Debat
"Jeg havde grund til at være bekymret. For på klippeklisterdage opstår der hurtigt en hver-mand-klarer-sig-selv-mentalitet", skriver Jesper Koerstz Jensen.
Illustration: Getty Images. Foto: Privatfoto. Redigering: Folkeskolen.
Tidligere lærer: Klippeklisterdag giver mig koldsved
Saksehungrende bedsteforældre, kolde æbleskiver og dræberøjne fra den klippeklisterdags-ansvarlige kollega. Jesper Koerstz Jensen forbinder mildest talt ikke julehjerter og guirlander med juleidyl.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Det
skulle være så hyggeligt, men jeg kan lige så godt indrømme det: Jeg har det
anstrengt med klippeklisterdage. Det skyldes, at jeg har været skolelærer, og
inden for lærerbranchen findes der grundlæggende to typer mennesker. Dem der ejer klippeklisterdagen og dem, der
bare skal have den overstået i en fart. For mig blev det årets mest frygtede
dag – i skarp konkurrence med motionsdagen.
På
min skole havde man nemlig besluttet at invitere bedsteforældre med, og man
havde valgt, at det skulle vare hele formiddagen fra 8.00 til 11.50. Alle, der
har prøvet at være sammen med 24 overgearede og julespændte børn, ved, at det
er en vanskelig disciplin. Og når der så ovenikøbet sidder en flok
bedsteforældre parat til at vurdere, om det nu også er lige så hyggeligt og
juleagtigt som i de gode gamle dage, ja, så begynder koldsveden og de nervøse
trækninger at melde sig.
Jeg
havde grund til at være bekymret. For på klippeklisterdage opstår der hurtigt
en hver-mand-klarer-sig-selv-mentalitet. Garvede klippeklisterlærere ved, at
dagens succes afhænger af udstyr og materialer. Hvis man ikke har nok af begge
dele, er det umuligt at sætte de urolige elever til at lave ”verdens længste
guirlande” og få de rolige til at fordybe sig.
Og
hvis man ikke har sakse nok – sakse er en meget knap ressource på
klippeklistredage – er man prisgivet. For så er man nødt til at bevæge sig ud
på lånemarkedet, men eftersom alle klasser er fyldt med saksehungrende
bedsteforældre, er missionen dømt til at mislykkes.
Dræberøjne
Så
sidder man der, som medlem af fraktionen ’De ustrukturerede og fummelfingrede’.
Man skal lave julepynt med hård pap og udtørrede folkeskole-limstifter. Og tro
mig, det er svært at holde en juletræsskabelon roligt, når der står fire
utålmodige unger på spring for at overtage saksen.
Æbleskiveseancen
bliver også en fiasko. Selvfølgelig havde jeg ikke forstået, at vi skulle være
ved de store elevers bod klokken 10:25 præcist, og selvfølgelig ender det med
lang kø og dræberøjne fra den klippeklisteransvarlige kollega, der bestemt ikke
har tænkt sig, at hendes måneder-i-forvejen-gennemplanlagte-klippeklisterdag
skal spoleres af noget så tåbeligt som en ung lærer, der ikke har respekt for
mails med overskriften: Vigtig information om klippeklisterdagen.
Tilbage
i klassen er bedsteforældrene blevet utålmodige og siger ”tak for i dag” alt
for tidligt. Høfligt, naturligvis, de er jo fra den høflige generation. Men man
kan mærke, at det ikke var denne dags hektiske atmosfære, de havde tænkt sig at
indfange og formidle på Facebook til alle deres bedsteforældrevenner.
Efterladt
på bordene ligger fem kartonjuletræer, et par snemænd og en halv meter
guirlande, der har viklet sig ind i vores eneste juledekoration, der står som
symbolet på verdens måske dårligst gennemførte klippeklisterdag.
Shoutout
til de fummelfingrede
Imens
kan vi høre hyggen fra de tjekkede læreres klasser. Her vælter de rundt i
pebernødder, gran, samvær og sakse, og alle har selvfølgelig mulighed for at
lære at flette de komplicerede julehjerter, ligesom der er kopieret et hav af
skabeloner, så man har mulighed for at tage julestemningen med sig hjem.
Og
selvfølgelig skal de have åben dør, når de synger Søren Banjomus så højt, at
alle kan høre, at der faktisk findes mennesker, der er i stand til at skabe
stemning og julehygge på den helt rigtige og børnevenlige måde.
Pyha,
lige præcis på klippeklisterdagen savner jeg ikke mit gamle erhverv. Mine
tanker går ubetinget til de ustrukturerede og fummelfingrede lærere, der endnu
en gang skal kæmpe sig igennem en af årets svære dage.
Må
der være sakse og skabeloner nok til jer alle.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk