"Hvis eleverne får adgang til Nota, kan de lære at læse det samme som klassen, samtidig med at de lærer om tilgængelighed via it", siger Visti Søvsø Hansen.
Udvalg vil give indskolingselever adgang til Nota via risikotesten for ordblindhed
De op mod 20.000 ordblinde elever i indskolingen bør have adgang til nationalbiblioteket Nota ved hjælp af risikotesten for ordblindhed. Det mener et udvalg under samrådet ROAL, som i dag forelægger ideen for Folketingets undervisningsudvalg. Ministeren har sagt nej.
Fakta om risikotesten
- Risikotesten for ordblindhed er udviklet af Center forLæseforskning ved Københavns Universitet og kan bruges aflæsevejledere i slutningen af 0. klasse (eller begyndelsen af 1.klasse), i midten af 1. klasse og i slutningen af 1. klasse.
- Testmaterialet bygger på internationalt anerkendt forskninginden for læsning og ordblindhed og er blevet afprøvet i enlangtidsundersøgelse, hvor elevers læseudvikling blev fulgt overflere år.
- I modsætning til den nationale ordblindetest er risikotestenikke digital, men papirbaseret. Det skyldes, at eleverne skal svaremundtligt, så i praksis skal der sidde en læsevejleder sammen medeleven under testen.
- Offentligheden har ikke adgang til at se risikotesten, da detikke er meningen, at forældre skal kunne forberede deres børn påopgaverne. Men den består af tre deltest:
- Højtlæsning af ordlister med både rigtige og nye ord - altsåvrøvle- eller nonsensord.
- Bogstavkendskab.
- Dynamisk afkodningstest, som måler elevens læringspotentiale,hvor traditionelle test viser, hvad eleven kan her og nu.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
En ad hoc-gruppe under Samråd for ordblindhed og andre læsevanskeligheder, ROAL, har i længere tid arbejdet for, at de mellem 12.000 og 20.000 ordblinde elever i indskolingen får adgang til digitale tekster hos nationalbiblioteket Nota på lige fod med andre mennesker med et læsehandicap. Gruppen mener, at eleverne bør kunne få adgang til biblioteket, hvis de bliver testet positive i risikotesten for ordblindhed. Adgangen kan så løbe, indtil den nationale ordblindetest i slutningen af 3. klasse afgør, om de rent faktisk er ordblinde.
Skolerne får fra i dag adgang til den nye risikotest for ordlbindhed
ROAL-gruppen har præsenteret ideen for undervisningsminister Merete Riisager (LA), men hun afviser, at risikotesten kan bruges til det formål. Gruppen har dog ikke fået en begrundelse og har derfor bedt om at få foretræde for Folketinges undervisningsudvalg. Det sker i dag.
"Nota accepterer, at ordblindetesten giver adgang til biblioteket, men eleverne kan først tage testen i slutningen af 3. klasse. Eneste mulighed for de yngste elever er, at en læsekonsulent bekræfter, at de har behov for it-tilgængelige materialer, men det sker ikke ret tit", siger Visti Søvsø Hansen. Han er leder af Kompetencecenter for Læsning i Aarhus og danner ad hoc-gruppen sammen med Karen Bangert fra Ordblindeforeningen og læsekonsulent Annette Klint fra Kalundborg Kommune.
Adgang vil få eleverne til at føle sig inkluderet
Ordblindhed er en biologisk dysfunktion, som betyder, at op mod 20.000 elever i indskolingen lærer at læse og skrive i et langsommere tempo end klassekammeraterne. Derfor har de svært ved at indgå i klassens læsefællesskab uden hjælp.
Læsekonsulenter efterlyser et bredere navn til risikotest for ordblindhed
"Hjælpen skal gå på to ben: Elevene skal lære at læse og skrive konventionelt, og de skal være en del af det faglige fællesskab i skolen, så de føler sig inkluderet. Hvis de får adgang til Nota, kan de lære at læse det samme som klassen, samtidig med at de lærer om tilgængelighed via it", siger Visti Søvsø Hansen.
Hvis ikke eleverne får den fornødne hjælp, etablerer man en ny handicapgruppe, mener han.
Risikotest for ordblindhed opfanger også tosprogede elever
"Vi bør sørge for, at eleverne er en del af læringsfællesskabet. Så kan vi senere afgøre, om de er ordblinde, men risikotesten er ret sikker. En undersøgelse viser, at 80 procent af dem, der testes positive i 0. klasse, og 90 procent af dem, der bliver det i 1. klasse, er rent faktisk ordblinde. Med denne lille usikkerhed, bør vi sikre, at de får adgang til Notas materialer frem til slutningen af 3. klasse".
Ordblinde ønsker selv at blive testet så tidligt som muligt
Visti Søvsø Hansen håber, at undervisningsudvalget vil forstå den problematik, der ligger i, at en gruppe børn går i 0. til 3. klasse uden at blive inkluderet.
Læseforsker: Den nye risikotest for ordblindhed må ikke blive en sovepude
"Som praktikere kan vi se, at vi mister et stort inklusionspotentiale for mellem 12.000 og 20.000 ordblinde elever. Det kan have store økonomiske, sociale og emotionelle konsekvenser, for vi ved, at manglende inklusion kan sætte livsvarige spor hos elever. På det børnetopmøde, som Egmont Fonden holdt tidligere i år, pegede de ordblinde børn og unge netop på, at de vil testes så tidligt som muligt, så de kan blive inkluderet", siger Visti Søvsø Hansen.
Af hensyn til loven om ophavsret kan kun mennesker med et dokumenteret læsehandicap få adgang til Nota.