Lærerprofession.dk
drives og finansieres i fællesskab affagbladet Folkeskolen ogprofessionshøjskolerne. Boggavekortene sponsoreres afAkademisk Forlag og Hans Reitzels Forlag. Særprisen sponsoreres afAlinea, ConDidact, Dafolo og Gyldendal Uddannelse. Vindernes kanderkommer fra Kähler Design, Sinatur-hotellerne betalerfagbladetFolkeskolens pris for fornem formidling, ogLærerstandens Brandforsikring sponsorerer prisfesten.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I disse dage skal tre dommerkomiteer, som består af universitetsforskere, lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra professionshøjskolernes grund- og videreuddannelser og sidste års vindere, finde de projekter, der skal præmieres.
"Niveauet er højt, så dommerne kommer på hårdt arbejde. Der skal vist målfoto til. Men jeg kan med sikkerhed sige, at det bliver kvinder, der løber med præmierne. For der er kun indstillet ganske få mandlige studerende, og ingen af dem er med i opløbet", siger Folkeskolens tidligere chefredaktør Thorkild Thejsen, som står i spidsen for Lærerprofession.dk.
"Årets felt er flot, og der er mange forskellige tilgange i opgaverne," siger medlem af dommerkomiteen Benny Bang Carlsen, lektor ved Læreruddannelsen i Aarhus, Professionshøjskolen Via.
Dommer: "Det kniber lidt med teorien"
Gode projekter
Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.
Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.
Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på skærmen.
Lærerprofession.dk
Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.
I forhold til tidligere har de studerende fået styr på empiri, men de behøver ikke at reflektere i lange baner over, hvorfor det ikke er helt optimalt, det de laver, mener han. Metodeafsnittene har en tendens til at blive for lange og omstændelige med alle disse forbehold. Det er ikke et metodekursus, men en analytisk bearbejdning af empiri, dommerkomiteen ønsker. Også på det teoretiske område har Benny Bang Carlsen en bemærkning:
"Det kniber lidt med teorien. De studerende er generelt ikke så teoridiskuterende, som de er teoripræsenterende. Det bliver lidt parafraseagtigt".
Jesper Boding, Lektor ved Institut for Skole og Læring, Professionshøjskolen Metropol, der også er medlem af dommerkomiteen, peger på, at der i år er mere fokus på mellemmenneskelige temaer som dannelse, følelsesmæssig udvikling, relationsarbejde, analyse af mobberelationer eller kreativitet i folkeskolen end sidste år, hvor folkeskolereformen udgjorde omdrejningspunktet for mange projekter.
"En tendens kan man ikke kalde det", siger Jesper Boding. "Der er mest af alt tale om, at pendulet svinger, og at det tekniske i retning af målstyringstiltag som politisk interventionsstrategi eller faglig evalueringskultur er blevet nedtonet i forhold til interessen for mere sensitive, mellemmenneskelige forhold".
Konstruktive bachelorprojekter
Som sin kollega fra Via mener Jesper Boding, at refleksioner over metodiske overvejelser i forhold til empiriskabelse er kommet på plads i læreruddannelsens afsluttende projekt.
"For blot få år siden så tingene anderledes ud. De indsendte projekter i år vidner om, at en fokuseret indsats fra uddannelsesstedernes side har båret frugt", siger Jesper Boding, der leder den nationale faggruppe for professionsbacheloropgaven på læreruddannelserne.
De fleste af årets projekter er konstruktive, fremadrettede og praksisfokuserede. Det får Metropol-lektoren til at spørge, om der mangler en kritisk dimension.
"Lægger vi på uddannelsesstederne i tilstrækkeligt omfang op til at dygtiggøre de kommende lærere i at være kritisk reflekterende? Måske er vi i gang med at skabe lærere, der ikke forholder sig tilstrækkeligt kritisk-konstruktivt til professionen og de politikere, der omgiver professionsfeltet", siger Jesper Boding.
