Jo tidligere, elever får ordblindediagnosen og dermed adgang til læseskriveteknologi og særlige indsatser, jo bedre klarer de sig i skolen og ved adgangsprøven, viser den nye danske forskning.Aleksandr Zyablitskiy
Banebrydende forskning: Ordblindediagnose gør en stor positiv forskel for elever
Danske forskere har med udgangspunkt i data fra Ordblindetesten målt på, hvad ordblindeindsatser i skolen betyder for elevers fremtid. En vigtig læring er også at give støtte til de elever, der testes ’næsten’ ordblinde.
Siden 2015 har Danmark haft en national ordblindetest, som
bruges til at teste elever med læsevanskeligheder, der kan skyldes ordblindhed.
Det betyder, at forskere nu har adgang til et på verdensplan unikt
datamateriale om børn og unge, der på et tidspunkt har taget testen. I en
ph.d.-afhandling har økonomerne Kristoffer Ibsen og Søren Albeck Nielsen målt
på, hvad det betyder for elever at blive testet ordblind og dermed få særlige
indsatser i skolen.
Annonce:
Det har de gjort ved at sammenligne – anonymiseret naturligvis
- de elever, der lige præcis fik point nok til at nå over grænsen til 'gul' i testen med dem, der lå lige nedenunder grænsen og blev 'rød' i testen, dvs. fik en ordblindediagnose. For forskerne kan se, at de to elevgrupper faktisk er ens – det er så at
sige tilfældigt, om de på dagen havner på den ene eller den anden side af
grænsen.
Kan skifte farve
40 procent af de elever i Kristoffer Ibsens og Søren Albeck
Nielsens datamateriale, der ligger lige ét point for højt til, at testen bliver
rød, så de får en diagnose, opnår alligevel diagnosen ordblindhed på et senere
tidspunkt. Og forskerne kan se, at det især gælder socioøkonomisk velstillede
familier, der sandsynligvis insisterer på, at deres barn bliver testet igen.
”Vi kan se, at de elever, der bliver testet ordblinde,
klarer sig markant bedre i den næste nationale læsetest, de tager. De klarer
sig også bedre i den nationale test i matematik. På mellemlang sigt kan vi se
ret store positive effekter på deres afgangskarakterer i først og fremmest
dansk, men det har også afsmittende virkning på matematik. Vi kan også se en vis
effekt i naturfag, men ikke i engelsk”, fortæller Kristoffer Ibsen, der er
postdoc ved Institut for Økonomi og Trygfondens Børneforskningscenter, Aarhus
Universitet.
Han tilføjer, at det ikke kun gælder prøvekaraktererne, men også
standpunktskaraktererne, og at resultaterne i det hele taget tyder på, at det
handler om, at eleverne klarer sig bedre – ikke ’bare’ om, at de får særlige
vilkår ved selve afgangsprøven.
Men det måske allervigtigste resultater af den nye forskning
er, at forskerne også kan se, hvordan det går de unge med ordblindhed to år
efter folkeskolen:
Annonce:
”Vi kan se, at de i højere grad er i gang med en
ungdomsuddannelse end dem, der lige præcis ikke testede ordblinde. Og det er jo
meget vigtigt, for det betyder, at de ikke bliver tabt i systemet”, siger
Kristoffer Ibsen og fortæller, at forskerne snart vil kigge på, hvordan det er
gået de unge i de følgende to år og altså se, om de i højere grad gennemfører den
ungdomsuddannelse, de er begyndt på.
Rettigheder
Hvilke rettigheder udløser en ordblindediagnose?
Folkeskoleloven nævner ikke læse/skriveteknologi. Men på uvm.dk
står fx ”Eleverne skal have de nødvendige undervisningsmidler og tekniske
hjælpemidler stillet gratis til rådighed, så de kan bruge dem i både skolen og
fritiden. Skolen skal sørge for, at den enkelte elev bliver instrueret i at
bruge hjælpemidlet og for eksempel får downloadet software til it-rygsække”.
