"Det er virkelig ærgerligt, at kommunerne får lov til at snyde på vægten", siger næstformand i DLF, Dorte Lange.
Foto: Thomas Arnbo
Ambitioner for lærernes faglighed sænkes igen
Alle lærere skal have linjefag i de fag, de underviser i 2020, har regeringen lovet. "Alle" blev senere justeret til 95 procent. Og nu fortæller KL, at de har forhandlet sig ned til, at kun 90 procent af lærerne skal være uddannet i deres undervisningsfag.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I september kunne folkeskolen.dk fortælle, at regeringens løfte om, at alle lærere i 2020 skal undervise i deres linjefag, i virkeligheden var en 95 procent målsætning. Og nu har KL fortalt, at KL og regeringen allerede i forsommerens økonomiforhandlinger lavede en aftale om at kalde det en 90 procent målsætning frem mod 2018.
Da linjefag til alle blev til 95 procent
KL forklarer, at de arbejder hen mod en kompetencedækning på 85 procent i 2016, stigende til 90 procent i 2018. Derefter drøftes det, om der skal arbejdes hen imod det oprindelige mål på 95 procent.
"Det er ikke sådan, at KL bestrider regeringens mål, men vi har meget fornuftigt valgt, at vi vil kigge på økonomien, når vi når længere hen", siger centerchef i KL Mikkel Haarder til Politiken.
Ifølge en kortlægning fra Uni-C er det i dag 73 procent af landets lærere, der underviser i et fag de har linjefag eller tilsvarende kompetencer i. Ved at lempe målet om fuld kompetencedækning til 90 procent har regeringen og KL altså reduceret vejen til målet med over en tredjedel.
DLF: Urealistisk økonomi Der er afsat en milliard kroner til at efteruddanne lærerne, og fra Danmarks Lærerforening har der hele tiden lydt kritik af beløbet, som de ikke mener, er realistisk.
Kortlægning: Disse tre fag skal lærerne efteruddannes i
"Det er tydeligvis økonomien, der er styrende for den her beslutning. Enhver kan se at den milliard, der er sat af ikke rækker til at få efteruddannelse, og det er stadig en enorm økonomisk udfordring", siger næstformand Dorte Lange.
Hun sidder med i en gruppe, der skal udarbejde pejlepunkter for brugen af milliarden til efteruddannelse, og selvom hun mener, der er hårdt brug for enhver forbedring, er hun forundret over de skiftende mål.
"Det gør en kæmpe forskel for kvaliteten i undervisningen, om du har linjefag i dit undervisningsfag. Derfor er det virkelig ærgerligt, at kommunerne får lov til at snyde på vægten", siger Dorte Lange.