Debat
"Folkeskolen skal ikke opdrage børn - det er og bliver et forældreansvar," skriver to medlemmer af Venstres Ungdom.
Foto: Gettyimages.
Venstres ungdom: Tesfayes manglende matematikambitioner vil skade fremtidens velfærd
Undervisningsministeren har ret i, at vi skal styrke den almene dannelse, men det er ikke udelukkende skolen, som kan løfte denne opgave, mener Venstres Ungdom.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Kære undervisningsminister,
Undervisning i STEM-fagene er afgørende for
samfundets udvikling og essentielt for at bevare den konkurrenceevne, vi har i
dag.
Folkeskolen skal ikke opdrage børn - det er og
bliver et forældreansvar. En folkeskole, der bliver et dannelsesprojekt, såvel
som et uddannelsesprojekt, men som i forvejen ikke har kapacitet til at løfte
alle disse opgaver - er et farligt eksperiment.
Du fremhæver, at dannelsen starter i
folkeskolen. En anden ting, der starter i folkeskolen, er forudsætningerne for
landets fremtidige udvikling - skoleområdet skal ikke være et sted, hvor vi
begynder at udvande de kompetencer, der er allermest brug for i vores samfund.
I en tid med globale handelskrige og konventionelle krige skal vi i Europa
netop blive bedre til at forsyne os med energi og teknologi. Hvis ikke
uddannelse skaber rammerne for det, bliver demokratiernes højborg den store
taber.
Vi kan ikke male os ud af kriser
God og vigtig undervisning i STEM-fagene står
ikke i modsætning til demokratiske tanker. En dybere forståelse for, hvordan
verden på et videnskabeligt plan er skruet sammen, styrker netop ens
forudsætninger for at kunne handle i den. Medmindre man ønsker heldagsskole,
kan eleverne kun have et vist antal timer på en uge. Derfor vil en
opprioritering af fag som kristendom skulle betyde en nedprioritering af noget
andet.
Vi skal nu engang forberede vores børn og unge
på det samfund, de skal ud og være en del af, og kommende fra partiet bag ‘Ikke sikkert at alle skal gå hjem klokken 16 fra
samlebåndet’, forstår vi ikke det virkelighedsfjerne syn på
samfundet, som dette forslag er et udtryk for.
På et meget konkret plan, må der også være en
nødvendig erkendelse af, at vi ikke kan male os ud af en europæisk
konkurrenceevne-krise - lige meget hvor meget billedkunstundervisning vi får.
Vi deler intentionen, men...
Af forslaget fremgår, at det er for at styrke den almene dannelse, at sørge for kulturel og
samfundsmæssig dannelse i børns liv. Dette står ikke i kontrast til
fokuset på STEM-fagene i folkeskolen. STEM-fagene lærer os om verden omkring
os, forbereder os på de udfordringer, der afstedkommes af klimaforandringerne,
og klargør os til at virke som en del af et moderne samfund, med økonomisk
forståelse og forståelse for verden omkring os.
Hensynet i folkeskolens formålsparagraf, som ministeren
så fint fremhæver, negeres ikke af en skole, som forbereder os på fremtiden.
Forberedelse på fremtiden er det bærende hensyn i den almendannende institution,
som folkeskolen er.
Vi deler på alle måder intentionen i
forslaget, netop styrkelsen af den almene dannelse og forståelsen for vores
kulturelle ophav. Vi er bare uenige i, at det udelukkende er skolen, der kan
løfte denne opgave. I en tid hvor det frivillige foreningsliv og
civilsamfundsforankringen i vores samfund er i retræte - skal vi se det her som
en gylden mulighed for ikke at begrænse den almene kulturelle dannelse til en
skoleopgave, men se det som det, det alle dage har været - et samfundsansvar.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk