På seks år er antallet af børn og unge, som får ADHD-medicin,
steget med 50 procent – fra 15.370 i 2016 til 22.980 i 2022. Det fik i april Nina
Tejs Jørring, forperson i Børne- og Ungdomspsykiatrisk Selskab, til at slå
alarm i Politiken, for Sundhedsstyrelsen har i årevis fastslået i sine
nationale kliniske retningslinjer, at medicin meget sjældent bør være lægens
førstevalg. I stedet bør barnet tilbydes
pædagogiske og psykologiske tiltag.
”Man skal først afprøve, om det er nok, inden man tilbyder
medicin, for det er i modsætning til medicinen jo fri for fysiske bivirkninger”
sagde Nina Tejs Jørring til Politiken.
Børn med ADHD har brug for en rød tråd
Børneordfører Mette Thiesen fra Dansk Folkeparti og SF’s handicapordfører
Charlotte Mølbak reagerede på artiklen ved at indkalde tre ministre, som alle
har et ansvar på området, til et samråd om børn og unge med ADHD. Charlotte
Mølbæk har selv en søn med udviklingsforstyrrelsen.
”Noget af stigningen i medicinforbruget skyldes, at vi er
blevet bedre til at opspore børn med ADHD, men vi ved, at ikke-medicinsk
behandling som skoletræning og forældrekurser har ret stor effekt. Jeg kan godt forstå, at alarmklokkerne lyder hos
forældre, når de hører ordet inklusion. Det er på grund af inklusionsreformen,
men vi kan godt skrue nogle steder, så det bliver muligt at forebygge medicinsk
behandling. Kan vi sikre en rød tråd i arbejdet med børn med ADHD”, spurgte
Charlotte Mølbæk, da hun indledte samrådet i går.
Nyt tilbud vil mindske behovet for psykiatri
Det er vigtigt, at børn i mistrivsel eller med symptomer på
psykiske lidelser får den fagligt rigtige og nødvendige hjælp i tide,
understregede sundhedsminister Sophie Løhde (V).
”Derfor er psykiatrien en af regeringens absolutte
topprioriteter. Der bliver tilført flere penge i år, så det er muligt at
ansætte flere medarbejdere”, forsikrede hun.
En mulig forklaring på det stigende forbrug af medicin kan
skyldes, at børn og unge først bliver udredt sent i forløbet.
”Vi skal blive langt bedre til at opspore børn i mistrivsel.
Her får de kommende let tilgængelig tilbud i kommunerne til børn i mistrivsel
og symptomer på psykisk lidelse en afgørende rolle”, sagde Sophie Løhde.
Tilbuddet er et resultat af et satspuljeprojekt, hvor 37
kommuner fik støtte til at tilbyde lettere behandling i PPR.
”Vi har afsat 100 millioner kroner i år og herefter 250
kroner årligt til at sikre implementeringen af tilbuddet i hele Danmark. Det
skal mindske risikoen for behov for behandling i den regionale psykiatri”,
sagde Sophie Løhde og fortalte, at en bredt sammensat arbejdsgruppe er ved at
afdække de faglige rammer for tilbuddet.
”Jeg forventer, at de er klar til efteråret, hvorefter vi
kan gå videre med implementeringen af det landsdækkende tilbud, så børn, unge
og forældre ikke er i tvivl om, hvor de skal henvende sig, hvis de har brug for
hjælp”.
Svært at leve med postnummerlotteri
Den største opgave for forældre til et barn med handicap er
slagsmålet med systemet, mente socialminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S).
”Det kan vi ikke være bekendt. Kommunerne har ansvaret for
at tilbyde både forældre og barn rådgivning. Jeg kender både eksempler på, at
der sker god sagsbehandling og gode tilbud både socialt og i skolen, og jeg
kender også eksempler på det modsatte. Derfor taler vi om postnummerlotteri.
Det er svært at leve med så store forskelle, og derfor har vi skrevet
specialeplanlægning ind i regeringsgrundlaget, hvor vi kan lave faglige
beskrivelser af, hvordan et godt sammensat forløb for barnet og familien skal
se ud”, sagde hun og kaldte det for et skridt på vejen.
