Det er kvaliteten af undervisningen, ikke antallet af timer, der er afgørende, understreger Anders Bondo
Klaus Holsting
DLF: Vi har nået Løkkes mål
I Danmarks Lærerforening glæder man sig over, at de danske lærere nu har nået tidligere statsminister Lars Løkkes mål om en dansk top 5-placering i læsning. Og det kommer ikke bag på Anders Bondo, at det ikke er timetallet, der er afgørende for succes.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Løkkes drøm om skolen
"Vi har i dag fået en læseundersøgelse og en matematikundersøgelse, der viser, at der er ikke er nogen sammenhæng mellem antallet af undervisningstimer og resultater - nej, det er kvaliteten i undervisningen, der er afgørende. Og i det øjeblik læreren bliver tvunget til at gå på kompromis med kvaliteten i undervisningen, så er det frygteligt for læreren - for vi er der for at lære eleverne noget. Hvis vi ikke kan det, så er det ikke sjovt at være lærer", siger lærerformand Anders Bondo Christensen.
Forskere: Danske elever i 4. klasse læser i top 5
Nu er lærerne klar til også at indfri den nuværende regerings ambitioner:
"Med Danmarks Lærerforenings læseprojekt 'Vi læser for livet' er der sat fokus på faglig læsning i hele skoleforløbet. Det engagement, som lærerne har vist for dette projekt, tyder på, at vi vil se en lignende fremgang næste gang vi ser på de ældste elevers resultater. Hermed vil lærerne også have skabt grundlaget for, at indfri den nuværende regerings målsætning om at skabe den bedst uddannede generation nogensinde", fortsætter Anders Bondo Christensen.
De danske elever er også pænt med i toppen, når det gælder deres færdigheder i matematik og naturfag.
Professor: Lærernes indsats er årsag til fremgang i Timss
"Det må give anledning til stor anerkendelse til lærerne, at de trods massive kommunale besparelser på folkeskolen har leveret en kvalificeret undervisning, der har givet disse markante resultater. Det er især positivt, at den danske fremgang specielt er sket ved en betydelig fremgang for de svageste elever", siger Anders Bondo.
Desværre slår den negative sociale arv stærkt igennem i Danmark, viser de to undersøgelser:
"Den negative sociale arv er stadig for stærk i Danmark. Elevernes socioøkonomiske baggrund er stadig for afgørende for deres resultater. Den enkelte lærer kan ikke ændre på disse faktorer, men vi må blive endnu bedre til at organisere rammerne omkring undervisningen, så skolen giver alle elever mulighed for at lære så meget som muligt".
Danske elever læser markant bedre på skoler med fokus på faglig succes