Lærerprofession.dk
Ordblinde elever skal have positive mestringserfaringer, hvor de kan være med på samme vilkår, som de andre i klassen, skriver Mathilde Ditlevsen.
Foto: privat
Bachelor: Fælles læsning som ordblindevenlig læseform
Fælles højtlæsning kan give ordblinde elever bedre læseforståelse, større læseengagement og faglig virkelyst, skriver Mathilde Ditlevsen i sit bachelorprojekt
”Jeg
kan godt lide at læse, også selvom det tager lang tid .... Når vi læser den
samme bog i klassen, når jeg ikke altid at blive færdig. Jeg skal læse
hurtigt, og så forstår jeg ikke, hvad jeg læser - ikke rigtigt. Så har jeg
ikke lyst til at snakke med, for måske er det helt forkert. Det er pinligt
....”
Udtalelsen
kom fra en elev, der er udfordret af ordblindhed, som Mathilde Kamstrup
Ditlevsen interviewede i forbindelse med sit professionsbachelorprojekt fra
læreruddannelsen i Vordingborg ved Professionshøjskolen Absalon. Den peger ind
i, at ordblinde elever ofte kobles af, når klassen skal læse længere tekster.
På
hver årgang i skolen er der helt op til syv procent af eleverne, der er
ordblinde – hvilket svarer til to ordblinde elever pr. klasse, skriver Mathilde
Ditlevsen. Men undersøgelser viser, at mange lærere ”ikke
oplever, at de har tilstrækkelig viden om ordblindhed i forhold til deres
praksis, herunder at flere dansklærere ikke føler sig kompetente i brugen af
læsestrategier målrettet elever med læse- og stavevanskeligheder”. Det
forringer i sidste ende ordblinde elevers mulighed for at udvikle deres faglige
viden og færdigheder, og derfor er Mathilde Ditlevsen i projektet optaget af at
undersøge, hvordan man i højere grad kan støtte ordblinde elever, når der skal
læses særligt længere tekster i danskundervisningen.
”Hvordan kan fælles læsning kvalificere
arbejdet med læseforståelsen hos ordblinde elever, så eleverne finder
læsningen af længere sammenhængende tekster meningsfuld, og hvilken virkning
har denne læseform på elevernes læseengagement og faglige virkelyst”, spørger
hun i problemformuleringen.
Fælles læsning
Gode projekter
Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.
Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.
Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk
Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.
Mathilde Ditlevsen har undersøgt, hvordan
man i højere grad kan engagere ordblinde i læsning af længere tekster og
samtidig bidrage til deres udvikling af læseforståelse. Hun refererer direktør
for Læseforeningen Mette Steenberg, der har beskrevet, ”hvordan fælles
læsning, som kollektiv læseform, fungerer som
social teknologi”. Social teknologi skal forstås sådan, at ”læsning som
kulturel praksisform kan skabe et fælles rum for refleksion og interaktion” -
og den fælles læsning kan skabe læseengagement, læseoplevelse og
læseforståelse.
”Gennem den fælles højtlæsning inddrages
gruppens deltagere i samtale gennem åbne spørgsmål, der har til formål at
skabe en øget tekstopmærksomhed og refleksion”. Mathilde Ditlevsen skriver, at
fælles læsning skal forstås som et supplement til de øvrige læseformer, ikke en
erstatning.
I arbejdet med projektet har hun gennemført
og analyseret et forløb med denne læseform, hvor hun havde fokus på at inddrage
og engagere en ordblind elev på mellemtrinnet. Læringsmålet for forløbet lød:
”at eleven gennem fælles læsning kan finde læsningen af længere sammenhængende
tekster meningsfuld”, og samtidig tilstræbte Mathilde Ditlevsen, at det
tilrettelagte læseforløb fulgte tre principper: ”systematisk undervisning, der
nedbryder kompleksitetsgraden af det faglige materiale, langsom progression med
mulighed for overlevering af strategier, samt brugen af ordforklaringer og
oplæsning i undervisningen”
Stilladserede læseaktiviteter
Forløbet
tog afsæt i før-, under-, og efter læsning – samt ud af teksten-samtale. Mathilde
Ditlevsen beskriver forløbet således: ”Denne læseform tager afsæt i den
kollektive og samtalende læseundervisning, hvor læreren fungerer som både
oplæser og facilitator gennem forløbet, så der skabes rammer for, at alle
elever kan udfolde sig og deltage aktivt uanset fagligt ståsted”. I vejledningen
til forløbet beskriver hun de første læseaktiviteter:
1. Før
læsning: Introducer bogen for eleverne
Kig på forsiden. Læs bogens titel.
Læs bagsideteksten. Hvad handler bogen om?
Læs kap. 1–3 højt for eleverne.
Gentag svære sætninger.
2. Under
læsning: Fokusord og samtale
Snak med eleverne om betydningen
af sproglige vendinger: Fx ”at være en sur agurk”, ”at grine som en
flækket træsko”. Eleverne laver ordbetydningskort over vendinger, de ikke kender.
3. Efter
læsning: Ordlæsestrategier
Betingede udtaler:
Vokalforskydning og stumme bogstaver - udpeg de vokaler, som forskydes og
fortæl, hvilken lyd den forskydes til og bestem de stumme bogstaver:
fx blommetræ, ondskabsfuldt, gårdsplads.
Inddel ordene i stavelser.
Skriv en kort genfortælling af dagens kapitler. Maks.
5 linjer.
Fælles læsning føles bedre
”Fælles læsning føles bedre for mig. Jeg
bliver ikke så træt, og skal bare koncentrere mig om at lytte. Og tænke. Og
snakke, mens vi læser i bogen. Det er ligesom at tænke højt, allesammen. Så
forstår vi det sammen - selvom vi tænker forskellige tanker”, fortalte den
ordblinde elev om sin oplevelse af forløbet med fælles læsning.
Udtalelsen viser, at eleven i højere grad følte sig
motiveret og engageret i læsningen, konkluderer Mathilde Ditlevsen. Hun
refererer Mette Pless, der er lektor og ph.d. ved Institut for Kultur og Læring
ved Aalborg Universitet. Pless argumenterer for, at elevers motivation er
”betinget af elevens mestringserfaringer”, og hun understreger vigtigheden af
støttende og stilladserende undervisning som for eksempel fælles læsning, fordi
det giver eleverne adgang til positive mestringserfaringer og evne til at
håndtere udfordringer.
Der skal fokus på de positive mestringserfaringer,
som fælles læsning kan bidrage med, konkluderer Mathilde Kamstrup Ditlevsen.
For hvis ordblinde kun har negative erfaringer med læsning, vil de ”forsøge at
undgå at involvere sig unødigt i læsefaglige aktiviteter, hvor de fremstår
sårbare eller tydeligt udfordrede, eller udvise direkte modstand mod
deltagelse, når undervisning omfatter læsning”.