Debat
"Vi kigger lige nu ind i nogle kendsgerninger og nogle forhold, som er uacceptable, og som stikker meget dybt," skriver administrerende direktør Tobias Børner Stax.
Fotos: Jesper Knudsen og Børne- og Ungdomsforvaltningen, Københavns Kommune. Kollage: Folkeskolen.
Replik til Blågård-forældre: Det er ikke lykkedes at bringe Blågård Skole op på et acceptabelt niveau
I et debatindlæg i Fagbladet Folkeskolen retter 83 forældre fra Blågård Skole en hård kritik af forvaltningen i Københavns Kommune. Den administrerende direktør, Tobias Børner Stax, svarer her på anklagerne.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
83 forældre til børn på Blågård Skole skriver i et læserbrev
om deres opfattelse af situationen på skolen, og jeg vil gerne bruge
anledningen til at fortælle, hvorfor vi i forvaltningen har lagt et forslag
frem, som går ud på at opdele og genstarte skolen.
Sagen er, at vi har en skole, der de seneste 10 år ikke tilnærmelsesvist
har været på niveau med byens øvrige skoler. Vi har en skole, som siden 2016
har været på faglig handleplan. Det betyder, at skolen vedvarende har fået
tilført ekstra ressourcer, men uden at resultaterne er fulgt med. Skolen
optager betydeligt færre af skoledistriktets børn, end andre skoler i København,
og der er en meget stor andel af forældre, som vælger at flytte deres børn til
andre skoler i løbet af børnenes skoletid.
Læs hele debatindlægget fra de 83 forældre her.
Jeg forstår godt, at både forældre og medarbejdere kan være
bekymret for at skulle genstarte skolen. Jeg forstår godt, at man spørger sig
selv og hinanden, om det virkelig er det rigtige at gøre. Bekymring for det
ukendte er for alle en velkendt størrelse, og særligt hvis man ”i det store
hele har været glade for skolen”, som forældrene skriver.
I forvaltningen har vi erkendt, at vi gennem de seneste 10
år har anvendt alle de værktøjer, som vi har til rådighed, og som virker andre
steder, når vi understøtter og hjælper skoler, som af den ene eller anden grund
i en periode er i knæ. Det er bare ikke lykkedes at få Blågård Skole op på et
acceptabelt niveau.
Betændt arbejdsmiljø
Der har de sidste mange år været en endog meget stor
personaleomsætning, mange sygemeldinger, og ledelsen er blevet skiftet ud flere
gange, og de nuværende skoleledere kommer heller ikke tilbage til skolen.
Vi har nu nogle undersøgelser, som dokumenterer, at der er
et betændt arbejdsmiljø på skolen, at skolens MED-samarbejde er brudt sammen,
og at der har fundet langvarig mobning sted, som har forårsaget alvorlige
helbredsmæssige konsekvenser for skoleledelsen. Vi har fået dokumenteret, at
der er en dem-og-os-kultur, et samarbejde, der er præget af mistillid, lav
psykologisk tryghed og en splittelse mellem forskellige grupper af ansatte.
Når det er sagt, så er der selvfølgelig også på Blågård Skole
gode og dygtige lærere, og dem vil der fortsat være brug for. Vi vil fortsat
have brug for lærere, som kan samarbejde med pædagoger og andre faggrupper, og som
bidrager til et godt arbejdsfællesskab. Men vi kigger lige nu ind i nogle kendsgerninger
og nogle forhold, som er uacceptable, og som stikker meget dybt. Derfor
anbefaler forvaltningen, at vi på Blågård Skole begynder forfra.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk