De seneste år er der sket en stigning i antallet af børn og
unge med ADHD eller autisme. Det har medført et øget behov for viden og
kompetence, da begge diagnoser spænder over et bredt spektrum og kommer
individuelt til udtryk.
Det stiller samtidig krav om tilpasning af indsatsen, og
derfor præsenterer Social- og Boligstyrelsen syv konkrete anbefalinger til
blandt andre lærere, pædagoger og psykologer.
”Vi har både en stor stigning i antallet af børn og unge,
som bliver diagnosticeret med ADHD eller autisme, og vi har lige fået et nyt
diagnosesystem fra WHO med takter, som rækker ind i praksis. Systemet ser
blandt andet mere individuelt på børn og unge og deres behov, på betydningen af
de rammer, vi sætter op, og på at børnene og de unge skal inddrages”, siger
fuldmægtig Katrine Briks Ottesen fra Social- og Boligstyrelsen, der har været
med til at udarbejde anbefalingerne.
Lærere skal se bag om elevens adfærd
Det gennemsyrer anbefalingerne, at man skal have viden om
autisme og ADHD, at man skal inddrage børn og unges perspektiv, og at man skal
se på den enkeltes behov.
”Der har været en forståelse af, at alle børn med ADHD eller
autisme er en ens gruppe med samme behov. For eksempel at elever med autisme
har brug for visuel struktur, mens elever med ADHD skal have lov til at løbe
rundt om skolen et par gange om dagen", siger Katrine Briks Ottesen, som fortæller, at der er brug for en anden tilgang.
"Vi anbefaler, at man i stedet ser bag om
barnets adfærd, og at man tør udfordre sin egen forestilling om barnet”, siger hun.
Samtidig er der sket en udvikling i forståelsen af, at den
enkelte elev kan have flere samtidige diagnoser, ligesom man nu i højere grad
ser både ADHD og autisme som spektre med mange nuancer.
”Man skal være opmærksom på, at børn og unge kan have både
autisme og ADHD. Derfor har vi i anbefalingernes indledning et afsnit om ADHD,
et om autisme og et om ligheder mellem de to diagnoser”, uddyber Katrine Briks
Ottesen.
"Vi har ikke tidligere været så anbefalende overfor praksis"
Under hver anbefaling er der praksisbeskrivelser til
henholdsvis ledelse og medarbejdere.
For eksempel hedder det i anbefalingen om
individuelt tilpassede indsatser, at ledelsen skal tænke over, at der bør være
forskellige niveauer af indsatser til stede i tilbudsviften for målgruppen,
mens medarbejderne bør lave en grundig afdækning af barnet eller den unge,
inden de tilbyder en konkret indsats.
Det er ikke umiddelbart nyt, at ledere skal sørge for
rammerne, mens medarbejderne skal udfylde dem, medgiver Katrine Briks Ottesen.
”Det nye er, at vi som styrelse siger, at vi ved, at de
rammer, vi lægger op til i anbefalingerne, virker. Vi har ikke tidligere været
så anbefalende overfor praksis, som vi er nu. Det er en ny genre, vi bevæger os
ud i med disse anbefalinger. Men vi anbefaler ikke én metode. Anbefalingerne
giver en overordnet ramme for, hvordan man arbejder med målgruppen, så ledere
og medarbejdere kan gøre det kvalitativt bedre”.
Almenlærere skal kunne trække på ekspertviden
Den første anbefaling handler om, at medarbejderne skal have
viden om ADHD og autisme for at kunne arbejde med målgruppen. Det gælder også
for lærere i almenskolen.
”Lærere har pædagogiske og didaktiske værktøjer og måske
også et basalt kendskab til autisme og ADHD, men i og med at mange børn med
autisme og ADHD begynder i almenskolen, anbefaler vi, at lærerne har adgang til
ekspertviden, så de bliver opmærksomme på, hvor komplekst det er at arbejde med
disse børn”, siger Katrine Briks Ottesen.
