9.b på Birkerød Skole har produceret podcast. Lyt til den nedenfor.
Foto: Anchiy/istock
Projektopgave: Hør elevers podcast om integration i skolen
En gruppe 9.-klasseelever fra Birkerød har produceret en podcast om integration i skolen som deres projektopgave. Podcastproduktion er noget, deres dansklærer har gode erfaringer med. Hør elevernes podcast om integration i folkeskolen her.
De bliver interviewet ipodcasten
- Pia Juhl Andersen - Tosprogskonsulent i RudersdalKommune
- Mette Riisgaard Hansen - Konsulent, DanmarksEvalueringsinstitut
- Ellen Thomann Andersen - Folkeskolelærer på BirkerødSkole
- Sille Mølgaard Christensen - Dansk somandetsprogslærer på Birkerød Skole
- Line Rovelt - Souschef og leder af dagtilbudsområdet, HørsholmKommune
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
På Birkerød Skole er de vant til at arbejde med multimedier. Derfor var det heller ikke fremmed for en gruppe elever i 9.b at lave en podcast som deres produkt til projektopgaven i 9. klasse.
"Det har været virkelig fedt at lave podcast til projektfremlæggelsen. Derfor redigerede vi det sammen og formidlede interviewbidderne med vores to værter, som diskuterer det indimellem", fortæller Melinda Jovanikic, som henvendte sig til folkeskolen.dk for at få podcasten offentliggjort.
Hun er én af de fire i gruppen, som står bag podcasten. Projektgruppen består desuden af eleverne Aksel Johannes Hovgaard Heunicke, Rasmus Holst Kjeldsen og Rasmus Lund.
Interview bindes sammen af diskussion i podcasten
Gruppen har interviewet en række personer, som på hver sin måde deler deres erfaringer og viden om integration af nytilkomne fra udlandet i folkeskolen. Podcasten konkluderer på baggrund af interviewene, at der på nuværende tidspunkt ikke kommer så mange udlændinge og flygtninge til landet og at det nye i skoleverdenen ikke er at sætte dem i modtageklasser, men at man hellere vil integrere dem direkte i almindelige klasser.
Deltagerne i podcasten spænder fra en konsulent i Danmarks Evalueringsinstitut (Eva), som fortæller om en ny rapport på området, til en folkeskolelærer med praktisk erfaring med integration i skolen.
Ind i mellem interviewbidderne diskuterer eleverne både hvad interviewpersonerne siger og integration i folkeskolen som problematik. Gruppen har fremlagt projektopgaven for deres lærere og fik et 12-tal for projektet.
Lærer: Elever som producenter gør dem skarpere
Det er eleverne selv, som valgte at lave en podcast som deres produkt. Klassens dansklærer har dog været meget støttende, fordi podcast med eleverne som producenter gør noget særligt for læringen.
"Podcast som medie fungerer godt som læringsværktøj. Det er lettere tilgængeligt end fx at lave en film. Det gør også eleverne skarpere på, hvad de egentlig vil formidle, fordi de har lavet et manuskript på forhånd. De bliver også tvunget til at forholde sig til genre og målgrupper", siger Morten Vilhelm Fellbo, dansk- og klasselærer for 9.b på Birkerød Skole.
Han mener også, at podcastproduktion kan bruges til at trækker linjer ud til virkeligheden uden for skolens rammer. Det kunne fx være at eleverne sender deres produktion til et medie, som de har gjort til folkeskolen.dk.
Læs mere
Eva-rapport: Direkte indskrivning af nyankomne elever ialmenundervisningen