Elever, der er testet ’ordblind’/’rød’ har mulighed for at
gå til prøven på særlige vilkår. Det gælder ikke elever, der er testet
’gul’. Men det er altid skolelederens
konkrete og individuelle vurdering af elevernes funktionsnedsættelse sammenholdt
med reglerne for den givne prøve, der danner grundlag for tilrettelæggelsen.
På det nye Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre
Læsevanskeligheder er der stor begejstring over økonomens forskning, og de har
lavet denne video, hvor Kristoffer Ibsen gennemgår hele undersøgelsen:
Der er grader af læsevanskeligheder
Annonce:
”Det allervigtigste budskab er, at læsevanskeligheder, herunder afkodningsvanskeligheder, er et kontinuum - der er grader af vanskeligheder. Den grænse, der er i Ordblindetesten, er arbitrær, og alle elever, der har funktionelle læsevanskeligheder, har gavn af indsatser”, siger ph.d. og specialkonsulent på videncentret Anne-Mette
Veber Nielsen.
”Så den positive nyhed er, at vi lykkes med at løfte de
elever, som bliver testet ordblinde. Men der er stadig en stor gruppe, der
også kunne have gavn af hjælp”, siger hun og fremhæver, at der er skoler, der også
fokuserer på de elever, der tester ’gul’, og at Kristoffer Ibsens forskning
viser, at det er en god ide.
Data viser også, at jo tidligere en elev
bliver diagnosticeret med ordblindhed, jo større er effekten på elevens
fremtidige læring. Men en del familier er bekymrede ved udsigten til sådan et ’stempel’.
”Vi kan se et dyk i trivslen målt på folkeskolens nationale
trivselsmåling i de første to år efter ordblindetesten”, fortæller Kristoffer
Ibsen. ”Men det retter sig efter de to år, og vi vurderer, at det handler om,
at man lige skal lære sin diagnose at kende, lære at bruge hjælpemidlerne, og
så finder man ud af, at ’jeg er ikke dum, jeg kan faktisk blive til noget’”.
Annonce:
Anne-Mette Veber Nielsen understreger, at det målte dyk i trivslen
på ingen måde skal afholde forældre og elever fra at tage imod tilbuddet om en
ordblindetest:
”Rigtig mange skoler er meget opmærksomme på at arbejde med
de emotionelle følger og på at lære eleverne at forstå deres ordblindhed. Hvor
den giver begrænsninger, og hvor den ikke giver begrænsninger. Der kan den
her undersøgelse være med til at sige til skolerne, at det er en overordentlig
god investering og et vigtigt element i indsatsen”.
Hvorfor virker det ikke i engelsk?
Men hvorfor hjælper de digitale
hjælpemidler, holddeling, læsekurser og forlænget tid ved afgangsprøven ikke de ordblinde elever i engelsk? Det er noget, Nationalt Videncenter for Ordblindhed og
andre Læsevanskeligheder rigtig gerne vil dykke yderligere ned i.
Annonce:
”Men det er et helt nyt sprog, og når man har ordblindhed,
så har man svært ved at koble det talte sprog med det skrevne, og man har svært
ved det fonologiske, hvilket også kan gøre det svært at lære den lydlige side af et nyt
sprog”, siger Anne-Mette Veber Nielsen.
Det er både i mundtlig og skriftlig engelsk, at de ordblinde
elever klarer sig dårligere end deres klassekammerater. Så
Anne-Mette Veber Nielsen opfordrer til, at man er opmærksom på at differentiere
engelskundervisningen allerede fra 1. klasse og være opmærksom på, at der statistisk
set sidder ordblinde elever og elever med andre læsevanskeligheder i hver eneste klasse. De
gængse it-hjælpemidler, hvor eleverne kan diktere tekst og få læst tekst højt,
virker også på engelsk, så hjælpemidlerne er der.
”Men på de skoler, hvor det meget er op til den enkelte
lærer at opsøge viden
om et ordblindevenligt undervisningsmiljø, der er det ofte dansklærerne, der gør
det”, påpeger hun.
Hvor meget ekstra hjælp, elever med afkodningsvanskeligheder
og ordblindhed får, er overordnet et spørgsmål om resurser. Men de to forskere
er enige om, at de nye data viser, at det er en investering, der betaler sig – på det individuelle plan og
samfundsmæssigt.