Lærere kan skabe en indsats i klassen, men de skal også have
det tværgående system for øje. For det kan være, at hele familien har brug for
en indsats efter serviceloven, betoner hun.
”Lærere skal være opmærksomme på elevens trivsel, så barnet
ikke udvikler en belastningsreaktion. Derudover skal de inddrage eleven i det
flerstemmige klasserum, men et barn med ADHD eller autisme kan have vanskeligt
ved at udtrykke sine holdninger. Derfor skal lærerne hjælpe det på vej. Man
skal også være opmærksom på, at børn med ADHD og autisme ser verden på en anden
måde end neurotypiske børn”, siger fuldmægtigen.
Anbefalingerne giver et fælles tredje
I dag har elever i specialtilbud ikke ’bare’ autisme eller
ADHD. De har også sociale, psykiatriske og fysiske udfordringer.
Derfor
anbefaler Social- og Boligstyrelsen, at man har fokus på ’det hele’ omkring
barnet, og at man er opmærksom på, hvordan man arbejder på tværs. Det kan være
med socialrådgivere eller med familien, så den får den nødvendige støtte.
”For mange lærere i specialtilbud vil problematikkerne i
anbefalingerne være genkendelige, men de kan give et fælles tredje at tale ud
fra. Det kan være, når man skal se på, om man som skole arbejder på tværs, om
man har inddraget elevens perspektiv, om man har set på sine rammer, om man har
vurderet, om familien og elevens søskende har brug for en indsats, og om man
har opdateret medarbejdernes viden på området. Når man ser på sig selv, kan man
tale ud fra anbefalingerne”, siger Katrine Briks Ottesen.
Det er for tidligt at sige, hvilken effekt anbefalingerne
vil få, mener hun.
”Vi håber, at de kan skabe en refleksion i praksis. Vi
kommer til at følge op med artikler og oplæg på konferencer, så kendskabet til
anbefalingerne kan sprede sig som ringe i vandet. Målet er, at børn og unge med
autisme og ADHD får bedre mulighed for at trives”, siger fuldmægtigen.
Du kan læse ’Anbefalinger for god kvalitet i indsatsen for
børn og unge med ADHD og/eller autisme her.
Eksempel på anbefalinger
Under anbefalingen om individuelt tilpassede indsatser
skriver Social- og Boligstyrelsen til medarbejderne:
- Den fagprofessionelle – når denne planlægger aktiviteter for
børnene og de unge – afdækker, hvorvidt rammerne og strukturerne omkring
aktiviteter, tiltag eller møder understøtter mulighed for deltagelse. Ligeledes
bør der ske en vurdering af, om barnet eller den unge har mulighed for at
indfri de krav, der er til deltagelse.
- De fagprofessionelle omkring barnet, for eksempel
sagsbehandlere, lærere og pædagoger, overvejer, hvordan rammer og struktur i de
aktiviteter, de har sammen med det enkelte barn eller den enkelte unge, bedst
tilpasses til den enkelte. Tilpasningen kan være i forhold til sanser (for
eksempel om der skal skærmes af for bestemte sanseindtryk eller omvendt, om der
er behov for sansestimuli), fysiske omgivelser (for eksempel mødested,
indretning), forudsigelighed og skift (for eksempel brug af tydelig dagsorden,
visuelle hjælpemidler), samt bearbejdnings- og forberedelsestid (for eksempel
forberede på skift, give barnet ekstra tid).
- De fagprofessionelle har særlig opmærksomhed på, at der i
takt med barnet eller den unges udvikling kan ske en ændring i støttebehov,
ligesom både funktionsniveau og støttebehov hos målgruppen kan svinge fra
kontekst til kontekst.
- Der er mulighed for at tilbyde indsatser med høj grad af
fleksibilitet. Dette handler både om at tilpasse indhold af/i indsatsen til den
enkelte, for eksempel øge fokus på særlige områder, men også om at kunne
tilpasse rammerne for indsatsen til den enkelte, for eksempel tilbyde
individuelle indsatser frem for gruppeindsatser.