Den socialdemokratiske børne- og undervisningsordfører Troels Ravn håber på et gennembrud i dagens forhandlinger.
Skolereform: Brug for gennembrud om aktivitetstimer
I dag forhandles skolereformen i forligskredsen – aktivitetstiden skal i spil, før parterne når hinanden. Aktivitetstimer er væsentligt billigere end undervisningstimer, viser et notat fra ministeriet.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Når forligskredsen bag folkeskoleloven - alle Folketingets partier på nær Liberal Alliance og Enhedslisten - i dag mødes, er det med fokus på den såkaldte aktivitetstid.
De borgerlige partier vil slet ikke have begrebet indført og vil i stedet veksle tiden til ren undervisningstid. Af et notat, som er udarbejdet af Ministeriet for Børn og Undervisning på foranledning af Konservative og Dansk Folkeparti, fremgår det, at faktorforholdet mellem almindelig undervisningstid og aktivitetstid er 1,5.
I et beregningseksempel i notatet forudsætter ministeriet, at lærere skal varetage halvdelen af de seks millioner aktivitetstimer, som er udgangspunktet i regeringens reformudspil. Derfor vil man med en afskaffelse af aktivitetstiden kunne opnå yderligere to millioner undervisningstimer.
Det fremgår af notatet, at undervisningstimerne er dyrere fordi:
"Idet der isoleret set antages at være brug for mere forberedelsestid til fagopdelt undervisning end til aktivitetstimer". Og fordi: "en kortere skoledag betyder større pasningsbehov i SFO mv., vil der desuden værre færre pædagogressourcer til rådighed til at bidrage i skolen."
Skolereform: Ikke opbakning til aktivitetstimer
Undervisningstiden bliver dyrere, fordi den kun kan varetages af lærere. I notat hedder det:
"Det er som udgangspunkt lærere, der varetager de fagopdelte undervisningstimer, mens aktivitetstimerne kan varetages af lærere, pædagoger eller personale med andre kvalifikationer".
I dagens udgave af Jyllands-Posten er Venstres næstformand Kristian Jensen positiv overfor udsigten til at omdanne aktivitetstimerne til undervisningstimer:
"Vi kan få et markant fagligt løft i skolen, og skoledagen bliver kortere end det, som regeringen har lagt op til. Det er to fluer med et smæk, og vi føler os bestyrket i, at aktivitetstimer helt skal fjernes fra reformen", siger Kristian Jensen til Jyllands-Posten.
S vil bevare enhedsskolen
Ud over aktivitetstimerne har de borgerlige forhandlere ønsket større mulighed for niveaudeling gennem en opblødning af holddelingsreglerne, der i dag foreskriver, at eleverne kun må opdeles i halvdelen af tiden.
Og Dansk Folkepartis forhandler Alex Ahrendtsen kalder det et "kardinalpunkt", at læreren får større råderum til at være leder, så der kan skabes mere ro i klasserne.
Den socialdemokratiske børne- og undervisningsordfører Troels Ravn håber på et gennembrud på dagens fohandlinger.
"Jeg har ikke lyst til at forholde mig til de borgerlige forslag angående stopprøver eller niveaudeling. Jeg vil bare sige, at det er vigtigt for os, at vi bevare enhedsskolen, hvor vi ikke niveaudeler eleverne, og vi har en stamklasse som et centralt holdepunkt", siger Troels Ravn til folkeskolen.dk. Han mener, at muligheden for at holddele i halvdelen af tiden giver god mulighed for pædagogisk motiveret holddannelse. Men han vil ikke afvise en nyfortolkning af holddelingsreglerne.
"Det er det vi forhandler om, det kan godt være, at tingene kan gøres mere hensigtsmæssigt. Men helt overordnet tror vi ikke på den niveaudelte skole", siger han.
Lærer fik klasseledelse på forhandlingsbordet
Enighed om løft
Angående angrebet på aktivitetstiden siger Troels Ravn.
"Det er vigtigt for os, at vi får det løft af folkeskolen. Vi har sagt igennem hele forløbet, at vi har en god skole med tydelige udfordringer. Vi tror på, at vi kan løfte skolen, så vi både kan styrke det faglige udbytte og trivslen. Ved at gå ind og se, om vi kan lave en anden skoledag end i dag. Både igennem det fag-faglige mens også en udvidelse af læringsrummet", siger Troels Ravn. Han nævner øget brobygning i forhold til ungdomsuddannelserne og fokus på motion og bevægelse, som nogle af de ting, der kan give et udvidet læringsrum. På trods af uenigheder, der set udefra virker markante, tror Troels Ravn på et forlig.
"Vi sidder ved forhandlingsbordet og er enige om, at vi gerne vil et løft af folkeskolen, og så er øvelsen at nå en løsning".
Der er forhandlinger i Ministeriet for Børn og Undervisning i dag fra klokken 11 og resten af dagen.
Antorini: Folkeskolen er ikke bare faglige resultater