Det er bekymrende, at der ikke stilles de samme krav til særlige undervisningstilbud til flygtninge, som der gør i folkeskolen. Det skriver flere organisationer i høringssvar til undervisningsministeriet.

Rådgivningscenter: Særlige flygtningetilbud kan være diskrimination

Lovforslaget om særlige undervisningstilbud til flygtningebørn forskelsbehandler dem og forringer deres undervisning, skriver Dokumentations- og Rådgivningscenteret om Racediskrimination i sit høringssvar. Rådgivningscentret anbefaler at tage forslaget af bordet.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

DLF står ikke alene med sin kritik af lovforslaget om undervisning af flygtningebørn. I et høringssvar fra Dokumentations- og Rådgivningscenteret om Racediskrimination (DRC) får forslaget skarp kritik med på vejen. Lovforslaget er "på konfrontationskurs med konventionerne" og skaber mulighed for at forskelsbehandle udenlandske børn, mener rådgivningscenteret.

DLF revser lovforslag: Integration af flygtningebørn svækkes 

"Der bliver med dette lovinitiativ etableret et nyt alment redskab til at særbehandle alle etniske minoritetsbørn i et grundskoletilbud. Det kan man også kalde eksklusion af etniske minoritetsbørn fra almindelige grundskolevirksomhed - og er som sådan at betragte som konstruktion af en overordnet ramme for forskelsbehandling/diskrimination, da ingen danske børn kan udsættes for tilsvarende behandling", skriver DRC i sit høringssvaret.

DRC kritiserer, at lovforslaget udelukkende er skabt på ønsket om at skabe mere fleksible rammer for kommunerne, mens forbedrede læringsmuligheder for flygtningebørn er fraværende i argumentationen.

Ellen Trane: Ny flygtningeundervisning ikke grundlovsstridig

Flere melder sig i kritisk kor

DLF's og DRC's svar er to af en hel række af høringssvar, som Undervisningsministeriet har modtaget, og mange af dem rummer store bekymringer.

Bekymringerne går blandt andet på, at forældre til flygtningebørn fratages retten til frit undervisningsvalg, og at lovforslaget fører til segregation af flygtningebørn. Herudover forringer lovforslaget kvaliteten af undervisningen, og det diskriminerer og fører til marginalisering af flygtningebørn, mener flere.

Det er KL, der har ønsket de mere fleksible rammer, men kommunernes forvaltningschefer i Børne- og Kulturchefforeningen (BKF) er betydeligt mere skeptiske. Foreningen støtter forslaget om særlige tilbud, men kun til unge over 15 år, da andet ifølge BKF ville være fagligt uhensigtsmæssigt:

"BKF støtter ikke, at denne mulighed gives for unge under 15 år, idet dette bør ske inden for rammerne af bekendtgørelsen om folkeskolens undervisning i dansk som andetsprog, som allerede giver en række fleksible organiseringsmuligheder", skriver BKF i høringssvaret.

Foreningen fraråder, at undervisningen kan placeres og organiseres helt løsrevet fra det almene danske skolesystem.

KL: Nødvendigt med nye regler for flygtninge-undervisning

Øget marginalisering i samfundet

Dokumentations- og Rådgivningscenteret om Racediskrimination opstiller fire punkter, som ifølge foreningen er diskriminerende. Det ene er, at man gør det muligt at sortere og placere etniske minoritetsbørn i et særligt tilbud. De andre, at de særlige tilbud ikke er underlagt folkeskolelovens krav, samtidig med at klasseloftet i modtageklasser bliver forhøjet, og klassespændet må strække sig over fem årgange.

Diskrimineringen kan have alvorlige konsekvenser.

"Forslaget kan på meget kort sigt understøtte kommunernes økonomi, men det vanskeliggør børnenes faglige læring og vil bidrage til den alment diskriminerende effekt, målt på skoleresultater, som vi har set i de seneste år. Dermed øges marginaliseringen i samfundet med en polariserende effekt på relationer mellem etniske danskere og etniske minoriteter, der kan få vidtrækkende negative sociale virkninger", skriver foreningen, som anbefaler at forslaget tages af bordet.

Høringssvarene kan findes i linket til højre.

Ekspert: Lovforslag ekskluderer flygtningebørn

Læs mere

Høringssvartil lovforslag om kommunale særlige tilbud omgrundskoleundervisning til udenlandske børn og unge