Jeg kan godt lide, at jeg kun kan høre lærerens stemme, siger Andrea fra 3.b, der har sit eget sæt hovedtelefoner med navn på. Dem bruger hun, fordi hun nemt kommer til at dagdrømme i timerne.Foto: Jesper Knudsen
Lærere om hovedtelefonerne fra Løvens Hule: Med de her får du selv de støjfølsomme elevers opmærksomhed
Investorerne i Løvens Hule blev for nylig kommercielt forelsket i en ny slags hovedtelefoner, der hjælper støjfølsomme elever med at følge undervisningen. Folkeskolen har besøgt en 3. klasse for at se, om systemet er så godt, som investorerne tror.
Det er torsdag formiddag, og der står matematik på skemaet i 3. b.
Annonce:
Imens eleverne finder deres pladser, står lærer Frederik Vang Engberg og trykker på en lille touchskærm, der
ligger på et bord ved siden af smartboardet. Han har et sort sæt hovedtelefoner
om nakken, ørebøfferne hviler på kravebenet, og en slank mikrofon stritter i
retning af mundvigen.
Munderingen vækker mindelser om en luftkaptajn eller telefonsælger
på arbejde, men i dag er det hverken potentielle kunder eller kontroltårnet, der
er i den anden ende. Det er Tobias, Andrea og Nemi, der sidder med hver deres sæt
hovedtelefoner over ørerne og kigger op mod tavlen.
Folkeskolen er på besøg på Gungehusskolen i Hvidovre for at se, hvad de
egentlig kan, de dér hovedtelefoner. De går under navnet Bubbles og er et såkaldt
”lydtæt læringssystem” beregnet til støjfølsomme elever.
Produktet er udviklet
af to jyske iværksættere i starten af tyverne, og for nylig blev det kendt på
landsdækkende tv, da samtlige 'løver' i tv-programmet Løvens Hule erklærede
sig klar til at kaste penge efter det lille firma af samme navn.
Annonce:
Bubbles kan helt kort beskrives sådan her: En lærer har en trådløs
mikrofon på og taler direkte ind i ørerne på op til seks elever per klasse i
løbet af undervisningen. Læreren kan tænde og slukke for forbindelsen til hver
enkelt elev på et lille kontrolpanel, og hørertelefonerne kan indstilles til
forskellige grader af støjbegrænsning.
Systemet har været undervejs i et par år, hvor det er
blevet testet på skoler landet over. I dag er det stadig under udvikling, men
grundlæggende klar til brug og bliver ifølge virksomheden selv benyttet af skoler i 17 danske kommuner.
”Frederik, lyden hakker lidt”
At dømme på investorerne i Løvens Hule er Bubbles potentielt
en god kommerciel idé, og hvis hovedtelefonerne faktisk kan hjælpe støjfølsomme
elever med at trives i undervisningen, giver produktet måske også håb for fremtiden
inklusionsramte folkeskole. Eller hvad?
Annonce:
To minutter inde i Frederik Vang Engbergs gennemgang af dagens opgaver med brøker, rækker Andrea hånden op.
”Frederik, lyden hakker lidt. Du lyder lidt som en robot”,
siger hun forsigtigt.
Frederik Vang Engberg går hen
og giver touchskærmen et par ekstra tryk, og Tobias rækker også hånden i
vejret.
”Din stemme er også meget høj, og nogle gange er den lavere.
Det skifter sådan lidt".
Annonce:
Det er første gang Tobias prøver hovedtelefonerne, og
han kommer uforvarende til at skrue op og ned for lyden.
Det første indtryk er måske ikke overvældende positivt, men
det skal man ikke lade sig snyde af, fortæller Frederik Vang Engberg, der gerne vil anbefale systemet.
”Vi har haft elever, der har haft støjreducerende høreværn på,
og det har fungeret fint. Men det her giver en ekstra dimension, fordi eleverne
kan deltage i en fælles gennemgang, uden at de bliver forstyrret af støj, og de
kan bedre følge med i, hvad læreren siger”, fortæller han.
Normalt ville Frederik Vang Engberg også
skulle lægge vejen forbi et par af eleverne flere gange i løbet af undervisningen.
Både for at sikre sig, at de nu havde forstået fællesbeskeden og for lige at
lægge en motiverende hånd på skulderen og holde dem til ilden. Men også den opgave
er meget nemmere med Bubbles, forklarer læreren.
Annonce:
”Man kan ret nemt lige tjekke ind på elevernes kanal, hvis
de falder ind over bordet eller virker ukoncentrerede. Det er lidt sådan en
hånd på skulderen, uden at man er der fysisk”, fortæller Frederik Vang Engberg.
Eleverne står i kø
”Jeg kan godt lide, at jeg kun kan høre lærerens stemme”,
siger Andrea.
Hun har noget, der hedder ADHD, fortæller hun med en
forsigtig stemme, og derfor har hun fået sine egne hovedtelefoner med navn på.
”Mine forældre siger, at jeg bedre kan koncentrere mig, når
jeg har dem på. Jeg kommer let til at dagdrømme, og da jeg var lille, kunne jeg
godt falde i søvn midt i klassen”.
Andrea er den eneste af dagens tre hovedtelefonbeklædte
elever, der har sit eget sæt. For når eleverne med særlige behov ikke bruger
deres headset, er der masser af andre, der gerne vil til.
Faktisk er det så populært,
at lærerne på et tidspunkt måtte lave et kø-system på tavlen, fortæller Frederik Vang Larsen.
