Det treårige Erasmus+ projekt Trap Up har med dansk deltagelse udmøntet sig i en guide til lærere om, hvordan de indretter undervisningen, så hørehæmmede elever kan følge med.
Foto: Istock/fizkes
Har du en hørehæmmet elev i din nye klasse? Sådan skaber du de bedste lytte- og læringsforhold
Hørehæmmede elever bliver i høj grad inkluderet i almenskolen. Læs her, hvordan du skaber de bedste lytteforhold, så de kan følge med i timerne. Guiden gør dig klogere på både akustik, støj, høreteknologi, indretning, lys, visualisering og tolketjenester.
Takket være den teknologiske udvikling krydret med en tidlig
indsats hører hørehæmmede børn langt bedre end tidligere. De bliver derfor i
højere grad inkluderet i almenskolen. Men de hører stadig ikke normalt, så hvis
du har en eller flere elever med hørenedsættelse i din klasse, bør både du,
dine kolleger og de andre elever støtte op om, at I får et godt lytte- og læringsmiljø.
I står ikke på bar bund, for der er hjælp at hente i en
guide, som Center for Kommunikation og Velfærdsteknologi i Odense og Fredericia
har udarbejdet sammen med eksperter i Tyskland, Finland og Slovenien i det
treårige Erasmus+ projekt Trap Up (Transnational Professional Upgrading
Project).
Første skridt er at gennemgå klasseværelset ved hjælp af en
tjekliste med underpunkterne:
- God akustik og begrænset støj.
- God udnyttelse af høreteknologi.
- God udnyttelse af det høretekniske udstyr.
- God placering i klasseværelset.
- Gode lysforhold.
- Visualisering i undervisningen.
- Tolkeservice.
Hvert punkt indeholder spørgsmål
Hvert punkt indeholder en række spørgsmål, som I kan krydse
ja, nej eller ukendt til. For eksempel spørges der under ’God akustik’ og begrænset
støj til:
- Benyttes der normal talestyrke i klasseværelset (lærere og
elever hæver kun sjældent deres stemmer)?
- Taler kun det antal personer ad gangen, som undervisningen
fordrer?
- Er der akustiklofter (lofter lavet af lydabsorberende
materiale)?
- Er der lydabsorberende vægpaneler eller opslagstavler?
- Der høres ikke efterklang, rungen eller ekko?
- Er der tæpper eller lydabsorberende gulve?
- Er der filtdupper eller tennisbolde under stoleben på hårde
gulve?
- Er der åbne hylder og reoler med materialer?
- Er der gardiner og/eller andre bløde eller polstrede
elementer?
- Er der underlag på bordene (til terninger, 6-bricks,
madkasser og skriveredskaber)?
- Støj udefra, for eksempel trafikstøj og skolekammerater i
skolegården, kan ikke høres eller kun høres svagt?
- Lyde fra nabolokalet/gangen kan ikke høres eller kun høres
svagt?
- Lys- og ventilationssystemer i klasseværelset er stille?
- AV-udstyr er stille under brug og slukket, når det ikke
bruges?
Har eleven en stille sidemand?
På samme måde spørges der under ’God placering i
klasseværelset’ til:
- Sidder eleven forrest?
- Har eleven en stille sidemand?
- Har eleven solen i ryggen?
- Kan eleven tydeligt høre og se læreren?
- Kan eleven høre og se alle sine klassekammerater?
Lav klare regler for samtalen
Har du krydset af ved ’nej’ eller ’ukendt’ til nogle af
spørgsmålene, behøver du ikke fortvivle. Trap Up-projektet har også udarbejdet
inspiration til, hvordan I kan forbedre forholdene.
I kan for eksempel anvende pædagogisk støjdæmpning. Det kan
være:
- Lav klare regler for samtalen.
- Brug en ’talesten’ (kun den, der har stenen i hånden, må
tale).
- Hav alle materialer klar, inden undervisningen begynder.
- Skriv en liste over materialer op på tavlen i begyndelsen af
lektionen.
- Brug et lærings-ur til at vise længden af arbejdsperioden.
- Brug lydsvage undervisningsmaterialer, for eksempel
terninger af gummi fremfor af plastik eller træ.
Miljøet omkring eleven skal evalueres
Et godt lytte- og læringsmiljø skabes ikke én gang for alle.
Derfor skal det evalueres med jævne mellemrum.
Også her er der hjælp at hente på Trap Up-projektets
hjemmeside, hvor du finder et evalueringsskema:
Er der foretaget ændringer indenfor:
- Akustik og støj?
- Høreteknologi?
- Høreteknisk udstyr?
- Klasseindretning/placering?
- Lys?
- Visualisering?
- Tolkning?
Skemaet spørger også til, om ændringerne har forbedret den
hørehæmmede elevs deltagelse, opmærksomhed og trivsel.
Til hvert spørgsmål kan du svare ja eller nej og på den måde
danne dig et overblik over, hvad der er forbedret, og hvor der endnu er
mangler.
Du kan se hele tjeklisten og læse inspirationsteksterne til
de enkelte punkter i guiden Godt lytte- og læringsmiljø.