Ideen til professor Ning de Coninck-Smiths nye forskningsprojekt opstod på et møde i 2021. Her deltog repræsentanter fra Undervisningsministeriet, som ikke kunne finde meget positivt at sige om skolereformen fra 2014. ”Det var jo meget påfaldende, for det er radikalt anderledes end tilfældet var for alle tidligere skolereformer”, siger Ning de Coninck-Smith.Foto: Lars Kruse, AU Kommunikation (lk@adm.au.dk)
Hun skal forske i skolereformer: ”Man sørgede ikke for at have lærerne med ombord”
Danmarks skolehistoriker nummer 1, Ning de Coninck-Smith, tror på, at det er lærerne, der flytter skolen nye steder hen, og det vil hun blive ved med at gøre, til det modsatte er bevist. Nu skal hun lede et stort forskningsprojekt om, hvilke kræfter der driver forandringer.
Der var så mange børn, skolerne var knap nok bygget færdige,
de var stadigvæk fugtige, fordi de ikke tørret igennem. Når man startede
skoleåret, så sad man udenfor, fordi klasseværelset ikke var klar. Den eneste
måde, læreren kunne komme igennem det, var ved at slå”.
Annonce:
I 1950’erne og 60’erne, fik man én på hovedet, hvis man ikke
opførte sig ordentligt. Eller man ikke kunne sine lektier. Eller hvis læreren
havde en dårlig dag på jobbet. Og hvis læreren forlod sin plads bag katederet,
risikerede han eller hun, at eleverne spændte ben. Og Ning de Coninck-Smith
husker mange af sine lærere som de største mobbere, man skulle tage sig i agt for. Mange af dem var også fagligt vildt
dygtige, det havde bare en høj pris for de som ikke kunne følge med – og det
uanset hvilket fag, det drejede sig om.
Det var en anden tid, som man siger. Nu skal den 71-årige
skolehistoriker med mere end et halvt livs erfaring fra Danmarks Pædagogiske
Universitet i gang med at undersøge, hvad der i løbet af et par årtier flyttede
skolen fra revselse til reformpædagogik. Fra alles kamp mod alle til et
skoleideal, hvor skolen skulle være til for barnet og ikke omvendt.
Ole Lund Kirkegaard og andre ildsjæle
Projektet hedder Edutopias og består af flere delprojekter,
der blandt andet skal se på læreruddannelsen, forsøgsskolerne og lilleskolerne.
Og om lærere, som lavede vilde forsøg og gentænkte lærerrollen. Blandt andet
den senere så kendte børnebogsforfatter Ole Lund Kirkegaard, der om nogen har
bragt de umulige, uartige og uimodståelige (drenge)børn i centrum i
børnelitteraturen.
Annonce:
”Ole Lund Kirkegaard var jo lærer i 13 år og lavede alle
mulige vilde ting med sine elever”, fortæller Ning de Coninck-Smith. ”Det rene
anarki og alkohol og alt muligt andet. Han er desværre død, men hans
elever lever jo endnu. Så dem skal vi tale med”.
Det var i 1960’erne, hvor meget var i opbrud og pædagogikker
på vej nye steder hen – sammen med resten af samfundet.
”Der var et ønske om at give lærerne plads til at lave noget
andet, end det, der lige umiddelbart var”, fortæller Ning de Coninck-Smith. ”Man
lavede øvelsesskoler, hvor man kunne begynde at arbejde med at blive en anden
slags lærer. At noget af det så var naivt, det kan vi måske se i dag. Det
var jo ikke alle lærere - og det er jo noget af det, vi håber at komme til at
kunne undersøge - som slap lige godt af sted med de der forsøg”.
Blandt andet var der romantiske og seksuelle relationer
mellem lærere og elever, som ikke ville være gået i dag, men som man lod
passere dengang. Hvis altså de var heteroseksuelle, ellers kunne det godt få
store konsekvenser, siger professoren.
Annonce:
Forskningsprojektet Edutopias
Ning de Coninck-Smith
Ning de Coninck-Smith (født 1953) er en dansk historiker med
speciale i skole- og barndomshistorie. Hun blev dr.phil. i
2010 og er professor ved DPU, Aarhus Universitet. Hun har blandt
andet været redaktør for Dansk Skolehistorie bind 1-5, som hun i 2015 modtog
prisen Årets historiske bog for.
Ideen opstod på et møde, Ning de Coninck-Smith deltog i
2021. Her deltog repræsentanter fra Undervisningsministeriet, som ikke kunne
finde meget positivt at sige om skolereformen fra 2014.
”Det var jo meget påfaldende, for det er radikalt anderledes
end tilfældet var for alle tidligere skolereformer”, siger Ning de
Coninck-Smith.
Selv om Ning de Coninck-Smith egentlig ikke mener, man som
sådan kan lære noget af historien, kan hun ikke lade være med at trække
paralleller til en noget nærmere fortid, nemlig lærerlockout og skolereformen i
2013 og ’14.
Annonce:
”Forsøgsskolerne betød jo, at da man lavede en ny skolelov i
1975, så havde man nogle forsøg at bygge sine beslutninger på”, siger hun.
”Normalt er det jo sådan vi gør i Danmark. Alle tidligere skolereformer bygger
på, at man har prøvet det først. Før 2014 havde ingen tænkt sig, at man kunne
lave reformer, uden at man havde afprøvet det – og at man, i hvert fald i nogen
grad, havde lærerne med ombord. Jeg ved ikke, hvad der gik af dem i 2014,
og det kommer vi formentlig aldrig til at få at vide. Men i historiens
lange lys må man i hvert fald sige, at reformen i ’14 var en afvigelse på de punkter”.
Dermed er vi ved udgangspunktet: At det er lærerne, der
forandrer skolen.
”Lærerne betyder noget, lad mig sige det ærligt og
naivt, og det har jeg tænkt mig at blive ved med at tro på, indtil
det modsatte er bevist”, siger hun.
Men lærernes rolle er forandret, og det skyldes i høj grad, at
folkeskolens projekt er lykkedes, mener Ning de Coninck-Smith.
Annonce:
Ingen er benovede over lærerne mere
I 1940’ernes sorte skole, hvor det var alles kamp mod alle i
klasselokalet, var der respekt for lærerens faglighed. Læreren var som regel
bedre uddannet end sine elevers forældre, hvoraf mange kun havde syv års
skolegang bag sig. Men i 1940’erne blev der brug for bedre uddannet
arbejdskraft, og her var der stor tillid til, at ’det klarer lærerne’.
”Og der var en politisk ydmyghed, som slet ikke er der
mere. Det er jo en anden ting, som lærerne slås med: at ingen af de
forældre, der har børn i folkeskolen, kan forestille sig, at deres børn ikke
skulle have uddannelse. Det er slut med benovetheden. Uddannelse er
gået fra at være et privilegium til en ret til en samfundsmæssig pligt for den
enkelte. Og læreren har bare at levere”.
Ning de Coninck-Smith understreger, at alle skolereformer har
haft sine modstandere blandt lærerne.
”Men det var kendetegnende for reformerne i både 1958, 1975
og 1993, at efter relativt få år så var de meget kritiske stemmer forstummet,
og skolernes medarbejdere havde taget ejerskab til de radikale forandringer af
skolen. Sådan har det mildest talt ikke været med reformen fra ’14, og hvad er der
sket? Den er nu ved at blive afviklet igen. Måske fordi man ikke sørgede for at
have lærerne med, da man ville flytte skolen”.