Støj går ud over læringen: De her tiltag kan dæmpe noget af larmen
Samtidig med at mange lærere døjer med hovedpine, går støjen i skolen i alvorlig grad ud over elevernes faglige udbytte af undervisningen, lyder det fra en ekspert i børns sprogtilegnelse.
”Du kan komme med
alt muligt fremragende fagligt indhold som lærer, men hvis de akustiske forhold
ikke er i orden, smider du meget af det lige i skraldespanden”.
Annonce:
Så kontant
siger Torkil Østerbye, lektor på professionshøjskolen Via og ekspert i børns
sprogtilegnelse, det.
Hvis han har ret,
ender en stor del af lærernes faglige indhold i skraldespanden, for
der er mange skoleelever, som får deres undervisning i støjplagede klasselokaler.
En undersøgelse, som Høreforeningen offentliggjorde i
foråret 2023, viser for eksempel, at 65 procent af de 13-16-årige oplever, at der er kraftig lyd
eller støj, når de er i skolen. Og 2021 viste en undersøgelse fra Astra og Institut for Miljø- og Ressourceteknologi på DPU, at lydniveauet i ni ud af ti klasser er højere end det anbefalede.
Støj er værre i
umodne hjerner
Annonce:
Der er en god grund til, at støj har stor negativ effekt på elevers indlæring, fortæller Torkil
Østerbye.
Vi skal langt op i teenageårene – 15, 16, 17 måske – før de har samme evne som voksne til at høre, hvad det bliver sagt i et støjende miljø
”Børn kan ikke på
samme måde som voksne adskille lydsignalerne fra hinanden - for eksempel når
en lærer siger noget," siger han.
"Voksne kan godt stå til en fest og tale sammen gennem
meget høj lyd, og det kan vi, fordi vi kan sortere i lydene, og fordi vi til dels
kan regne ud, hvad hinanden vil sige. Den sproglige erfaring har børn ikke", forklarer Torkil Østerbye og tilføjer:
"Oven
i det er børns hjerner ikke er modnet og deres sensoriske system ikke er
færdigudviklet. Vi skal langt op i teenageårene – 15, 16, 17 måske – før de har
samme evne som voksne til at høre, hvad der bliver sagt i et støjende miljø”.
Annonce:
Torkil Østerbye peger på, at hvis man ikke kan
høre, hvad der bliver sagt, kan man ikke løse en given opgave, og man kan ikke
lære nye ord og begreber.
”Skoledagen er
fyldt med ord, der er nye for eleverne”, siger han.
”Det er en del af
pointen med at gå i skole, at man lærer noget nyt. Men støjen betyder, at
elevernes sprogtilegnelse bliver påvirket, for hvis de ikke kan høre, hvad ordet
er, så lærer man det ikke og får i værste fald ikke noget ud af undervisningen.
Så der er en stor direkte effekt på indlæringen, hvis man bliver undervist i
støj", forklarer Torkil Østerbye.
Ifølge ham er det især elever elever med høretab, ADHD, autismespektrumforstyrrelser eller flersprogede børn, der er
ekstra udsatte overfor støj.
Annonce:
"Der er en række undersøgelser, som viser, at de klarer sig
dårligere end andre børn i støjende læringsmiljøer. De er dobbelt udsatte”.
Ifølge Torkil Østerbye
er det helt afgørende for indlæringsmiljøet, at der er ordentlige lydforhold.
Om man har det i de lokaler, man underviser i, kan man få en fornemmelse af ved
at lave en hurtig test af den såkaldte efterklangstid, som er den tid, det
tager for en lyd på 60 decibel at dø ud, fortæller han.
Annonce:
I et klasseværelse til
normalundervisning må efterklangstiden højst være 0,6 sekunder.
”Man kan teste
efterklangstiden ved at klappe én gang i sit tomme klasselokale. Så kan man
vurdere, om der er en lang eller kort efterklangstid. Det er selvfølgelig ikke
en præcis test, men den kan give et ret godt fingerpeg”, forklarer han.
Der er nogle
relativt nemme og billige løsninger, man kan gribe til, hvis man vil have et
bedre lydmiljø i sit klasselokale, mener Torkil Østerbye.
”Den største
udfordring er store hårde flader, for eksempel store vinduespartier og glatte
lofter. Det er det, der gør, at lyden kan danse rundt i et lokale. Men det er
ikke sindssygt dyrt at hænge støjdæmpende materialer op på væggene, og man kan
dæmpe støjen fra stole og borde med for eksempel dupsko til stoleben. Det kan
gøre en stor forskel”, fortæller han.
Man skal også være
opmærksom på, at efterklangstiden kan være forskellig afhængig af, hvor man er i
lokalet, understreger eksperten.
”De elever, som
sidder tæt på læreren, kan have et udmærket signal igennem fra læreren. Hvis
man sidder bagerst eller ude i siden, kan man være uheldig, at lyden reflekterer
på vinduer og vægge. Så får man lyden to gange, og så er det pludselig to
signaler, hjernen skal bearbejde. Det udtrætter helt enormt”, forklarer Torkil Østerbye.
Så der kan være en
ide i at lave de mest udsatte elever sidde tættest på læreren, mener han.
”Selvfølgelig kan
man ikke undgå støj, når man arbejder med børn. Støj er en del af vores liv og
den kan være udtryk for glæde. Det vil man jo ikke undvære".
"Men man skal huske, at børn har mindre mental
energi end voksne. Så måske skal man se på, om man kan man lave en form for
pusterum i løbet af skoledagen? Kan man have 15 minutter i løbet af dagen uden
støj med sin klasse?”