Er færre timer lig med mindre læring, og kan skoledagen blive for kort? Forskningen og eksperterne peger på, at det i højere grad er indholdet end længden af skoledagen, der gør forskellen.
Fri før frokost eller skoledage til langt ud på
eftermiddagen, hvad giver mest læring, og hvad trives eleverne bedst med?
Annonce:
Spørger
man Andreas Rasch-Christensen, forskningschef ved Via University College, er
diskussionen om skoledagens længde meget relevant, men den giver isoleret ikke
meget mening, hvis man ikke ser på, hvad der puttes i den.
”Skoledagens
længde skal passe til de resurser, der er til rådighed på den pågældende skole.
Hvis der er for mange timer, i forhold til hvad skolen kan investere i
forberedelse og efterbehandling, går det ud over kvaliteten. Derfor giver det
ikke mening at gøre skoledagen længere end nødvendigt – det udvander bare
lærernes resurser”, siger han.
Men
skoledagen kan også blive så kort, at den presser fag ud, som forskningschefen
mener er lige så vigtige som dansk og matematik, for eksempel de
praktisk-musiske. Det vil svække både læring og dannelse, siger han og
tilføjer, at selv en dag på to timer kan udfordre nogle rigtig meget, hvis
indholdet ikke er godt.
Gør flere timer eleverne dygtigere?
Annonce:
Med skolereformen i 2013 blev skoledagen markant længere, så
meget, at de ældste elever næsten kom op på en skoleuge, der var lige så lang
som deres forældres 37-timers arbejdsuge. Målet var at give folkeskolen et
fagligt løft. Men de ekstra timer skulle vise sig ikke at være ensbetydende med
højere karakterer.
”Skolereformen
byggede på antagelsen om, at flere timer giver mere læring. Dette gælder dog
kun, hvis undervisningen er af høj kvalitet, og resurserne er tilstrækkelige.
Evalueringen af reformen viste, at flere timer ikke førte til bedre læring
eller testresultater, især i pressede skoler”, siger Andreas Rasch-Christensen.
Ser
man på elevernes karakterer i afgangsprøverne i dansk og matematik i årene 2012
til 2018, ligger de nemlig stabilt gennem hele perioden på trods af de mange
ekstra timer. Ifølge en rapport fra 2016 fra Børne- og Undervisningsministeriet
syntes 82 procent af eleverne, at deres skoledag var for lang.
Flere
studier på området viser dog, at antallet af undervisningstimer i grundskolen
faktisk har betydning for elevernes faglige færdigheder. Blandt andet fandt tre
danske forskere i 2015, at fire ekstra dansktimer om ugen i 16 uger gav en
forbedring på 15 procent i resultatet af læsetesten i de nationale test. Samme
undersøgelse viste dog også, at flere timer kan føre til dårligere trivsel
blandt drengene.
Annonce:
”Der
er flere undersøgelser, der viser, at flere timer kan give fagligt udbytte målt
på testresultater, hvis bare timerne er velforberedte og godt gennemførte”,
fortæller Andreas Rasch-Christensen og fortsætter:
”De
forholder sig ikke så meget til, hvordan flere timer påvirker for eksempel
elevernes motivation, dannelse eller trivsel. Jo længere skoledagen bliver, jo
større er risikoen for, at eleverne mister motivationen. De sidste timer kan
være svære at gøre interessante, fordi både lærere og elever er mere trætte og
pressede”.
Hvordan påvirker længden eleverne?
I 2016 udgav Hans Henrik Sievertsen, professor ved Vive Børn
og Uddannelse, et studie, der ser på sammenhængen mellem danske elevers
resultater i de nationale test, og hvornår på dagen de tog dem.
Annonce:
Studiet
viste, at jo senere på dagen eleverne tog testen, jo dårligere klarede de sig.
”Selv
om forskellen ikke var enorm, og man ikke rykkede sig fra bund til top ved at
tage testen tidligere, var mønsteret stadigvæk tydeligt”, fortæller Hans Henrik
Sievertsen.
”Studiet
passer med anden forskning på området, der viser, at vi bliver trætte ikke kun
fysisk, men også mentalt, når vi koncentrerer os i lang tid. Det, vi i
forskningsverdenen kalder ’cognitive fatigue’”, siger professoren.
Spørger
man lærerne, får man samme svar. I 2021 gennemførte fagbladet Folkeskolen
en rundspørge blandt 971 lærere, hvor 65 procent fandt de sidste timer
vanskelige.
