føre
til en tjenstlig samtale, hvor vi fra kredsen også skal møde op”, fortæller
Ravi Willesen.
Flere
steder er der pædagogiske tiltag som eksempelvis low arousal på
skolerne, som betyder, at lærerne skal sikre en ikke-konfronterende pædagogik
på skolen.
”Lærerne
er tvunget ind i en ramme, hvor vi skal inkludere. Men så kommer der samtidig
nye ord på, hvordan vi skal drive pædagogik. På den måde fjerner man nogle af
lærernes handlemuligheder. Hvis man hæver stemmen, kan man pludselig blive
kaldt til samtale om, at man som lærer ikke er i balance, og der er ingen, der
spørger ind til, hvad man som lærer var udsat for, før man hævede stemmen”,
siger Ravi Willesen.
Også
han mener, der er behov for et større fokus på lærernes retssikkerhed.
”Der
er nogle steder, hvor de modtager en elevanklage, og så siger de, at så må jeg
antage, den er rigtig, lige meget hvad læreren siger. Men sådan er det ikke på
alle skoler”.
Læreren har
bevisbyrden
Også i Slagelse har den lokale lærerformand oplevet tendensen på enkelte af kommunens skoler.
”Vi
har ikke dokumentation for et bestemt antal episoder, men vi får meldinger om,
at det sker”, siger formand for Slagelse Lærerkreds Jacob Seersholm.
”Problemet er, at der opstår episoder, hvor man
tidligere tænkte, at lederen havde lærerens ryg. Sådan er det bare ikke
nødvendigvis længere. Nogle gange er den første reaktion, at man indkalder
læreren til at forklare sig. Læreren føler sig mistænkeliggjort, indtil
man får bevist det modsatte”.
Slagelse
er en af de kommuner, der er meget hårdt ramt af besparelser, hvilket presser lærerne. Det øger ifølge Jacob Seersholm risikoen for, at der opstår flere episoder mellem lærere
og elever på skolerne.
”Det
er helt klart, at der sker flere af de her episoder. Der er brug for langt
flere to-lærertimer, som kan afhjælpe tilspidsede situationer”, siger han.