"Der kan være lærere, som formelt har en linjefagsuddannelse, som de aldrig har brugt. I sådan et tilfælde mener jeg ikke, at læreren reelt har linjefagskompetencer eller tilsvarende kompetencer", siger Claus Hjortdal, næstformand i Skolelederforeningen.

Skoleledere er usikre på at vurdere lærernes kompetencer

95 procent af alle lærere skal have kompetencer svarende til linjefag i deres undervisningsfag inden 2020. Hvis læreren ikke har linjefag fra sin uddannelse, er det skolelederen skal vurdere kompetencerne. Hvordan det skal ske, er mange skoleledere i tvivl om.

Offentliggjort

De fem dårligst dækkede fag

1. Kristendomskundskab
2. Natur/teknik
3. Historie
4. Samfundsfag
5. Billedkunst

Kilde: Undervisningsministeriets og Uni-C's kortlægning aflinjefagsdækning 2013

Uni-c's definition på linjefag ogtilsvarende kompetencer

At være linjefagsuddannet i et fag betyder, at læreren har haftdet pågældende fag som linjefag på læreruddannelsen.

At have kompetencer svarende til linjefag betyder, at læreren fxhar en efteruddannelse, videreuddannelse, kompetencegivendeuddannelse eller et længerevarende
 kursusforløb, der vurderes at give kompetencer svarende tillinjefag. Skolens leder er her blevet bedt om at foretage detteskøn.

Kilde: Uni-C og Undervisningsministeriet

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I fremtiden er det ikke længere i orden at undervise et par ugentlige timer i eksempelvis kristendom uden at have de nødvendige faglige kompetencer. Lærerne skal i følge regeringen have linjefag eller tilsvarende kompetencer til at undervise i deres skemalagte fag.

Kortlægning: Disse tre fag skal lærerne efteruddannes i

Men hvad der konkret skal til, for at en lærer lever op til begrebet "tilsvarende kompetencer" findes der ingen facitliste for. I dag er den vurdering udelukkende baseret på et skøn fra skolelederens side. I følge en ny analyse fra Rambøll og Eva om opkvalificering af lærere efterlyser skolelederne vejledninger til, hvordan de vurderer, om læreren har tilsvarende kompetencer. Hvis målet om kompetencedækning skal være nået i 2020, skal udarbejdning af vejledninger være et indsatsområde, konkluderer analysen. 

I Skolelederforeningen vedgår man, at det kan være svært at vurdere lærernes faglige kompetencer.

"Det kan være forskelligt, hvordan skolelederne bedømmer lærernes kompetencer. Man står altid i et dilemma, når det handler om den kvalitet, læreren kan give undervisningen", siger næstformand Claus Hjortdal, der samtidig understreger at han har fuld tillid til, at skolelederne laver en kvalificeret vurdering af lærernes kompetencer.   

Uklarhed om grundfag og erfaring Et af de områder, hvor der kan opstå tvivl om, hvorvidt en lærer har faglige kompetencer svarende til linjefag, er for den gruppe lærere, der er uddannet før 1991. De har alle haft grundfag i matematik, dansk og kristendom samt flere praktisk-musiske fag. Om et grundfag giver læreren kompetencer svarende til linjefag findes der ingen regler om.

Her får eleverne flest timer uden linjefagsuddannet lærer

En ny kortlægning af linjefagsdækningen viser, at netop det tidligere grundfag kristendomskundskab, er det fag, hvor det oftest er en lærer uden linjefag eller tilsvarende faglige kompetencer, der står bag katederet. Skolelederforeningen mener ikke, at grundfagene alene er kompetencegivende.

"Jeg vil ikke sige, at læreruddannelsens grundfag er linjefag eller giver kompetencer tilsvarende til linjefag. Det ser jeg kun som et grundfag. Kombineret med at læreren får erfaring at undervise i faget, så kunne det blive et fag, hvor læreren har kompetencer svarende til linjefag", siger næstformand Claus Hjortdal. 

I den definition af tilsvarende kompetencer, som Uni-C har sendt ud til skolerne, nævnes praktisk erfaring slet ikke som en mulighed for at give tilsvarende kompetencer. Skolelederforeningen mener derimod, at reelle kompetencer kan være bedre end uddannelse i et fag, som læreren aldrig har brugt.

I midten af oktober kommer et partsudvalg, bestående af blandt andre to repræsentanter for DLF, med pejlemærker for, hvordan skoler og kommuner udarbejder strategier for kompetenceudviklingen.

Da linjefag til alle blev til 95 procent

Læs mere

Uni-C's kortlægning af linjefagsdækning i folkeskolen

Rambøll og EVA's kortlægning og analyse af opkvalificering aflærere og pædagoger i folkeskolen