Annonce:
En
lærer skriver blandt andet: ”Er man så ’uheldig’, at ens timer i et fag alle
ligger over middag, går det direkte ud over fagligheden”. En anden skriver:
”Mine elever er mere trætte og uoplagte, så når de 45 minutters engelsk, jeg
har til rådighed i 2. klasse, ligger i sidste lektion onsdag eftermiddag, så
finder der ikke megen reel læring sted. Og sådan er det generelt uanset fag og
dag”.
Hans
Henrik Sievertsens studie viste dog, at hvis eleverne tog de nationale test
lige efter en pause på 20-30 minutter, blev testresultaterne bedre. Derudover
viste det sig, at de elever, der præsterede dårligst, også var dem, der led
mest af træthed og derfor havde størst udbytte af pauser.
”Nogle
elever, især dem med diagnoser eller sociale udfordringer, har svært ved lange
skoledage, især hvis de kræver konstant koncentration”, stemmer Andreas
Rasch-Christensen i og uddyber:
”Ensidig
undervisning, som for eksempel skærmbaserede opgaver, udfordrer alle, men
rammer særligt dem, der har brug for at bruge andre sider af sig selv end
de akademiske”.
Skal eleverne møde senere?
På flere folkeskoler har man allerede forsøgt sig med at
lade udskolingseleverne møde en time senere end deres yngre skolekammerater. Et
tiltag, som giver god mening, hvis man ser på et amerikansk studie fra 2017.
Her
fandt forskerne, at en senere skolestart gav bedre testresultater for de ældre
elever. Effekten så ud til at falde sammen med starten på puberteten, hvor
døgnrytmen forskyder sig, så det bliver sværere at falde tidligt i søvn og stå
op om morgenen. Samme effekt kunne ikke findes hos de yngre elever.
Selvom
forskningen viser, at unges testresultater har gavn af en ekstra times søvn om
morgenen, mener Andreas Rasch-Christensen, at fælles mødetid for alle elever
har andre formål.
”Skoledagen
skal ikke kun understøtte faglig læring, men også forberede eleverne på livet
efter skolen. Selvom det kan være hårdt at stå tidligt op, er fælles mødetid et
vilkår på mange arbejdspladser”, siger han.
Kan skoledagen blive for kort?
I mange år har den største anke i debatten gået på, at
skoledagen er for lang.
Fra
næste skoleår lader det dog til, at en del af landets skoler benytter de
seneste ændringer i lovgivningen til at skrue ned for undervisningstiden, og
det har fået flere til at stille sig i det modsatte ringhjørne. Især bliver der
skåret i timerne i de små klasser, viser en stikprøve, som Folkeskolen
har foretaget blandt mere end 200 skoleledere, og flere steder kommer dagen
helt ned på fire lektioner i børnehaveklassen.
Hvor lang var skolen for 200 år siden?
Historisk har der været stor forskel på, hvor meget børn gik
i skole.
Mængden
af timer har i høj grad været afhængigt af, hvad samfundet havde brug for af
kompetencer, fortæller Christian Larsen, der er seniorforsker, ph.d. og arkivar
på Rigsarkivet.
I
1814 blev skolen et statsligt ansvar med undervisningspligt for alle børn fra
syvårsalderen til konfirmationsalderen.
Ifølge
skolelovene var et skoleår for børn i landsbyskolens nederste klasser (7-11 år)
345 timer, mens de ældste klasser (11-14 år) kun skulle gå i skole 255 timer om
året. Ugerne var fordelt med enten tre hele eller seks halve skoledage, så
børnene også havde tid til at hjælpe til derhjemme.
”Men
arbejdet spillede en langt større rolle i skoler for fattige børn end i skoler
for velhavende børn, for børnenes arbejde på gården var med til at sikre mad på
bordet, og det påvirkede skolegangen”, siger han og forklarer, at for de fleste
børn var den boglige lærdom indskrænket til de grundlæggende fag: kristendom,
skrivning, regning, lidt historie og geografi. Børnene fra det bedre borgerskab
havde derimod brug for bredere undervisning.
Sådan har skoledagen ændret sig gennem tiden
Man kan ikke på en retfærdig måde sammenligne længden af den
enkelte skoledag gennem tiden. For over folkeskolens 200 år er antallet af
skoleår løbende blevet udvidet, antallet af skoledage på et år har varieret, og
skoleugen har ikke altid været fem dage.
Trods den vanskelige opgave
gjorde tidligere lærer og skoledirektør Signe Holm-Larsen et forsøg på at
beskrive udviklingen i forbindelse med indførelsen af folkeskolereformen i
2014. Det er med hjælp fra hendes undersøgelse, at Folkeskolen har tegnet udviklingen
op.
