Enhedslisten, Liberal Alliance, SF og Konservative er alle enige om, at ministeren skal forklare, hvorfor elevernes syn på skoledagens længde mørklægges.
Partier råber i kor: Ministeren må forklare sig
Ministeren er nødsaget til at forklare, hvorfor ministeriet tilbageholder elevernes syn på den lange skoledag. Sådan lyder det fra flere partier ovenpå, at folkeskolen.dk har afsløret, at ministeriet ligger inde med elevernes vurdering. Enhedslisten kalder ministeren i samråd.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Politikere, forældre og foreninger omkring folkeskolen har siden reformens indførelse diskuteret skoledagens længde. Men hvad mener eleverne? Det ved Undervisningsministeriet. Men de vil ikke fortælle det til nogen. Folkeskolen.dk har i dag afsløret, at ministeriet har afvist at udlevere svarene til folkeskolen.dk.
Det får Libaral Alliance, SF, Konservative og Enhedslisten til at kræve, at undervisningsminister Ellen Trane Nørby skal redegøre for, hvorfor offentligheden ikke må vide, hvad eleverne synes om den forlængede skoledag. Står det til Enhedslisten bliver det i et samråd.
Elevernes oplevelse af skoledagens længde mørklægges
"Vi kalder ministeren til samråd. Det er voldsomt overraskende, at vi ikke har hørt noget om det. Så sent som i går var der samlet en hel del elever til demonstration, og jeg synes, at det bliver tydeligere og tydeligere, at eleverne selv giver udtryk for, at de er utilfredse med skoledagens længde. Så det er meget ejendommeligt, at der åbenbart ligger data fra en større undersøgelse", lyder reaktionen fra Enhedslistens undervisningsordfører Jakob Sølvhøj.
Ministeren kan derfor se frem til på et kommende samråd at forklare, hvorfor ministeriet har nægtet folkeskolen.dk aktindsigt i elevernes svar på, hvad de synes om skoledagens længde. Svarene har ministeriet fra en større at spørgeskemaundersøgelse, hvor SFI har spurgt ind til elevernes syn på en række af reformens elementer.
Rapporten blev offentliggjort i november, men her nævnes det ikke, at eleverne er blevet bedt om at forholde sig til skoledagens længde. Og da folkeskolen.dk søgte aktindsigt i elevernes svar, blev det afvist af ministeriet.
Konservative: Spørgsmålet om skoledagens længde er det vigtigste ved reformen
Det vækker også harme hos Konservative, at ministeriet ligger inde med elevernes svar.
"Ministeren skal offentliggøre den skjulte information om de lange skoledage. Hvis ikke ministeren vil tage initiativ til det, må vi kalde hende i samråd. Tallene skal frem", lyder fra partiets konstituerende folkeskoleordfører Anders Retz Johansson.
"Skoledagens længde er en af de vigtigste ændringer i reformen. Derfor er det selvfølgelig vigtigt for os at vide, hvordan eleverne oplever den. Og man har jo betalt for og gennemført en undersøgelse af 16.000 elever, så lad os da få alle tal på bordet", tilføjer han.
Første reformtjek: Eleverne dumper den åbne skole
Enhedslisten og Konservative: Virker som en mørklægning
Både Enhedslisten og Konservative påpeger, at det tyder på, at ministeren bevidst forsøger at tilbageholde oplysningerne.
Kan der ligge en skjult agenda bag, at vi ikke har hørt om elevernes svar?
"Det virker i hvert fald mærkeligt. Det virker meget påfaldende, at man ikke går ud med svarene fra 16.000 elever. Det kunne godt virke som en mørklægningsdagsorden", siger Jakob Sølvhøj.
Det samme mener Anders Retz Johansson:
"Der tegner sig et billede af en minister, der vil dække over bagsiden ved folkeskolereformen. Vi har tidligere spurgt til, om ministeret ville offentliggøre tal, så man kunne sammenligne blandt andet udviklingen i trivsel og faglighed, interesse for undervisningen og lektiehjælp. Så man kunne se, hvordan det gik før og efter reformen. Men de tal har vi ikke kunnet få", siger han.
SF: Ministeriets begrundelse holder ikke
Samme overraskelse er at finde hos SF-ordfører Jacob Mark. Han roser ellers ministeriet for at have samlet store datamængder om reformens første levetid. Derfor er han meget forundret over, at ministeriet tilbageholder elevernes svar. Som de øvrige partier kræver han et svar fra ministeren, og han giver ikke meget for ministeriets begrundelse om, at elevers syn på skoledagens længde ikke kan bruges isoleret set.
"Jeg køber ikke det med, at man ikke isoleret kan se på skoledagens længde. Selvfølgelig skal man tage de andre parametre med, men jeg synes sagtens, at man kan kigge på det isoleret. Der ligger så meget materiale og information om reformen. Noget af det viser noget positivt, noget viser noget negativt, så derfor virker det mærkeligt, at de ikke lægger det her frem", undrer Jacob Mark sig.
Danske elever går fire år længere i skole end finner
Liberal Alliance: Pinligt og tosset
Hos Liberal Alliance bliver nyheden om, at ministeriet tilbageholder elevernes syn på reformens største samtaleemne ligeledes mødt med stor forundring. Ordfører Merete Riisager kalder det for både pinligt og tosset, at svarerne ikke optræder i den oprindelige rapport tilbage fra november, og at ministeriet efterfølgende ikke vil udlevere svarene til folkeskolen.dk.
"Det er helt hen i hegnet. Det vil vi finde ud af. Det kan simpelthen ikke være rigtigt. Jeg har det sådan, at vi selvfølgelig ikke kan indrette skolen sådan, som eleverne gerne vil have det. Der skal også være nogle voksne tilstede, som skal træffe nogle beslutninger for børnene. Men vi har brug for at vide, hvad eleverne mener", lyder fra hende.
For hende virker det også som om, at man er bange for at fortælle, hvad eleverne synes om den forlængede skoledag.
"Jeg kan simpelthen ikke forstå, hvad der skulle være farligt ved at høre, hvad børnene mener. Voksne burde ikke være bange for at finde ud af, hvad børnene tænker", tilføjer hun.