"Det er vigtigt for mig og regeringen, at langt de fleste timer varetages af dygtige lærere. Vi er derfor meget opmærksomme på udviklingen", sagde Merete Riisager som kommentar til, at over 16 procent af de ansatte i folkeskolen ikke har en læreruddannelse.

Samråd: Den lokale lærermangel skal tages alvorligt

Der er bred enighed på tværs af partierne i Folketinget om, at læreruddannede skal fastholdes i folkeskolen. Der var således ikke megen debat på dagens samråd om udviklingen med stadig færre læreruddannede i folkeskolen.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Marianne Jelved, undervisningsordfører for Radikale, havde kaldt undervisningsminister Merete Riisager (LA) i åbent samråd for at høre hendes holdning til, at andelen af ikke-læreruddannede i folkeskolen er steget. I foråret præsenterede Arbejderbevægelsens Erhvervsråd en analyse, der viste, at andelen af ansatte i folkeskolen uden en læreruddannelse er steget fra 11,9 procent i 2013 til 16,4 procent i 2015.

Hver tiende lærer har slet ingen uddannelse

Merete Riisager påpegede, at denne analyse også indeholder tal fra ungdomsskoler, hvor der ikke er de samme krav til kompetencer som i folkeskolen.

Hun understregede dog, at høje kvalifikationer hos lærerne ligger hende meget på sinde, og at det skal tages alvorligt, at der nogle steder i landet er rekrutteringsproblemer. Derfor forventer hun også snart at kunne komme med et oplæg til forligskredsen om, hvordan udviklingen kan følges.

Riisager: Det bør kun være undtagelser

"Gode lærere er afgørende for den gode undervisning, dygtige elever og den gode skole i det hele taget. Det er vigtigt, at når der finder faglig undervisning sted, så er det en lærer, der er ansvarlig, varetager undervisningen, står for tilrettelæggelsen og afviklingen af faglige forløb. Det er vigtigt for mig og regeringen, at langt de fleste timer varetages af dygtige lærere. Vi er derfor meget opmærksomme på udviklingen", sagde Merete Riisager.

Hun påpegede, at med folkeskolereformen blev der lagt flere timer ind på de fleste skoler, og at det muligvis i nogle kommuner har betydet, at man har taget andre faggrupper ind i skolen for at kunne undervise i alle timer.

"Men der bør jo ideelt set være tale om undtagelser eller om fagpersoner, hvis man for eksempel ønsker et forløb om byggeri, at man så får en pensioneret tømrer ind. Så kan det være en kvalitet ved undervisningen, men samlet set skal vi holde øje med, at det er lærere, der varetager den faglige undervisning", fortsatte hun.

Nu kan kommuner lovligt ansætte lærere uden læreruddannelse

Kalundborg kæmper med mange ikke-læreruddannede Jacob Mark, undervisningsordfører for Socialistisk Folkeparti, udtrykte sin glæde over, at der enighed på tværs af partierne.

"Vi skal gøre alt hvad vi kan for at de lærerstillinger, der skal besættes, bliver besat af lærere, men jeg synes godt, at vi kan gøre mere", sagde han. Han ville dog gerne vide, om der findes tal på, hvor mange af de nyansættelser, der sker for tiden, bliver besat af lærere.

Kalundborg: Halvdelen af nyansatte lærere har ingen læreruddannelse

"Der er en tendens til, at Sjælland har det svært i det her spil. I Kalundborg sker 45 procent af alle nyansættelser med ikke-uddannede lærere, det synes jeg er meget bekymrende"

Dette kunne Merete Riisager dog ikke svare på på stående fod, men hun vil undersøge det.

"Talmaterialet i ministeriet er ikke klokkeklart, fordi der er forskel på, hvad man er ansat som, og hvad der er ens uddannelse. Jeg ønsker at kvalificere tallene, men udfordringen er selvfølgelig, at man ikke kan gøre det uden at generere arbejde til nogle, der skal registrere det. Det skal derfor kun være, hvis det er meget vigtigt for os at vide det", understregede hun.

Mange nyansatte lærere forsvinder inden for det første år

Kan lokalaftaler sikre flere læreruddannede

Jacob Mark pegede også på, at hver tiende lærer har forladt folkeskolen efter reformens indførelse, og selvom der er flere ting, der spiller ind - han nævnte i flæng lockouten og lov 409 - ville han vide, om der er noget, undervisningsministeren kan gøre for at få flere lærere tilbage til folkeskolen:

"Vil ministeren sammen med de andre partier i forligskredsen opfordre til, at kommunerne laver lokalaftaler, der sikrer rummet og rammerne for det gode lærerarbejde?", spurgte Jacob Mark direkte.

Det kunne Merete Riisager dog hurtigt afvise.

"Lokalaftaler er ikke mit bord", sagde hun og henviste til KL.

Venstres undervisningsordfører Anni Matthiesen foreslog, at man ikke kunne lære noget af de især jyske kommuner, som tilsyneladende er gode til at fastholde de læreruddannede i lærerstillinger.

Regeringen har ikke taget stilling til læreruddannelsen

Undervejs blev samrådet også drejet ind på læreruddannelsen, og hvorvidt den skal ændres og gøres til en kandidatuddannelse og måske også mere praksisorienteret. 

Merete Riisager noterede sig, at der er forskellige ønsker om at hæve niveauet, men hun understregede også, at det er ikke noget regeringen har taget stilling til endnu, og at det i øvrigt ikke er hendes område, med derimod uddannelses- og forskningsminister Søren Pinds (V).