Jørgen Noer Larsen og Torbjørn Skjerme Aggernæs fra Aste-uddannelsen på Metropol er glade for naturfagsuddannelsen og refleksionerne i lektionsstudier.

Naturfagslærere fra Aste-uddannelsen får hurtigt job

Aste-uddannelsen er en fuldgyldig medspiller i læreruddannelsen. Aste står for Advanced Science Teacher Education og uddanner de studerende til tre naturfag i udskolingen og matematik. De studerende fortæller, at de har let ved at få arbejde.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Aste-uddannelsen udbydes på UCC Campus Carlsberg og på Metropol. Uddannelsen har været finansieret med støtte fra Lundbeck-fonden og i et samarbejde med Københavns Universitet og Aarhus Universitet/DPU, men nu fortsætter uddannelsen uden ekstra støtte.

Nu kan man læse til sciencelærer

Lektor Klaus Rasmussen fra Metropol har skrevet ph.d om Aste-uddannelsen og på en lille konference på UCC fortalte han, at der er 30, der har afsluttet deres uddannelse som Aste-lærere med biologi, geografi, fysik/kemi og matematik som linjefag. Desuden går der 8 hold Aste-studerende med 15-20 på hvert hold på de to uddannelsessteder.

"Aste-uddannelsen har været et læreruddannelses-udviklingsprojekt. Uddannelsen har rekrutteret studerende med samme eller højere adgangsgivende kvotient som den ordinære læreruddannelse, der har været det samme frafald undervejs og Aste-studerende får samme eller højere eksamenskarakterer specielt i matematik og biologi", fortalte Klaus Rasmussen.

Sanseværksted blev forbedret - og gennemført igen

"Universitetslaget har påvirket undervisningen på professionshøjskolerne - især på materialer, der er på et højere niveau og oftere har inspiration fra industrien. De studerende føler sig især klare til at undervise i bæredygtighed".

Han forklarer, at kvaliteten i uddannelsen er højnet på grund af brugen af lektionsstudier, hvor en gruppe lærere/studerende overværer en lektion, reflekterer sammen over den, forandrer og forbedrer på lektionen og gennemfører den igen. Det giver mere dybde og lærerne/de studerende får et fælles sprog til at tale om undervisning, didaktik og til at give feedback i refleksionerne sammen.

Naturfagslærere er en mangelvare

Klaus Rasmussen fortæller også, at der har været udfordringer undervejs. Der har været mange ændringer på uddannelsesinstitutionerne og der har været tale om, at to professionshøjskoler har skullet samarbejde, hvilket også har givet udfordringer.

"Men Aste-uddannelsen har formået at få nogle mono-fagligheder til at mødes og spille sammen. Fagene afføder ofte undersøgelsesbaseret undervisning og det øger den fagfaglige kompleksitet og udfordrer de studerende på det fagdidaktiske", siger han.

 

Prøven blev en foræring

Lektor på UCC Ole Goldbech fortalte på konferencen, at den fællesfaglige naturfagsprøve blev lidt en foræring til Aste-uddannelsen.

"I folkeskolen kan prøven godt være en udfordring på grund af de fag, lærerne ikke selv har, men Aste-lærerne har en fordel, fordi de er uddannet i alle naturfagene".

"Det var noget af det, vi ville med Aste-uddannelsen: at uddanne fagdidaktisk velfunderede lærere, der kan arbejde tværfagligt, og at lærerne får alle naturfag og matematik, så de kan skabe sig et godt skema på skolen".

Åben lektion inviterer til videndeling i matematik

Let at få vikararbejde

Et par studerende fortalte folkeskolen.dk/naturfag, at de føler sig godt rustede til at undervise i den kritiske dannelse i naturfagene, fordi de kan se emnerne fra flere sider - fra flere fags udgangspunkt.

Blog: åben lektion med japansk lærer

Jørgen Noer Larsen, 3. årgangs lærerstuderende i Aste-uddannelsen, Metropol:

"Da jeg skulle vælge fag i læreruddannelsen var jeg mest til fysik/kemi, samfundsfag og matematik. Men jeg hørte om Aste-uddannelsen og tænkte, at det lød fedt med alle naturfagene og så matematik. Det betød, at jeg måtte vælge samfundsfag fra, men til gengæld har jeg fordelene af at have alle naturfagene. Det er ret let at få vikararbejde, når man har naturfagene. Og det, som jeg godt kunne lide ved samfundsfag, har jeg egentlig fundet i geografi".

Torbjørn Skjerme Aggernæs, også 3. årgangs lærerstuderende i Aste-uddannelsen, Metropol:

"Jeg begyndte på Danmarks Tekniske Universitet (DTU), men det blev jeg træt af. Jeg er mere generalist og tænkte, at jeg kunne lære at undervise i naturfagene. Det er naturfag og historie, der har min interesse, og i Aste-uddannelsen fik jeg jo alle naturfagene. Det var mere noget for mig".

 

God respons i lektionsstudier

Selve Aste-uddannelsen er lagt fast, men der ud over har de studerende fået tilbudt kurser i Coding Class og i lektionsstudier.

Lektion i matematik blev forbedret og brugt igen

"Vi blev inviteret med, og det har været rigtig godt at se andres undervisning. Det kan man lære meget af, når man reflekterer over en lektion og forandrer og forbedrer den i lektionsstudierne", mener Jørgen Noer Larsen.

"Ja, det fede ved lektionsstudierne er, at man får respons fra mange. Jeg har prøvet at være læreren i et lektionsstudie, og det gav rigtig meget. Meget mere end at læse Miller og Vygotsky i en bog. Det er utrolig god evaluering, når man får feedback på sin undervisning og man kan se, hvorfor noget virker", siger Torbjørn Skjerme Aggernæs.

Læreruddannelsen tiltrækker flere mænd end tidligere 

De to lærerstuderende fortæller, at de er ret pressede på uddannelsen i fysik/kemi og biologi. Men på forhånd vidste de godt, at uddannelsen kræver mere af dem, og at der også er mere selvstudie i Aste-uddannelsen.

"De lærere, vi møder, er meget interesserede i Aste-uddannelsen. Nogle har ingen problemer med den fællesfaglige afgangsprøve, men det har andre. Lærere, der kun har et af naturfagene kan for eksempel godt synes, at det er svært med den fællesfaglige prøve, fordi de ikke føler sig godt nok uddannet til at varetage den. Der kommer vi til at få en stor fordel", siger Jørgen Noer Larsen.