Farvel til tysk og fransk i 5. klasse.
Fremover skal elever først begynde deres fransk- eller
tyskundervisning i 6.klasse. Det fremgår af den nye aftale om folkeskolen, som regeringen
og forligspartierne tirsdag er blevet enige om.
Aftalen sløjfer også den skriftlige prøve i tysk og fransk i
9. klasse. Det betyder, at der fremover kun vil være
mundtlige udtræksprøver i sprogfagene.
For Kristina Silla, der er forkvinde i sproglærerforeningens
franskudvalg, var nyheden om den udskudte franskstart ærgerlig:
”Det gjorde ondt i maven at læse. Vi har tydeligvis en
minister, der er meget praksisfaglig, men ikke kan se vigtigheden af
sprogfagene. Og det synes jeg er ærgerligt”, siger hun.
Nyheden var også svær at sluge for Tine Lund, der er formand Tysklærerforeningen for Grundskolen.
”Vi er rigtig ærgerlige over, at tysk og fransk først kommer
på skemaet i 6. klasse. Jo tidligere vi kan begynde, jo mere legende og
umiddelbare er eleverne i forhold til at lære og snakke. Og det er at snakke,
de lærer mest af”, siger formanden.
Fint med fokus på mundtlighed
Til gengæld er Kristina Silla positiv overfor beslutningen
om at fjerne den skriftlige udtræksprøve i fransk.
”Skriftlighed er vigtig, men jeg er egentlig glad for, at
der nu bliver plads til at skabe et større fokus på mundtlighed, fordi der ikke
længere bliver en skriftlig prøve, man skal træne til. Det står jo en frit for
at bruge skriftlighed i undervisningen, og der skal jo være en balance. Men det
er fint, at vi kan beslutte det selv”.
Tine Lund fra Tysklærerforening er enig og påpeger samtidig,
at man uden den skriftlige udtræksprøve undgår en masse komplicerede dilemmaer
omkring snyd.
”Den skriftlige prøve har været lidt af en farce. Det er blevet
så nemt at snyde og bruge oversætningsværktøjer, som har gjort det svært for
lærerne at rette opgaver. Det er fint, at vi nu slipper for det og kan
koncentrere os mere om at øve det mundtlige”.
Der skal ifølge aftaleteksten stadig gives skriftlige standpunktskarakterer.
Forsker: Man har haft skyklapper på
For Annette Søndergaard Gregersen, der er lektor i fransk og
docent på læreruddannelsen og har deltaget i forskningsprojekter om tidlig
start af fremmedsprog, giver beslutningen om at skubbe tysk og fransk til
6. klasse, heller ikke meget mening.
Hun har blandt andet været
projektleder på et projekt om tidlig sprogstart, hvor nogle af de involverede
skoler var så glade for at starte med fransk allerede i 3. og 4. klasse, at de fortsatte
med det selv efter projektets afslutning og udvidede med tysk også.
”Vi kan ikke via forskning sige
entydigt, at tidlig sprogstart med sikkerhed giver bedre resultater. Men vi
ved, at tidlig sprogstart øger elevernes motivation og det, vi kalder
sprogmod”, siger Annette Gregersen.
”Der er en ret stor forskel fra 5. til 6. klasse. I 6. klasse er de pre-pubertære, så eleverne begynder
allerede her at lukke sig sammen og have mindre mod på at bruge kroppen,
snakke, være fjollet, lege, alt det vi ved gør en forskel”, siger forskeren.
Ved projektet om tidlig start
af fransk, som Annette Gregersen var projektleder på, oplevede lærerne, at
eleverne var mere motiverede for at lære og især for at tale fransk højt, end
når eleverne først startede fransk i femte klasse.
”Vi ved, man lærer sprog bedst ved at bruge kroppen. Man
lærer ved at ’gøre’ sproget, ikke at sidde ned. Der virker det til, at
politikerne enten har haft skyklapper på eller bevidst ignorerer de
interessante resultater på forsøgene, vi hidtil har set”, siger Annette
Gregersen.
Timer i udskolingen er fint
Selvom tysk og fransk først skal begynde for eleverne i 6.
klasse, indebærer den nye aftale, at eleverne får timerne igen i 8. og 9.
klasse.
Det forstår Annette Gregersen heller ikke årsagen til.
”Igen, vi har simpelthen ikke forskning, der bakker det op.
Men ud fra det vi ved, så vil jeg langt hellere have timerne tidligere end i
udskolingen. Eller sagt på en anden måde: det
handler både om lang proceslæringstid og mange timers undervisning med
veluddannede sproglærere", siger hun.
For Kristina Silla i Sproglærerforeningens franskudvalg giver det måske god mening at have mere fransk i udskolingen.
”Eleverne er ofte fraværende på grund af
brobygningsaktiviteter, besøg på ungdomsuddannelser og praktik, hvilket kan
resultere i betydeligt tab af fransktimer, så det kan måske fungere fint, at de
får én ekstra time der" siger forkvinden, som samtidig mener, at regeringen bør fremme
brobygning mellem grundskoler og ungdomsuddannelser for at
understrege relevansen af at lære sprog.
"Da Danmark er et lille land omgivet af store nabolande,
er det afgørende, at eleverne forstår vigtigheden af at mestre flere sprog end
blot engelsk”, siger forkvinden.
Hun understreger desuden, at når eleverne først skal
vælge tysk eller fransk i 6. klasse, så bliver det endnu mere nødvendigt med
grundig vejledning af eleverne.
”Eleverne får jo et år mindre til at vælge og til at shuffle
rundt, hvis de fortryder. Så det er helt afgørende, at hele formidlingen og processen
omkring at vælge et fag skal varetages af en uddannet sproglærer, og ikke
f.eks. en klasselærer. Det bliver en markant vigtigere opgave nu at hjælpe
eleverne med valget”, siger Kristina Silla.