2. klasseseleverne i Aarhus får særligt fokus fra det kommende skoleår

Aarhus styrker matematikindsatsen for alle 2. klasser

Børn med matematikvanskeligheder skal findes tidligere. Derfor vil Aarhus Kommune de næste to år sætte ind med en indsats med kursus til matematiklærere og -vejledere samt supervision til matematikvejlederne for i alt 3,4 millioner kroner.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Uddannelsesforløbet begynder på nogle skoler fra august i år og bliver over to år rullet ud til alle Aarhusskoler.

"Vi forstærker matematikindsatsen i Aarhus, fordi alle børn tidligt i deres skoleforløb skal udvikle stærke matematikkompetencer og opleve glæde og begejstring ved faget. Al forskning peger på, at vi skal sætte ind med en tidlig og systematisk indsats, hvis vi skal gøre os forhåbninger om at hjælpe de børn, der har det allersværest i matematik", siger rådmand for Børn og Unge i Aarhus Thomas Medom i en pressemeddelelse.

Det er Aarhus Kommune og A.P. Møller og Hustru Chastine McKinney Møllers Fond, der sammen investerer i matematikområdet.

PPR: Konsulenter kører indsats for elever i matematikvanskeligheder i stilling

Kompetenceudvikling af alle matematikvejledere og matematiklærere på skolernes 2. årgang skal sættes i værk.

Der er tale om et obligatorisk uddannelsesforløb, hvor vejledere og lærere får viden, inspiration og fagdidaktiske værktøjer til, hvordan de bedst kan tilrettelægge undervisningen og hjælpe børn med en svag tal- eller matematikforståelse.

Det gælder alle børn uanset, om de går i en almindelig klasse, specialklasse eller modtagelsesklasse. Der oprettes mindre gruppeforløb særligt målrettet børn i matematikvanskeligheder, og skoler får fuld vikardækning, mens uddannelsen foregår.

Det er VIA University College, der skal stå for undervisningen af lærere og matematikvejledere.

Forskning: Tidlig indsats i matematik virker

"Vi glæder os, for vi har gode erfaringer med, at en fælles og koordineret indsats kan have positiv effekt. Med samarbejdet vil eleverne i Aarhus Kommunes 2. klasser udvikle faglige og sociale kompetencer i matematik, matematiklærerne i indskolingen vil få endnu bedre kompetencer i at udføre både tidlig matematikindsats og den daglige matematikundervisning, ligesom matematikvejlederne får bedre forudsætninger for intern vejledning ved anvendelse af supervision,"siger Heidie Clemens, der er projektleder og underviser i Tima, som matematikindsatsen hedder.

Guldborgsund har en samlet matematikstrategi

Nyheden om den styrkede matematikindsats modtages godt af Signe Bak, der er matematiklærer og vejleder på Elev Skole:

"Jeg er glad for, at vi nu får en fælles opmærksomhed på børn i matematikvanskeligheder. Jeg ser frem til at dykke ned i min egen praksis og blive klogere på, hvilke handlemuligheder jeg har, hvis jeg opdager, at et barn er ved at miste gejsten eller kæmper hårdt med matematikken". 

De første skoler går i gang med uddannelsesforløbet i august 2021, og alle skoler forventes at være igennem forløbet inden udgangen af 2023.