Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Så er det officielt: Skolerne holder lukket tre uger mere
"Undervisningsministeriet burde have meldt ud i går. Vi har brug for den udmelding, så vi ved, hvad vi skal arbejde hen imod", siger Lis Zacho, der er lærer på Lindevangskolen på Frederiksberg og faglig rådgiver på folkeskolen.dk/matematik
"Vi har ikke brug for dette limbo, men for klare udmeldinger", understreger hun og håber, at eksamen i år bliver så normal, som det er muligt i corona-tiden.
Religionslærere skal tage stilling til sommerens eksamen
Rådgiverne i de andre fag er helt enige. Lad eleverne prøve at gå til eksamen. Det er vigtigt.
"Eleverne har brug for at komme til eksamen, og de vil gerne", siger Maria Roneklindt, der er lærer på Byskovskolen, afdeling Benløse, og faglig rådgiver i engelsk på folkeskolen.dk. I år underviser hun ikke 9.- klasser i engelsk, men har dem i kristendom, historie og samfundsfag.
"De unge skal prøve at gå til eksamen. Det skal være en god oplevelse for dem. De skal til mange eksamener i deres liv, så det er godt at få prøvet det".
Debat: efterlysning
Maria Roneklindt håber, at eleverne skal op i flere fag til sommer, men hun mener, at man skal aflyse valgfagsprøverne, fordi eleverne næsten ikke har haft tid i faglokalerne.
"Det vil være helt gak at gennemføre valgfagseksamen. Mange er også pressede i idræt, men der kan man måske nedjustere kriterierne og alligevel få en mindre eksamen. Jeg ved også, at naturfagslærerne er mega-pressede, fordi de ikke har haft mulighed for at lave mange undersøgelser og forsøg, og de har i hvert fald brug for en udmelding fra ministeriet".
Eksamen er desserten
Lis Zacho kalder eksamen for desserten på skoletiden.
"Og hvorfor skulle man kun spise hovedret og droppe desserten? I et fag som matematik har eleverne haft undervisning i hele deres skoletid. Vi sender opgaver til eleverne, vi retter dem, vi arbejder i grupper og vi kan individuelt vejlede eleverne online, så jeg kan ikke se, at vi skal aflyse noget. Vi skal ind i kampen og gøre det bedste for de børn", siger Lis Zacho.
Naturfaglige foreninger: Skru ned for emnerne til prøven i år
"Det er også motiverende at arbejde hen imod en eksamen. Der er ingen gulerod ved en aflysning eller en reducering. Det handler om at få afsluttet det her ordentligt".
Hun kalder aflysning af eksamen for den lette løsning, som man ikke kan være bekendt overfor eleverne.
Men hun mener ikke, at eleverne nødvendigvis skal op i valgfagene eller måske i idræt.
"Lige nu bruger vi alle krudt på at gætte. Eksamen er et kæmpe organisatorisk puslespil ude på skolerne, så vi har brug for den udmelding - i går", siger Lis Zacho.
God læring i eksamen
Trine Hemmer-Hansen er lærer og faglig rådgiver for idræt på folkeskolen.dk. Hun tænker umiddelbart, at hendes elever vil være klar til at gå til prøve i idræt.
"Vi arbejder med den idrætsfaglige viden nu, hvor vi er online. Jeg ved, at jeg er privilegeret, fordi jeg har prøvet at være beskikket censor i idræt flere gange og fordi jeg selv har haft elever oppe til eksamen. Men jeg kan godt forstå, at man kan være nervøs for det, hvis det er første gang, man skal føre elever til eksamen i idræt", siger Trine Hemmer-Hansen.
Hun overvejer, hvornår det er realistisk at kunne gå op i et fag som idræt. Det kommer jo helt an på, hvornår elever og lærere kan være tilbage på skolen.
DLF: Uforberedte valgfag må få konsekvenser til eksamen
"Hvis vi taler om efter 1. marts, så skal regeringen jo vurdere om det vil være realistisk med et fag som idræt. Men det er jo også forskelligt, hvilke elever, der kan blomstre i de forskellige fag. Og regeringen er jo også presset. Vi har dog brug for en udmelding snart. Nu er terminsprøverne lige blevet udsat. Og der er altså god læring i det for eleverne at gå til eksamen. De skal opleve, hvordan de reagerer på at skulle gå ind og præstere noget overfor lærer og censor. Hvordan reagerer kroppen? Det kan de lære meget af".
