"Jeg vil vove at påstå, at læsesvage kan hjælpe sig selv i gang med at bruge smartphonen som læse- og skrivestøtte ved at gå ind på mobillaesning.dk", siger læsekonsulent Lars Holm Svendsen fra CSU-Slagelse.

Hjemmeside giver samlet overblik over apps til læsesvage

Mens ordblinde kan få en it-rygsæk, er der ikke et støttesystem til voksne, som ”blot” er læsesvage. Nu er der hjælp at hente på mobillaesning.dk, hvor man kan se detaljerede videoer om, hvordan man henter, installerer og bruger apps til læsning og skrivestøtte. Siden bruges også af lærere.

Offentliggjort

Projekt Mobillæsning

65 læsesvage voksne, primært mænd mellem 30 og 50 år, fik iaugust-september 2011 instruktion i at bruge en smartphone somlæse- og skrivestøtte. Over de næste to år samlede CSU-Slagelsedeltagerne hver tredje måned, hvor de i mindre grupper fikopdateret deres telefoner og blev instrueret i nye apps. Samtidigsamlede CSU-Slagelse deres erfaringer med at bruge telefonen og deforskellige apps.

Opsamlingerne viser blandt andet, at mobillæseren i høj gradbruges til hverdagens læseopgaver i hjemmet, for eksempel tilbreve, regninger, madopskrifter, brugsanvisninger, jobopslag, avisog hobbyblade.

På jobbet afhænger brugen af mobillæseren af, hvor meget tekstder indgår i den enkeltes arbejdsopgave, men deltagerne fortæller,at de bruger den til at forstå opslag på opslagstavler, tjekke omskrevne ord er rigtige og til at finde vej til kunder.

På uddannelse og kurser bruges mobillæseren til at forståhelheden i opgaver og til at få læst svære tekster op, enten påstedet eller derhjemme.

Projekt Mobillæsning blev støttet af EU's Socialfond og RegionSjælland. Ud over CSU-Slagelse er partnerne bag Jobcenter Slagelse,3F Slagelse, Slagelse Sprogcenter, Synscenter Refsnæs i Kalundborgog Alexandra Instituttet i Aarhus.

Foreløbig finansierer CSU-Slagelse vedligehold og udbygning afhjemmesiden mobillaesning.dk, som du finder et link til højre forartiklen.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mobillaesning.dk er en udløber af et toårigt projekt, som Center for Specialundervisning i Slagelse har kørt sammen med en række samarbejdspartnere for 65 læsesvage voksne, primært mænd mellem 30 og 50 år. De fik hver en smartphone, og projektet gik ud på at lære dem at hente, installere og bruge apps, som enten kan læse sms'er, e-mails og digitale og trykte tekster op eller oversætte tale til tekst, så man på den måde kan "skrive" sin egen tekst.

Speciallærere skaber sig arbejde gennem projekter

"Det har været en jungle at sætte sig ind i, hvilke apps der findes, og hvad de præcist kan bruges til, for der var ikke et samlet overblik, da vi gik i gang. Det var blandt andet det, der fik os til at udvikle mobillaesning.dk", siger læsekonsulent Lars Holm Svendsen fra CSU-Slagelse.

Samtidig troede han og hans kolleger, at hvis blot deltagerne fik instruktion i de forskellige apps, så ville de begynde at bruge dem, men i en travl hverdag skete det ikke.

"Derfor tænkte vi, at de skulle kunne gå ind på en hjemmeside og få gentaget instruktionen, når de havde tid og ro til det".

Læsesvage kan hjælpe sig selv i gang

Så vidt Lars Holm Svendsen ved, er hjemmesiden det eneste sted, man kan få et samlet overblik over relevante værktøjer til læsning og skrivestøtte.

"Jeg vil vove at påstå, at læsesvage kan hjælpe sig selv i gang med at bruge smartphonen som læse- og skrivestøtte ved at gå ind på hjemmesiden. Som led i projektet holdt vi smartphone-cafeer, og i nogle af dem stod folk i kø for at få hjælp. Derfor bad vi dem se videoerne på en pc, og så klarede de sig selv derfra", siger læsekonsulenten.

Instruktionerne begynder helt fra bunden

Lars Holm Svendsen har netop lavet videoerne med tanke på, at de skal kunne bruges af folk, der har købt en smartphone for allerførste gang. Derfor foregår instruktionerne i et adstadigt tempo og er også grundige.

"Mange af de instruktioner, der ligger på YouTube, begynder der, hvor man skal i gang med at bruge app'en. Vi begynder helt fra bunden med at vise, hvordan man finder app'en, hvordan man installerer den, og hvordan man får grundindstillingerne på plads. Og så gør vi det på dansk".

