Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Forældrene til de ældste børnehavebørn i Beder skal snart tage stilling til, om de vil søge om at få deres barn i den nye og særlige Nest-børnehaveklasse på Beder Skole. For at give forældrene et grundlag at beslutte sig på inviterede skolen dem i går på et corona-venligt gå-møde ad snørklede og mørke stier bag byens parcelhuse.
I forvejen har Katrinebjergskolen i det nordlige Aarhus Nest-klasser, som består af 12 elever fra skoledistriktet og fire normaltbegavede elever med autisme. Uden Nest ville de fire elever gå i et specialtilbud, men fordi pædagogikken og hverdagen lægges til rette efter deres behov, samtidig med at der to professionelle på i alle timer, kan de gå i en klasse, der må betegnes som en mellemform.
Ny Nest-klasse på vej: Kommende skoleforældre inviteres på gåtur
Den kommende Nest-klasse i Beder kommer til at køre efter samme principper, men som noget nyt har de fire elever med særlige behov ADHD. Det har ingen prøvet før.
"Vi ser ikke den nye Nest-klasse som, at nu skal vi tage os af fire elever med ADHD. Vi finder eleverne ekstra berigende. Vi kan godt udfordre os selv på diversiteten, og det gælder også forældre: Behøver vi at blive bange, når vi ser nogle, som er anderledes end vores egen familie?", indledte skoleleder Lars Lykkegaard gå-mødets første etape.
Far: Nest er lige noget for vores vildbasse af en søn
Forældrene blev delt i små hold og gik på skift med skolelederen, en lærer, en repræsentant fra PPR og formanden for skolebestyrelsen.
Martin Tjørnholm, som har en søn, der skal i skole til næste år, var med på Lars Lykkegaards første hold.
"Hvor kommer de fire elever med ADHD fra?", spurgte han.
"Nest med elever med ADHD er et nytænkende tilbud, som dækker hele kommunen, men man vil tage geografiske hensyn, så de fire elever ikke får få lang transport", svarede Lars Lykkegaard og tilføjede, at PPR finder ud af, hvem der skal visiteres til Nest-klassen.
Nu opretter Aarhus også Nest-klasser for elever med ADHD
"Så klassen kommer til at bestå af 12 velfungerende børn og fire vildbasser", spurgte Martin Tjørnholm.
"Vi blander de 12 distriktselever, som vi gør i enhver anden klasse, så eleverne med ADHD får forskellige rollemodeller at spejle sig i", uddybede Lars Lykkegaard.
"Vi har en vildbasse af en søn. Han har ikke en diagnose - han ligner bare sin far. Det vil være spændende, hvis han kan blive en del af Nest-klassen. Jeg gik selv i en lille skole med små klasser, og jeg kan genkende, at der er mere nærvær i en klasse med kun 16 elever. Nærvær er godt for alle børn, ikke mindst dem som er udfordret", sammenfattede faren.
Far: Vores datter er bekymret for, at lillebror skal i specialklasse
Martin Tjørnholm har en datter i 3. klasse på Beder Skole. Hun synes, det er mærkeligt, hvis hendes lillebror skal gå i Nest-klassen, for hendes kammerater siger, at det er en specialklasse.
Evaluering: Aarhus' Nest-model ser ud til at gavne elever med autisme
"Hvordan vil I undgå, at Nest-klassen får et stempel som en slags specialklasse?"
"Vi har specialklasser i forvejen, og vi arbejder hele tiden på, at de er en del af skolen ved at lade dem deltage i forskellige arrangementer. Nest er en mellemform, og når man kommer ind i klassen, skal man helst ikke kunne se, hvem der har en diagnose", sagde Lars Lykkegaard og understregede, at de faglige mål er de samme i Nest-klassen som i andre klasser.
Svaret skræmte ikke Martin Tjørnholm. Han mener stadig, at Nest-klassen vil være et godt tilbud til sønnike.
"Rammen og metoden imødeser behovene hos eleverne med ADHD, og så er normeringen bedre end i andre klasser", siger han til folkeskolen.dk
"Nest-klassen er lige noget for min vildbasse af en søn", siger Martin Tjørnholm efter at have lyttet til skoleleder Lars Lykkegaard (th.)
