"Jeg tror, at man må sige, at det at overenskomstforhandlingerne og reformen blev født ud af den samme diskussion, har givet en række startkomplikationer. Jeg håber, at jeg som minister kan være med til at sætte en ny start på området, hvor vi også tager problemerne seriøst og får dem håndteret", sagde Ellen Trane Nørby til folkeskolen.dk, da hun i dag overtog undervisningsministerposten efter Christine Antorini.

Ny minister: Inklusionen fungerer ikke

Ellen Trane Nørby vil som ny undervisningsminister starte med at få en lille ekspertgruppe til at evaluere inklusionen på skolerne. Det er gået for hurtigt, og der er inkluderet for mange børn, siger hun i sit første interview med Folkeskolen efter dagens ministerieoverdragelsesforretning.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er jo lavet mange eftersyn på inklusionsområdet. Hvad vil I gøre konkret?

"I første omgang vil vi nedsætte en lille ekspertgruppe, som skal se på, hvad der skal gøres. Vi er enige i ambitionen om, at der skal inkluderes flere børn i folkeskolen, men vi synes, at det er gået for hurtigt. Der er rigtig mange lærere, som ikke har været rustet til opgaven".

"Der er også nogle børn, som i dag er blevet inkluderet, som nok ikke skulle inkluderes, fordi de sidder med diagnoser. De har så mange udfordringer, som ikke kun handler om læring, at det både bliver et nederlag for dem og er med til at skabe uro i klassen. Det fjerner muligheden for at skabe et godt læringsmiljø både for dem, der har særlige behov og for resten af klassen - og det er vi nødt til at tage bestik af og rette op på", siger den nye minister. "Og så kan man jo også se, at hvis man kigger på lærerne og deres reaktioner ovenpå folkeskolereformen, så er der otte ud af ti lærere, som peger på, at der er nogle problemer".

Regeringsgrundlag: Inklusionen skal til eftersyn 

Lærerne skal mere med "Jeg har det sådan, at hvis vores folkeskolereform skal blive implementeret, så er vi nødt til at have lærerne mere med. Så er vi nødt til at have et stærkere partnerskab og en bedre inddragelse. Jeg tror, at man må sige, at det at overenskomstforhandlingerne og reformen blev født ud af den samme diskussion, har givet en række startkomplikationer. Jeg håber, at jeg som minister kan være med til at sætte en ny start på området, hvor vi også tager problemerne seriøst og får dem håndteret", siger hun og fortsætter:

"Der er for mange børn med ADHD-diagnoser, og for mange børn med mange problemer, som i dag er endt  i almindelige klasserum, og som har behov for et andet tilbud end det, som folkeskolen umiddelbart kan levere. Det kan godt være, at folkeskolen kan levere det om fem år, men så kræver det en bedre efteruddannelse af lærerne og lederne og så kræver det også, at vi får folkeskolereformen med bevægelse og nye læringsstile til at blive bedre end den er på nuværende tidspunkt".

Er der fulgt støtte nok med ud til de inkluderede elever?

"Det har jeg ikke noget belæg for at sige noget om. Jeg ved simpelthen ikke, hvordan tallene ser ud. Jeg har været rundt på mange folkeskoler og snakket med mange lærere, som føler, at der ikke er sammenhæng, men jeg ved simpelthen ikke, om det er rigtigt eller om det er en følelse, man sidder med.

Vil du undersøge det?

"Jamen, det bliver helt naturligt, at ekspertgruppen skal kigge på hele området, herunder om man har fået de støtteforanstaltninger, der skal til for, at man kan håndtere opgaven. Og så er der også afsat penge til efter- og videreuddannelse af ledere og lærere. Det hele sker jo ikke sådan lige her og nu. Og i og med at folkeskolereformen blev implementeret meget hurtigt, så er det jo klart, at der måske nogle problemer, som kunne være håndteret på en anden måde, hvis vi havde haft videre- og efteruddannelse, før inklusionen startede så massivt".

Undervsningsministeriet er nu givet videre til Ellen Trane Nørby