Hvem kan undervise på skolen?
- Dansklærerne
er enten uddannede dansklærere eller lærerstuderende, der erfærdige med 3. årgang og har linjefag i dansk eller dansk somandetsprog.
- Aktivitetslederne er ikke nødvendigvis læreruddannede, men harkompetencer inden-for inden for kreative, musiske eller fysiskefag. En læreruddannelse ses dog som et plus.
Om Danes worldwide sommerskole
- Afholdes hvert år for danskebørn, der bor i udlandet. Eleverne undervises i tre uger.
- Børnene bliver undervist i dansk sprog, kultur ogsamfundsforhold. De ældste elever kan tage en dansk afgangsprøve påskolen.
- I år deltog i alt 423 børn i alderen 9-17 år, der varinddelt på hold efter alder og ni-veau.
- 62 voksne var i år tilknyttet skolen, hvoraf 33 varuddannede lærere. Resten var lærer-studerende, aktivitetsledere ogafdelingsledere.
- Hver uddannet lærer har en stamklasse til sprogundervisningom formiddagen, mens klasserne blandes om eftermiddagen, hvor derer fokus på kulturel undervisning.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Mens landets klasselokaler er lukket af for sommerferien, begynder andre at lukke op. På Fyn er Ryslinge Højskoles kridhvide bygninger omdannet til en sommerskole for børn af uden-landsdanskere.
Over hele området summer teenagestemmer på et væld af forskellige sprog. Fra skyggepletter under områdets gamle træer, fra løbende drenge over gårdens perlegrus, fra fnisende grupper af piger på højskolens store græsarealer. Her skal de ældste elever på Danes Worldwide sommerskole bo og undervises i dansk over de næste tre uger.
Undervis børn fra den store verden
En turkisblå t-shirt med "ÆØÅ" trykt i hvid krydser igennem mylderet af elever. Kristian Broberg er til daglig lærer på en aarhusiansk folkeskole, men har de senese fire år undervist på sommerskolen.
"En ny lærer kaldte en gang sommerskolen for 'en symfoni af sprog', og det synes jeg er en ret præcis beskrivelse. Atmosfæren her giver en vitaminindsprøjtning, både fagligt som lærer, men også personligt", fortæller Kristian Broberg, mens han i forbifarten hilser på en gruppe drenge.
Kristians passion Det er første undervisningsdag for de 423 elever og deres lærere. Mange af børnene har boet det meste af deres liv udenfor Danmarks grænser og kender kun til landet fra korte ophold i deres ferier. Udover de 33 uddannede lærere, der skal undervise i dansk, er der også tilknyttet 29 aktivitetsledere, som laver alt fra yoga, løb og musik med børnene. For Kristian Broberg er det netop den samlede oplevelse af læring og socialt samvær, der giver ham en rus.
Da eleverne ankom, var han med i København for at hente dem. Det begyndte at krible i fingrene ved lyden af elevernes stemmer, talrige sprog, der kendetegner sommerskolen.
"Jeg er ikke kun lærer, men også forælder, ven og voksen. Det handler om alt det udenom lærergerningen, og at have så mange roller er helt fantastisk."
Kristian Broberg blev udklækket som lærer i 2009 og året efter tog han første gang på Danes Worldwide sommerskole. Selvom han til daglig har et fuldtidsjob som folkeskolelærer i Aarhus, så er han vendt tilbage hvert år siden da. For ham er det er ikke pengene men oplevelsen, der er afgørende.
"Efter tre uger er jeg træt, men samtidig fuld af overskud. Det på trods af, at jeg faktisk ikke får meget ferie", fortæller Kristian Broberg.
International i danske omgivelser Der er store forskelle på, hvor gode børnenes danskkundskaber er, og derfor er formiddagen gået med at teste de enkelte elever og inddele dem i klasser efter niveau. Kristian Broberg går med hastige skridt gennem de grønne plæner mod undervisningslokalerne. Indimellem peger han nogle elever ud, "Hey, du er kommet på mit hold. Vi skal lige over og rystes lidt sammen". En gruppe drenge, sparker deres fodbold fra sig og tøffer i hælene på den nye lærer.