En superfed eksamen i naturfag
Mette Mellerup er lærer i alle naturfagene på Sølystskolen i Silkeborg og faglig rådgiver på folkeskolen.dk/naturfag. Hun mener, at datoen for hvornår eleverne kommer i skole igen har betydning, men også hun savner en udmelding fra ministeriet.
"Jeg synes ikke, eksamen skal aflyses. I hvert fald kun hvis det først bliver i maj, vi kan komme tilbage på skolerne. Jeg kan slet ikke overskue, hvis mine fire 9.-klasser ikke kommer til eksamen. Den fællesfaglige naturfagsprøve er en superfed eksamen, som eleverne skal have med sig videre. Det er en form, de godt kan lide. Så meld nu ud", siger Mette Mellerup med adresse til undervisningsministeren.
Også hun nævner, at det er vigtigt for eleverne at prøve at gå til eksamen. Det er god træning.
Faglig forening til ministeriet: Giv mulighed for at droppe eksamen i år
"Måske kunne man melde udtræksfagene ud tidligere end normalt, så man kunne komme i gang med at arbejde med de fag, man skal til eksamen i. Og ja, så går det ud over nogle andre fag. Men hvis vi nu kommer tilbage omkring uge 8, så kunne man eventuelt trække fagene dér", siger Mette Mellerup, der foreslår at man eventuelt skærer de fire fokusområder i naturfag ned til to eller tre.
Hun er glad for, at fjernundervisningen kører med fuldt skema på hendes skole, men understreger, at hun også kun har ét skolebarn at tage sig af hjemme. Mange har en uoverskuelig hverdag med hjemmearbejde og børn i hjemmeskole.
Mette Mellerup mener, at man bør aflyse eksamen i valgfagene og i idræt i år og så koncentrere sig om eksamen i de andre fag.
En lokal eksamen?
Det giver ro på at få en udmelding, så den venter vi på, siger tysklærer Tine Lund fra Asgårdskolen i Køge, der er formand for Tysklærerforeningen og blogger på folkeskolen.dk/tysk
"Vi er jo et udtræksfag, så vi vil virkelig gerne have en udmelding nu. Bliver der eksamen eller ej? Egentlig vil det give god mening at droppe eksamen i år, men vi er noget dobbelte. For det giver motivation at skulle til eksamen, og der er en arbejdsform, der hører eksamen til. Den skulle eleverne jo gerne lære at kende", siger Tine Lund.
Hun mener, at man måske kunne gøre det anderledes, sådan at der blev lempet på pensum eller sådan at man lavede en lokal eksamen på skolerne. En eksamen som skolen selv stod for.
"Hvis man droppede alle eksamener, kunne skolerne selv holde noget lokalt, fordi det vil være meget forskelligt, hvad man har arbejdet med på skolerne indtil nu. Men så kunne man selv beslutte pensum. Karakteren kunne tælle med sammen med en årskarakter. Hvis man aflyser eksamen, skal der helst sættes noget andet op".
Regeringen afventer
Danmarks Radio har lavet en rundspørge til skoleledere landet over. Her siger 179 skoleledere, at man bør aflyse en eller flere eksamener pga corona i år, fordi eleverne har fået for lidt faglig undervisning, mens 53 skoleledere mener, at man skal gennemføre eksamenerne som normalt.
Skoleledernes formand Claus Hjortdal sagde til DR tirsdag, at han gerne så nogle færre eksamener i år, men at det er vigtigt, at eleverne prøver at gå til både skriftlig og mundtlig eksamen, så "de kan blive sendt afsted fra folkeskolen med fornemmelsen af, at eksamener ikke er så farlige".
I et indslag i TV-Avisen tirsdag sagde undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil, at regeringen endnu ikke har besluttet, hvordan eller om eleverne skal til eksamen, men hvis de skal til eksamen, vil de blive bedømt efter, at deres skoleår har været præget af corona, så de ikke har lært det samme som ellers. Hun og regeringen afventer.