Skolens første næsten 100 år
Folkeskolen blev oprettet i 1814, men gik indtil 1899 under navnet Almueskolen og fik senere navnet Borger- og Almueskolen. I 1800-tallet er der meget store geografiske forskelle på længden af elevernes skoledage, ligesom antallet af skoledage også ofte varierer alt efter årstiden, så børnene kan bruges som arbejdskraft. Børnene har meget fravær, fordi forældrene holder deres børn hjemme, så de kan hjælpe med arbejdet.
Overordnet er Skoledanmark delt op i en landsbyordnet og købstadsordnet skole, hvor eleverne i byerne har markant flere skoletimer end dem på landet. På landet kan en typisk skoleuge ligge på to til tre dage i et skoleår bestående af 17 og 23 uger – for de største elever byder sommerhalvåret kun på 24 skoledage. Omvendt lyder en anbefaling til en ny slags realskole i 1837 på et skoleår med lige så mange timer som folkeskolereformen, der kommer flere hundrede år senere.
H.V. Sthyr (Højre)
Med 1899-loven begynder folkeskolen lovgivningsmæssigt at
minde mere om, hvad vi kender fra i dag. Nu skal et skoleår være på mindst 41
uger, og der bliver indført et ugentligt minimumstimetal for 6. og 7. klasse
for skolens boglige fag: på landet 18 timer og i byerne 24 timer. Derudover
kommer gymnastik, sløjd, kvindelig håndgerning og husgerning og på byskolerne
også tegning.
Jørgen Jørgensen (R)
960-1.200 timer per år i 7. klasse
I 1937 bliver skellet mellem land- og byskolerne
mildnet, men ikke slettet. Samtidig bliver der som noget nyt indført et
årsminimumstal på 1.200 klokketimer på 7. klassetrin i byerne og 960 på landet.
Jørgen Jørgensen (R)
1.100 timer per år i 7. klasse
Først i 1958 bliver skellet mellem land og by
ophævet. I 1962 oprettes de første børnehaveklasser på forsøgsbasis, og fra
1980 er det obligatorisk for kommunerne at oprette børnehaveklasser. Efter 7.
skoleår kan eleverne nu fortsætte enten i 8.-9. klasse med en afsluttende prøve
eller i realafdelingen med mulighed for realeksamen efter 3. real.
Ritt Bjerregaard (S)
900 timer per år i 7. klasse
I 1970’erne er der et fald i antallet af timer for
eleverne. Det sker, i takt med at den almindelige arbejdsuge bliver kortere for
de voksne. Fra 1972 går eleverne ikke længere i skole om lørdagen. Til gengæld
bliver undervisningspligten udvidet fra syv til ni år. Lektionerne bliver
desuden forkortet med fem minutter fra 50 til 45 minutter. På 7. klassetrin
alene betød det en 2,5 timer kortere skoleuge.
Ole Vig Jensen (R)
900 timer per år i 7. klasse
1993-loven markerer indførelsen af den såkaldte
enhedsskole, hvor eleverne ikke længere inddeles efter niveau. Der bliver åbnet
for, at skoler med få elever kan nøjes med færre lektioner.
Bertel Haarder (V)
930 timer per år i 7. klasse
Langt de fleste børn starter allerede i
børnehaveklasse, men først fra 2009 bliver børnehaveklassen obligatorisk for
eleverne.
Christine Antorini (S)
1.200 timer per år i 7. klasse
Det største nybrud for skoledagens længde,
siden dagene blev gjort kortere i 1970’erne, sker med folkeskolereformen. Det
skyldes især, at politikerne som noget helt nyt introducerer en ny slags timer,
de kalder for understøttende undervisning. Som noget nyt får eleverne i 7.
klasse og op et skoleskema, der indeholder næsten lige så mange timer som en
voksen arbejdsuge, da skemaerne består af 35 timer. I alt giver det 1.200 timer
om året – samme antal, som blev foreslået til en ny slags realskole tilbage i
1837.
Eleverne
i børnehaveklassen til og med 3. klasse får en uge på 30 timer, der som
udgangspunkt hedder 8-14 alle ugens fem dage.
Mattias Tesfaye (S)
990 timer per år i 7. klasse
De lange dage møder straks kritik, og løbende
bliver politikerne enige om at åbne for, at dagene igen kan forkortes. Senest
gør en ny politisk aftale det til en permanent mulighed at fjerne al
understøttende undervisning fra skemaerne. Det giver især mulighed for at korte
markant i børnehaveklasseelevernes dage. Sammenlignet med reformens lange dage
kan ugen nu reduceres med hele ti timer.