Tegner og lærerstuderende Jan Thrane har løbende kommenterer arbejdet med den nye læreruddannelse i sin tegneblog her på folkeskolen.dk.

Så er læreruddannelsens endelige rammer klar

Det er små justeringer, der ses i den endelige bekendtgørelse til den nye læreruddannelse, som netop er offentliggjort. Den luthersk-evangeliske kristendom er blevet understreget, men uden mere plads til faget KLM. Mængden af prøver er lempet og tosprogsfaget er blevet et rent sprogligt fag.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den store politiske knast i læreruddannelsen har hele vejen igennem været det tidligere fag Kristendomskundskab, livsfilosofi, medborgerskab. Venstre, Konservative og Dansk Folkeparti samt Religionslærerforeningen ønskede mere vægt til faget end de afsatte 10 ects-point. Det ønske har de ikke fået opfyldt i den endelige bekendtgørelse. Men der er kommet små justeringer af indholdet.

Nye kompetencemål for læreruddannelsen er klar

Hvor de studerende i første udkast skulle have viden om "forholdet mellemkultur og politik i religionog andre livsanskuelser, typer af sekularisme og deres konsekvenser for skolens dagligdag", skal de i den endelige udgave have viden om

"forholdet mellemreligion, kultur og politik i evangelisk-luthersk kristendomog andre livsanskuelser, typer af sekularisering og deres konsekvenser for skoles dagligdag".

Livsoplysning bliver understreget mere end tidligere, og hvor der før skulle ses på forholdet mellem menneskerettigheder og demokrati, skal der nu ses på forholdet mellem menneskerettigheder, religion og demokrati.

Religionslærere: KLM får alligevel ikke timer nok

Tosprogskultur ud af tosprogsundervisning

Et andet område, der er sket justeringer på, er Undervisning af tosprogede elever under Lærerens Grundfaglighed. Her er de to sidste afsnit, som handlede om 'interkulturel kompetence og interkulturel undervisning' og 'kulturteorier og kulturmødet i skolen' blevet taget ud. Det betyder, at faget nu alene arbejder med tosprogedes sproglige kompetencer.

De kulturmæssige kompetencer er i stedet indarbejdet i de andre fag.

Færre prøver

Læreruddannelsens underviseres organisation Dansk Magisterforening havde i deres høringssvar peget på, at der i den nye uddannelses bekendtgørelse var alt for mange prøver og evalueringer, som ville trække kræfter ud af undervisningen.

Det synes der at være blevet lyttet til, i det en del af kravene til prøver er mindsket.

For eksempel var der i første udkast krav om en prøve ved afslutningen af alle moduler på 1. år. Det er nu reduceret til.

"I løbet af 1. studieår afholdes en ekstern prøve i mindst et kompetencemål".

Ny læreruddannelse for tiende gang

 Stadig muligt at tvinge studerende på ny uddannelse

Uddannelsesstedernes mulighed for at tvinge nuværende studerende over på den nye læreruddannelsesordning er uændret i den endelige bekendtgørelse, trods massive protester fra de studerende.

Lærerstuderende vil ikke tvangsoverflyttes til ny uddannelse

Læs kommentarer fra oppositionens uddannelsesordførere og religionslærerforeningen og Lærerstuderendes Landskreds til den endelige bekendtgørelse her på folkeskolen.dk senere.

Læs mere

Endeligbekendtgørelse

Første udkast til bekendtgøelsen