En af dem, der også har matematik med høretelefoner på, er
Tobias. Han har ørebøfferne udenpå sin sorte hætte, og sidder fordybet i matematikopgaverne,
imens Frederik Vang Larsen går rundt og hjælper
eleverne i klassens.
Læreren har vist glemt at slukke
for Tobias’ kanal, og man kan høre hans stemme summe i hovedtelefonerne. Det
lader dog ikke til at genere den hætteklædte dreng.
”Normalt kan jeg godt blive forstyrret, hvis der er én af de
andre, der løber ud af klassen og smækker med døren. Så gør jeg sådan her…”, siger
Tobias. Han drejer ansigtet hurtigt over mod døren, imens han laver en
overrasket grimasse.
”Men når jeg har dem her på, lægger jeg slet ikke mærke til
det”, siger han.
Flere hovedtelefoner er bedre
Gungehusskolen var blandt de første til at prøve systemet for cirka
to år siden, og i dag har skolen i alt tre sæt med hver én lærermikrofon, én
lille computer og nogle høretelefoner til eleverne.
Det fortæller Helle Frandsen, der er Fi-koordinator på Gungehusskolen. 3.b bruger for tiden det store
sæt, hvor der kan kobles fire elevhovedtelefoner til.
Og står det til Helle Frandsen, burde skolen investere i at få mindst to elevhovedtelefoner
til de to andre sæt.
”I starten brugte vi det på et meget udfordret barn, og hun
blev ufatteligt godt hjulpet af det og fik den ro, hun skulle have. Men hun var
den eneste, og det fik stigmatiseret hende lidt”, forklarer hun.
Når flere får lov til at prøve hovedtelefonerne, forsvinder elevernes fornemmelse af at være ”den med høretelefoner på”, og Helle Frandsen vil
derfor anbefale, at man altid køber mere end et sæt til sin klasse.
"Det er som om, at jeg får et kram, når jeg hører lærerens stemme"
I løbet af tiden med Bubbles har hun set dem gøre en positiv
forskel for flere elever på indskoling og mellemtrin, fortæller hun.
”Det er
ligesom at have en ekstra lærer tæt på, sagde en elev i sjette til mig på et
tidspunkt. Det gjorde dybt indtryk på mig. Og der var også én der sagde, 'Det
er som om, at jeg får et kram, når jeg hører lærerens stemme tæt på'”, fortæller
Helle Frandsen.
Enkelte elever har også lagt hovedtelefonerne fra sig igen,
fordi de er blevet bedre til at holde fokus, fortæller hun.
Om det skyldes Bubbles eller medicinering
ved Helle Frandsen ikke, indrømmer hun.
Men for tiden bliver systemet kun brugt af ét af de børn, det var indkøbt til. Resten af hovedtelefonerne sidder på ørerne af andre børn med
koncentrationsbesvær, fortæller hun.
Eleverne er generelt mindre stressede
Over 200 kilometer vest for Hvidovre er Karina Baagøe også
ret begejstret for det lydtætte læringssystem.
Hun er leder af indskoling og SFO på Vamdrup Skole tæt ved
Kolding. Her har de prøvet Bubbles siden september i en nest-inspireret indskolingsklasse,
hvor fire børn på autismespektret går sammen med 12 neurotypiske elever, fortæller hun.
Hun
genkender Frederik Vang Engbergs oplevelse af, at fællesbeskederne går lettere
ind hos de støjfølsomme elever, når de er i deres egen boble, og at eleverne er
mere nærværende, når lærerens stemme ikke bliver blandet med støj.
”Jeg
oplever generelt nogle mindre stressede elever”, siger Karina Baagøe.
”Da vi
skulle prøve systemet af, havde vi kun ét barn, der havde behov for det, men vi
lod flere elever prøve. Tilbagemeldingen var, at det virkede på dem, der var
visiteret, og at der var flere af de andre børn, der også syntes, at det var rart
at sortere i støjen. Så der var rift om hovedtelefonerne”, siger hun.
Almenklasser har også gavn af koncentrationsbobler
Selvom hendes erfaringer stammer fra de nest-inspirerede klasser, er hun ikke i tvivl om, at systemet kan være ”vildt godt givet ud” i de almindelige
klasser, hvor normeringen er højere.
"I de fleste af vores klasser kan man nok få øje på børn, der
kan være udfordrede af støj og forstyrrelser på forskellig vis, og som har svært
at finde fokus til at få lavet noget sammenhængende arbejde. For de børn er det
helt vildt, hvad man kan opnå af fordybelsestid. Diagnose eller ej", siger Karina Baagøe.
Hun mener ikke, at alle børn skal have hovedtelefoner på,
men fire hovedtelefoner til en klasse er nok passende, vurderer lederen.
Hun er ikke bange for, at hovedtelefonerne er starten på en
glidebane mod flere elever i klasserne med større høreværn.
”Jeg
tænker ikke, at det er anderledes end i dag, hvor nogle børn i almindelige
klasser bruger høreværn, sidder bag en filtskærm eller har pausetid".
"Alle mulige
steder laver vi løsninger til det enkelte barn, og det her bliver et tilbud ligesom
alt muligt andet, som løser et problem, som vi har haft svært ved at løse”, siger Karina Baagøe.
Jo flere børn, der er i klasserne, jo mere er der støj fra blyantsspidsere, skramlende penalhuse og børn, der henter deres mapper, argumenterer hun. De støjfølsomme elever støjer faktisk også selv mere, når de bliver forstyrrede.
”Det ideelle var jo, hvis der var færre elever i klasserne, så man nedbragte støjen på den
måde. Men det er jo ikke op til os at vurdere”, siger hun.