Pernille Rosenkrantz-Theil fortalte, at hun snart skal give
en undskyldning for den måde, vi greb handicapområdet an på fra 1930 til 1980.
Hun lagde tryk på det sidste årstal.
”Hvis man som borger kan opleve, at der er lang vej igen,
før man kan genkende det velfærdssamfund, man normalt støder på inden for sundhed
og skole, så har man helt ret. Vi er ufatteligt umodne i vores tilgang til
borgere med problematikker, som lapper ind over socialområdet. Vi er rigtigt
gode til diagnosticering, men den hjælp, støtte og vejledning, der skal til,
det kan vi ikke endnu. Det gælder også på skole- og arbejdsmarkedsområdet”.
Børnene skal mødes med pædagogik
Undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) lagde i sit svar
til Mette Thiesen og Charlotte Mølbæk i sporet på Sophie Løhde ved at
understrege, at udgangspunktet bør være at møde børn med ADHD med pædagogik.
”Positive børnefællesskaber kan modvirke, at børn får behov
for et behandlingstilbud senere i livet. Vi har erfaringer med
ikke-farmakologiske behandlingstilbud i dagtilbud, på skoler og i regi af
PPR. Et eksempel er satspuljeinitiativet
om lettere behandlingsforløb i PPR, som hjælper barnet eller den unge med at
håndtere psykiske vanskeligheder”.
For at styrke den forebyggende indsats kan det være, at politikerne
skal se yderligere på PPR, tilføjede undervisningsministeren.
”Jeg har noteret mig, at reformkommissionen anbefaler, at vi
sætter midler af til flere medarbejdere i PPR. Vi har en undersøgelse af PPR på
trapperne, og jeg vil afvente resultater herfra, inden vi slår søm i eventuelle
løsninger”.
Tesfaye har fidus til ny læreruddannelse
På skoleområdet pegede Mattias Tesfaye på Vives evaluering
af inkluderende læringsmiljøer fra sidste år. Den viser, at mange lærere
oplever, at de mangler kompetencer til at hjælpe elever med særlige behov på
trods af et ellers stigende kompetenceniveau.
”Jeg har en del fidus til, at specialpædagogik igen bliver
et undervisningsfag på læreruddannelsen, men det tager år, inden de studerende
kommer ud i skolerne. Derfor er der behov for noget, der virker på en kortere
bane”, sagde undervisningsministeren.
En måde at understøtte de fagprofessionelle på er ved at
sikre let tilgængelig viden. Derfor er der blevet etableret en vidensenhed Undervisningsministeriet
kaldet Vibus, som blandt andet skal styrke indsatsen for børn og unge med
særlige behov.
”Enheden skal udarbejde anbefalinger til os politikere og
levere praksisrettede anbefalinger om, hvordan skoler og dagtibud kan styrke de
pædagogiske læringsmiljøer”, fortalte Mattias Tesfaye.
Mellemformer skal afprøves i større skala
Hvis kompetencer er det ene ben i at skabe gode
undervisningsmiljøer, så er organisering det andet ben, mente Mattias Tesfaye.
”Mange kommuner integrerer almenområdet og specialområde.
Det kaldes ofte mellemformer. Det er vigtigt at få større viden om den indsats,
og derfor har vi i Undervisningsministeriet afsat en del midler til at få
afprøver mellemformer, holddannelse, co-teaching mere systematisk og i noget
større skala”.
Mattias Tesfaye pegede også på andre initiativer, som vil få
en effekt. Blandt andet bedre mulighed for senere skolestart og lavere
klasseloftet i indskolingen.
”Det giver alt sammen bedre forudsætninger for gode børne- og
læringsfællesskaber”, sammenfattede han.
Der mangler undervisningserfaring i PPR
Initiativerne kræver en vis tålmodighed, replicerede
Charlotte Mølbak fra SF.