Forfatterne, der har skrevet det bedste bachelorprojekt og det bedste diplomprojekt, får hver 10.000 kroner, et boggavekort på 4.000 kroner og en smuk kande.
De ti nominerede bachelorprojekter:
Najla Adlouni: Drengene på en muslimsk friskole, Vordingborg, UC Sjælland,
Drengene på en muslimsk friskole
Heidi Højen Andersen: Selvregulering, læringsstrategi og it, Aalborg, UC Nordjylland,
At lære elever selvregulering og at arbejde med it kræver meget af lærerne
Eva Tautner Beck: Mobning - en svær virkelighed, Aarhus, Via UC,
Bachelor: Sæt ind mod digital mobning
Maria Rosenmeier Dalgas: Eleven som passiv medspiller i skole/hjem-samtalen, København, UCC,
Bachelor: Skole-hjem-samtalen er mere monolog end dialog
Rebecca Delfs: Kreativitetsfremmende undervisning - også i den understøttende undervisning? Odense, UC Lillebælt.
Understøttende undervisning kan bruges til faglig fordybelse og kreativitet
Lise Jørgensen: Mentalisering i skolen - når elever har hinandens sind på sinde, Aarhus, Via UC,
Bachelor: Elever skal lære at forstå egne og andres følelser
Sara Hove Klok Kristensen: Lærerens religiøsitet som redskab i kristendomskundskab, Aarhus, Via UC,
Skal læreren fortælle om sit eget religiøse ståsted?
Agnethe Sehested Olsen: Unges motivation i udskolingen - forbedring af elevernes skriftsproglige kompetencer i danskfaget, Aalborg, UC Nordjylland,
Drenge kan motiveres til at skrive bedre
Sophie Schou Rasmussen: Skolen som sprogets arena, Frederiksberg, UC Metropol,
Sprogudviklingen i skolen isoleres fra hverdagssproget
Mathilde Rosenfelt Aarup: Demokratisk dannelse i efterskolen, Aalborg, UC Nordjylland
Bachelorprojekt: Demokratisk dannelse i praksis
De syv nominerede pædagogiske diplomprojekter:
Ditte Matthiesen: Unge i udsatte positioner - i et resiliensperspektiv, Via UC,
PD: Gode relationer mellem elev og lærer er afgørende
Erica Price Stjernø: Skrivning - en vej til øget læring i fagene, UCC,
Nari Ramvold Laursen: Den røde tråd - om brobygning i indskolingen, UCC,
PD: Der kan bygges meget bedre bro mellem børnehave og skole
Mette Højbjerg og Lene Grüner: Dokumentation af elevernes læring ud fra en læringsmålstyret undervisning, Via UC,
PD: Matematikkompetencer kan dokumenteres meget bedre
Mette Thompson: Matematiske kompetencer som fundament i en evalueringskultur, UC Metropol,
Mundtlighed og åbne opgaver fremmer elevers forståelse
Rikke Lambæk og Mette Birk Munthe: Trivsel og motivation til læring, Via UC,
PD-projekt: Skolen er for hele livet - ikke kun arbejdslivet
Thora Rytter: Dobbeltramte børn - en overset specialpædagogisk udfordring? Via UC.
Diplomprojekt: Omsorgssvigtede børn rammes dobbelt
Tre nominerede til årets særpris om drenge og piger i skolen:
Emilie Lundsgaard: Køn og identitet, København, UCC.
Bachelor: Lærere og elever er fanget i kønsopfattelser
Nanna Munch-Steensgaard: Køn i skolen, Roskilde UC Sjælland.
Bachelor: Lærere skal reflektere over deres kønsopfattelser
Cathrine Sortberg Vestergaard: Nuancering af kønsdiskurser- Gør plads til forskellighed i folkeskolen, Aarhus, Via UC.
Bachelor: Der er behov for mere nuancerede billeder af køn i skolen