Forberedelsestid, forældreguide og fælles respekt. Folkeskolen har samlet de 10 mest læste debatter siden sommerferien.
Her er den mest læste debat i efteråret 2023
Hvordan griber vi bedst trivselskrisen an? Er respekten mellem lærere og elever høj nok? Og hvad kan vi gøre for at skabe bedre arbejdsvilkår for lærerne? Det er nogle af de spørgsmål, som har optaget Folkeskolens læsere mest i det seneste halvår. Her får du de 10 mest læste debatter - og hele tre regnestykker.
1. Debat: Det kræver umenneskelige kræfter at se sit barn i mistrivsel og samtidig skulle underlægge sig et autoritetsforhold
Annonce:
Efterårets mest læste debatindlæg kommer fra forælder og læge Trine Nielsen.
For hende blev mødet med folkeskolen en svær oplevelse, og i indlægget fortæller hun om at se sit barn stå uden for fællesskabet og en lang kamp for at blive henvist til udredning.
2. Niels Chr. Sauer: Normalbegrebet er ikke
indsnævret i folkeskolen. Det er afskaffet
Annonce:
Sammenlignet med tilstanden for en generation siden er en almindelig skoleklasse i dag et veritabelt cirkus af forskellige kulturer og etniciteter, som læreren af alle kræfter og mod alle odds søger at holde sammen på.
Diversiteten har aldrig været større, skrev debattør Niels Chr. Sauer.
3. Lærer: Sådan får du en times mere forberedelse - gratis
Annonce:
Lærer Ulrik Vestergaard regnede sig frem til, hvordan landets lærere kan få 60 minutters ekstra forberedelse om dagen. Vel at mærke uden at overbelaste de forvejen travle skemaer.
Regnestykket begynder ved den forsvundne kontaktbog fra SkoleIntra...
4. Danske skoleelever: Kære
lærer, udvis respekt - så gør vi det samme over for dig
Annonce:
I et meget debatteret debatindlæg tog elev-formand Laura Drachmann Poulsen temaet om gensidig respekt mellem lærere og elever op til diskussion. Hendes oplevelse er, at elever ofte får skylden, når lærernes autoritet er udfordret. Og det er problematisk, når eleverne gøres til modstanderne i en ellers fælles kamp, skrev hun.
6. Lærer: På én og samme tid er
jeg klasselærer, pædagog, tolk, socialrådgiver, sundhedsplejerske,
sygeplejerske, læge og sosuassistent
Lærer Mia Lodberg undrede sig over, at inklusion ikke bliver nævnt med et eneste ord i regeringens skoleudspil fra efteråret.
Det er åbenbart ikke længere aktuelt - med mindre man altså er elev, forælder, pædagog eller lærer i den danske folkeskole, konstaterede hun lettere sarkastisk.
7. Debat: Kære skoleleder – med
dette regnestykke får du to timers ekstra arbejde ud af din lærer, men vær sød
ikke at bruge det
Med inspiration fra Ulrik Vestergaards regnestykke, hvor han fandt en ekstra times forberedelse (et debatindlæg, som også er at finde på denne liste) udviklede lærer Thomas Qvist et nyt regnestykke. Her fandt han en formel, som skoleledere kan bruge til at få hele to timers ekstra arbejde ud af lærerne.
8. Så lang tid tager det at læse,
bedømme og give respons på 24 engelske afleveringer
Det har været populært med regnestykker i dette efterår. Lærer Maria Roneklindt satte sig for at udregne sit samlede forbrug på læsning, bedømmelse og respons af skriftlige opgaver i engelsk.
For hvor lang tid tager det egentlig at læse, bedømme og give feedback på 24 opgaver? Få svaret nedenfor.
9. Viceskoleleder: Ministeriets nye skriftlige
prøver er oldnordiske – og de indebærer stribevis af risici
Viceskoleleder Malte von Sehested kiggede nærmere på de kommende skriftlige prøver og fandt tre store bekymringspunkter. Især er det bekymrende, at Undervisningsministeriet nu indfører et værktøj, som eleverne ikke arbejder med til dagligt, og som de altså kun skal lære at kende for at kunne blive testet, lød det.
Debattør Anders Peter Nielsen leverede en guide til forældre, så de bedre kan forberede sig forældremøder. Blandt de 11 råd var blandt andet opfordringen om at lade lærere og pædagoger føre ordet, ikke sniksnakke med sidemanden og i øvrigt overveje, om ens spørgsmål er relevant for andre end én selv.