”I 2011 lavede det
daværende SFI en stor afdækning af ADHD. Her over ti år senere kan jeg
konstatere, at børnenes vilkår ikke er blevet ændret. Der er nul hjælp at
hente, så jeg har selv betalt for en privatpraktiserende psykiater til min søn,
for han skal videre i uddannelsessystemet. I USA har man for mange år siden
indført en ret til både medicinsk behandling og til skole- og forældretræning.
Kan vi se os selv i, at vi giver den samme ret”, spurgte handicapordføreren.
Alle børn har ret til undervisning, som svarer til deres behov,
svarede Mattias Tesfaye.
”Reformkommissionen foreslår bedre efteruddannelse for
lærere og pædagoger i specialpædagogik. Jeg har fået at vide, at jeg ikke må
kalde det skolepsykologer, men når jeg siger, hvad jeg ikke må kalde det, giver
det et billede af, hvad jeg taler om. Vi har behov for, at de mennesker, som er
tæt på børnene, kan sparre med folk med praktisk undervisningserfaring. Jeg
hører fra en del lærere, at de synes, det er svært at omsætte den støtte, de
får af PPR, til det enkelte klasselokale. Der mangler nok folk i PPR, som har
undervisningserfaring. Det har jeg beslutte at kigge nærmere på.
Skoler behøver ikke vente på en diagnose
Mette Thiesen fra Dansk Folkeparti er også begejstret for,
at specialpædagogik igen bliver en del af læreruddannelsen.
”Det er vigtigt, at lærerne er klædt på til opgaven, men
mange skoler tror, at de skal bruge en diagnose, før de kan yde hjælp”, sagde
hun.
Mattias Tesfeay (S) har også hørt, at man nogle steder
venter med tiltag, til barnet får en diagnose. Det er forkert.
”En diagnose udløser ikke støtte. Det gør barnets behov, og
de behov kan man sagtens forholde sig til uden at kende diagnosen. Vi skal
holde fast i, at det ikke er den enkelte lærers ansvar. Skolelederne får løn,
og det er en del af deres arbejde at sikre, at de rette kompetencer og støtten
er til stede, men det sker ikke alle steder”.
Skolernes økonomiske rammer er pressede, medgav Mattias
Tesfaye.
”Det er en ond spiral, for hvis man ikke sætter ind tidligt,
udvikler det sig, og pludselig har barnet et stort og dyrt behov. Den spiral
skal vi have brudt, for når flere og flere får brug for støtte, er det svært at
sikre kvaliteten i almenskolen”.
Ordblinde får nu systematisk hjælp
Mattias Tesfaye er optaget af de rammer, børnene har.
”Vi kan godt hive dem ned fra gardinerne og sende dem i
specialskole, men vi kan også se på de rammer, børnene er sat i. Så er der
nogle, som har brug for noget helt særligt. Dem har vi en sundheds- og en
socialpolitik til, men det skal ikke være til alle børn”, sagde han.
Socialminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) tilføjede, at
inklusionsreformen aldrig har groet i hendes baghave.
”Det sagde jeg også, da jeg var undervisningsminister. Min
konklusion er, at vi skal have de nødvendige kompetencer ud på lærerværelserne,
Vi skal have opbygget de kompetencer, der skal til. Det kan vi se på
ordblindeområdet. Den systematik, vi har lagt ind der, giver mig en forhåbning
om, at vi også kan skabe systematik omkring børn med ADHD, autisme og andre
typer handicap”, sagde hun.
Udfordring at få viden ud i klasserne
Trods de gode intentioner savnede Charlotte Mølbæk handling.
”Jeg har ondt på børnenes vegne, når vi får at vide, at vi
bare skal vente – så retter tiden det op. Men vi taber hele tiden børn. Der er
lige kommet en rapport på næsten 100 sider om virksomme indsatser. Den håber
jeg, at alle tre ministre tager fat i. Vil I forpligte jer på at skabe en bedre
systematik for børn med ADHD og bruge det, der virker?”
Hele afsættet er, at vi ved ret meget, svarede Mattias
Tesfaye.
”Vi skal ikke til at sætte forskning i gang. Udfordringen er
at få vores viden ud i klasseværelserne. Det er først der, det bliver
værdifuldt for børnene”, sagde undervisningsministeren.