"Eleverne er så anderledes høflige og lydige her. Det er tydeligt, at de kommer fra udenlandske skoler, der er langt mere disciplinerede", siger Kristian og skubber let drillende til drengene.
Han samler gruppen af langlemmede unge på græsset foran en lille sø. I baggrunden rager Dannebrog og spidsen af et kroget træ op mod den lyseblå himmel, og sammen med bygningernes 147 år gamle højskoletradition virker rammerne stereotypt danske. "Singapore, Kina, Hong Kong, Estland, Schweiz, Holland", lyder det fra nogle elever. De er blevet bedt om at stille sig i rækkefølge efter, hvem der bor længst væk.
"Det er sjette gang, jeg er her i år", fortæller 15-årige Christian Quaade Sørensen. Han har boet i Australien, Nigeria og Holland, men aldrig i Danmark. "En gang bad en lærer på sommerskolen mig om at kramme et træ. Det ville aldrig være sket på min egen skole", husker Christian, der for første gang skal have en hverdag i Danmark, når han efter ferien starter på Herlufsholm Kostskole.
Danskere lærer om Danmark Den venskabelige tone mellem lærer og elever er fremmed for mange af børnene, der er vant til formelle undervisningsmiljøer på deres internationale skoler. For Kristian Broberg er det lige så meget den slags oplevelser, han ønsker at give eleverne.
"Jeg forsøger at introducere dem for den danske undervisnings- og ungdomskultur. Hvis de senere kommer til Danmark for eksempelvis at studere, skal de så vidt muligt kunne indgå som alle andre danske unge", siger Kristian Broberg.
Det kan blandt andet være at arbejde med emner om ungdomskultur gennem cooperative learning eller ved at tage på udflugter og til fester. Selvom det ikke nødvendigvis er en del af jobbet, så deltager Kristian i så mange aktiviteter som muligt ud over undervisningstiden.
"Der er plads til, at man som lærer har fri i løbet af dagen, men det vælger jeg meget sjældent at gøre. Jeg får energi af at være sammen med de her fantastiske unge mennesker, ved at løbe, spille eller danse tosset sammen med dem. Det er helt unikt", fortæller han.
Intensivt fællesskab Under dannebrogsflaget tripper eleverne nu rundt mellem hinanden for at sammenligne skostørrelser. Indimellem møder deres flakkende blikke hinanden. De største sko stiller sig forrest i rækken, og de kigger afventende på Kristian Broberg. Det er ved at være tid til eftermiddagens aktiviteter. En pige spørger, om hun snart må komme ud og spille volley, og efter tegn fra deres lærer spreder eleverne sig i klumper og haster i forskellige retninger.
Selvom nogle af børnene endnu ikke kender hinanden, bliver sammenholdet hurtigt stærkt, og venskaber og kæresterier florerer fra første dag.
"At se de unge mennesker få nye venner og udvikle fagligheden gennem forløbet er super fedt. Det er dejligt, når det lykkedes, og det gør det hvert år", fortæller Kristian, da han er tilbage på højskolens gamle forstanderkontor, der lige nu fungerer som lærerværelse.
På væggen hænger planen over de næste ugers aktiviteter og i baggrunden småsnakker kollegaerne.
Han har sit eget værelse på en af elevgangene, men der bruger han ikke meget tid. Gruppen af lærere består hvert år af både gengangere og nytilkomne, og sammen får de et særlig kollegialt fællesskab.
"Det er en fed følelse, at vi er med til at skabe denne her skole sammen, os lærere og eleverne. Blandt kollegaerne hygger vi os rigtig meget, og det sammenhold er også en stor del af oplevelsen. Det er helt sikkert med fornyet energi, jeg vender tilbage til den normale lærergerning efter ferien", siger Kristian Broberg.