Den første tanke var at lave en søjle til henholdsvis android og IOS-telefoner, men de færreste tænker i styresystemer, når de køber deres første smartphone.

Ny pc-tablet sparer ordblinde elever for kostbar tid

"Projektdeltagerne ville bare have hjælp til alle de gode ting, en smartphone også kan, så vi har indrettet hjemmesiden, så man blot skal trykke på telefonens firmaikon for at komme det rette sted hen," fortæller Lars Holm Svendsen.

Ideen født af en  jobkonsulent

Ideen til projektet blev født af en jobkonsulent på Jobcenter Slagelse, som havde hørt, at der fandtes apps, som kan tage et billede af en tekst, så man kan få den læst op. De 65 deltagere blev valgt ud blandt folk med en kort skolebaggrund, som enten var eller havde været i job. Langt størstedelen var mænd mellem 30 og 50 år.

"Bevillingssystemet er indrettet, så du kan få varig støtte, hvis du er diagnosticeret ordblind, men hvad med alle dem, der 'blot' er læse- og stavesvage? Her er der ikke et støttesystem, som træder i kraft. Det var dem, vi gerne ville gøre noget for", siger Lars Holm Svendsen.

Telefonen en mere håndgribelig hjælp end en it-rygsæk

Projektet har fået Lars Holm Svendsen til at gå anderledes til værks, når ordblinde bliver henvist til CSU-Slagelse, for hvis de aldrig har siddet foran en computer, er en it-rygsæk måske ikke den bedste løsning.

Trods ny teknologi er det for tidligt at erkære it-rygsækken død

"Jeg har lige haft en mand i slutningen af 50'erne, som kun kunne skrive sit navn og adresse og aldrig kørte uden for lokalområdet, fordi han ikke kan læse vejskilte. Nu indtaler han adressen på sin smartphone, som oversætter den til skrift, så han kan kopiere destinationen ind i telefonens GPS. Han kan også læse og svare på sms'er fra sin kone og børn. Telefonen er en meget mere håndgribelig hjælp end en it-rygsæk".

Videoerne allerede set 5.000 gange

Projektet med de 65 deltagere sluttede i september, men hjemmesiden fortsætter, og Lars Holm Svendsen kan se på antallet af hits, at videoerne bliver set.

"Da jeg tjekkede for en måned siden, var filmene vist 5.000 gange, og det er mange visninger, når jeg tænker på, hvor lille et nicheområde det drejer sig om. Hjemmesiden er svær at finde, hvis man ikke kender en læsekonsulent, som kan guide én derhen", siger Lars Holm Svendsen, der selv bruger videoerne, når en projektdeltager henvender sig med en telefon, der driller.

"Hvis den taler engelsk i stedet for dansk, kan man se i videoen, at det skyldes, at der mangler et flueben under dansk i indstillinger".

Både ungdomsuddannelser og folkeskoler er interesseret

Folk får især kendskab til mobillaesning.dk via de oplæg, som Lars Holm Svendsen holder tre-fire stykker af om måneden for blandt andre lærere på uddannelsesinstitutioner og i folkeskolen.

Nye it-værktøjer skal styrke inklusionen af elever med særlige behov

"Jeg kommer lige fra en tretimers workshop på SOSU-uddannelsen i Slagelse, hvor man gerne vil inddrage smartphones og tablets i undervisningen. Især praktikken er svær for mange studerende, fordi de skal dokumentere, hvor mange milliliter en borger har drukket til morgenmaden. Nu kan de indtale det og få det oversat til en tekstfil", siger Lars Holm Svendsen, der vurderer, at interessen fra folkeskolelærere i høj grad skyldes kravet om inklusion.

Jobcentre har ikke været interesseret

Til gengæld har Lars Holm Svendsen ikke været ude at fortælle om smartphonens muligheder på hverken specialundervisningscentre eller i jobcentre.

"Mange specialundervisningscentre er kommet godt med i den teknologiske udvikling af egen drift, men jeg havde forventet, at jobcentrene var mere interesseret i at høre, hvad udstyret kan bruges til i forhold til læsesvage ledige. Men det har jeg ikke oplevet".

Kravet om at tjene penge stresser speciallærere

Det er da også først og fremmest i privatsfæren, at de 65 projektdeltagere har glæde af deres smartphone.

"Vi kan ikke konstatere, at nogle er parate til et job, der stiller krav om højere kvalifikationer end det, de allerede har eller har haft. Men vi ved, at de er på den, den dag de vågner, og en app ikke virker. Så integreret er de forskellige apps blevet i deres hverdag", siger Lars Holm Svendsen.

Læs mere