Far: Eleverne med ADHD må være hårdt ramt
Anderledes skeptisk er Kasper Holm Povlsgaard, som ud over at være forælder til en kommende elev er lærer på Rathlouskolen i Odder.
"Det er min erfaring, at mange børn med ADHD først bliver diagnosticeret, når kravene stiger i skolen. Så de børn, som skal begynde i Nest-klassen, må være hårdt ramt, siden de allerede bliver visiteret til et specialtilbud efter børnehaven", sagde han, mens hans gruppe havde PPR-konsulent Pia Hutters som vært.
Den amerikanske model Nest: Inklusion vendt på hovedet
Hun hjælper Beder Skole med at udvikle den kommende Nest-klasse, men har ikke indflydelse på, hvem der visiteres til klassen. Alligevel prøvede hun at berolige den skeptiske far.
"Vi ved for eksempel, at børn med ADHD reagerer voldsomt på skældud. Derfor er skældud ikke en metode i Nest, og det kommer også de andre børn til gode. Samtidig vil Beder Skole sparre med Center for ADHD", sagde PPR-konsulenten.
Far: Jeg savner evidens for, at Nest er egnet til børn med ADHD
En mor skød ind, at man jo ikke ved, om der er børn med ADHD, hvis ens barn kommer i en af de to andre børnehaveklasser, Beder Skole opretter til august. Men der skal mere til for at overbevise Kasper Holm Povlsgaard om, at Nest-klassen er en god ide for hans søn.
"Jeg går med i dag for at blive overbevist, for min mavefornemmelse siger nej. Det er godt, at skolen vil favne bredt, men børn med autisme og børn med ADHD har forskellig adfærd, og jeg savner evidens for, at Nest er egnet til børn med ADHD. Ikke mindst når børnene må være hårdt ramt. Derfor er der risiko for, at det går ud over de 12 andre elever i klassen", sagde Kasper Holm Povlsgaard.
Mor: Hvordan forklarer I, at nogle af eleverne er anderledes
Katrine Ørgaard Briand Hansen er en af de lærere, som bliver uddannet til at undervise i Nest-klassen. I hendes gruppe ville mor Anna Flysjö vide, hvilken forskel der bliver mellem Nest og de to andre klasser på skolen.
"Vi vil være to voksne på hele tiden, og det giver mulighed for at en mere fleksibel hverdag. Vi kan både dele eleverne op i mindre grupper og komme mere ud, og eleverne vil opleve en struktureret hverdag. Det er godt for alle elever, at de ikke skal bruge energi på at finde ud af, hvad de skal", svarede Katrine Ørgaard Briand Hansen.
Nest-klassernes lærere er glade for at undervise i faste rammer
"Hvordan vil i forklare børnene, at nogle af klassekammeraterne er anderledes", fulgte Anna Flysjö op.
"Det får eleverne ikke at vide, men de vil opleve, at fire klassekammerater måske bor længere væk", sagde læreren.
Mor: Jeg kender ikke nogen børn med ADHD
"Stiller I større krav til forældrene om at involvere sig", lød næste Anna Flysjös næste spørgsmål.
"Vi stiller ikke større krav om forældreinvolvering end i andre klasser, men hvis man vil have hele klassen med til børnefødselsdag, skal man måske hente og bringe klassekammeraterne med ADHD. Ellers foregår Nest i skolen", svarede Katrine Ørgaard Briand Hansen.
Anna Flysjö og hendes mand har ikke taget stilling til, om de vil have deres søn i Nest-klassen. Men hun værdsætter tanken om, at skolen ikke vil gøre forskel på eleverne.
Budgetforlig i Aarhus: Penge til specialundervisning og Nest
"Jeg har en søn i 1. klasse i dag, og der er ingen elever med ADHD i hans klasse. Jeg kender heller ikke andre børn med ADHD, men det lyder spændende med Nest-klassen. Der er ikke kun fire elever med ADHD - der er også flere resurser, så det kan hænge sammen", siger moren.
Den ekstra professionelle i Nest-klassen finansieres af de penge, det ville have kostet at have de fire elever med ADHD i et specialtilbud.
Forældrene blev delt op på corona-venlige hold, som skiftede vært hvert 20 minut. Værterne satte nye perspektiver på Nest.