Foto: dolgachov
Sprogundervisningen bør omfavne sprogets fraser
Sprog er bygget om ord, der ofte dukker op i kombinationer, vi kender som fraser eller såkaldte chunks. De er helt centrale, når eleverne skal lære sprog, da de tilbyder sætninger, eleverne kan bruge uden at tænke, mener lektor i tysk på læreruddannelsen.
Hvad er chunks?
Sammenhængende ord/fraser, som læreres og huskes som enheder
Nogle er korte (består af to ord), andre lange (en helsætning)
De læres uden fokus på sprogets form
De automatiseres gennem hyppigt brug
Nogle er færdigt formulerede udtryk, mens andre skalfuldendes
Eksempler på tyske chunks
Guten Tag; Bis morgen!
Schönes Wetter; Großes Interesse.
Ich möchte gern…; Ich stelle mir vor, dass
Meiner Meniúng nach…
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Ich heiße Carl und ich bin 12 Jahre alt.
Alle, der har haft tysk i skolen, kan nok nikke genkendende til, at det er en af de første sætninger, man støder på, når man i skolen stifter bekendtskab med sproget fra nabolandet i syd.
For dem, der ikke har haft tysk, og som ikke har gættet sig frem til betydningen, lyder sætningen på dansk: 'Jeg hedder Carl, og jeg er 12 år gammel' og er naturligvis sagt af en elev, som er 12 og hedder Carl.
For klassens andre elever er forskellen, at de har puttet deres eget navn og alder ind i sætningen. Ellers ser sætningen ens ud.
Sådanne faste sammensætninger af ord, kaldes for chunks, der direkte oversat betyder lunser eller bidder. De såkaldte chunks er særdeles gode at notere sig, når man vil lære et nyt sprog, mener Jette von Holst-Pedersen, der underviser i tysk på læreruddannelsen på Metropol på Frederiksberg.
"Det geniale ved chunks er, at man tilegner sig sprogets fraser i stedet for at lære enkelte ord. Man går ind og kopierer allerede eksisterende sprog, og på den måde kan man kommunikere med det samme", forklarer hun.
Ethvert sprog er bygget op om chunks
Jette von Holst-Pedersen har skrevet sin master i netop chunks, som hun fortæller, spiller en helt central rolle i alle sprog.
"Man siger, at op til 70 procent af et voksent menneskes modersmål består af chunks. Det er automatiseret sprog, der gør at vi kan tale og tænke samtidigt", fortæller hun.
Og chunks er ikke kun nyttige i begynderundervisningen. Ifølge Jette von Holst-Pedersen bør man arbejde med chunks hele vejen op igennem uddannelsessystemet.
"Mine studerende på læreruddannelsen har stor glæde af at fokusere på chunks i deres egen sproglige udvikling. De findes overalt i sproget på alle niveauer. De er i alle film, tekster eller sange. Selv når man læser komplicerede tekster, vil der være rigtigt mange chunks".
Eleverne skal selv kunne finde chunks
For at arbejde med chunks er det ifølge Jette von Holst-Pedersen vigtigt, at lærerne er i stand til at identificere og definere chunks og at lære eleverne det samme. For på den måde bliver eleverne opmærksomme på fraserne i sproget, når de eksempelvis sidder med en tekst eller ser film.
Ifølge Jette von Holst-Pedersen er det kun fantasien, der sætter grænser for, hvilke aktiviteter der går godt sammen med at øve sig i chunks.
I bogen 'Tidlig sprogstart i skolen' nævner hun en øvelse, hvor eleverne stiller sig i en rundkreds. Her starter læreren med at kaste en bold til en af rundkredsens elever med sætningen "Ich heiße … Wie heißt du?/ Je m'appelle … Comment tu t'appelles?"
Efter lidt tid kastes en ekstra bold ind i rundkredsen, så tempoet stiger. Og undervejs kan der så tilføjes ekstra chunks, som eleverne skal bruge, når de kaster boldene til hinanden.