Den fællesfaglige naturfagsprøve er praktisk/undersøgende - og der mangler eleverne lektioner i år på grund af corona-nedlukning

Naturfaglige foreninger: Skru ned for emnerne ved prøven i år

De tre naturfaglige foreninger har samlet skrevet til børne- og undervisningsministeren og til Folketingets undervisningsudvalg om at sætte antallet af fællesfaglige fokusområder til årets prøve ned, fordi corona har påvirket undervisningen.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skolerne har været igennem nedlukning, nødundervisning og eleverne har ikke haft mulighed for at gennemføre det praktiske undersøgende arbejde, som de plejer i naturfagene. Derfor har Biologiforbundet, Danmarks Fysik- og Kemilærerforening og Geografforbundet samlet skrevet til minister og undervisningsudvalg om at sætte antallet af fokusområder ned allerede fra 8. klasse.

De naturfaglige foreninger foreslår, "at antallet af de opgivne fællesfaglige fokusområder reduceres fra de normale fire til tre. Derved giver man naturfagslærerne og eleverne noget ro til fordybelse i stedet for at haste fokusområderne igennem. De naturfaglige foreninger er af den overbevisning, at eleverne derved bliver langt bedre rustet til både den fællesfaglige naturfagsprøve samt onlineprøven", står der i brevet.

Normalt beskæftiger eleverne sig med de fire fællesfaglige fokusområder allerede fra 8. klasse for at sikre tid til fordybelse vekslende med undervisning i de af fagenes fagområder, som ikke er fællesfaglige. Der skal opgives fire fællesfaglige fokusområder, som eleverne skal til prøve i.

De nuværende 9.-klasser har på grund af corona-nedlukning mistet en betragtelig del af den naturfaglige undervisning og det presser at skulle nå det hele.

De naturfaglige foreninger skriver i brevet, at nødundervisningen under nedlukningen først og fremmest fokuserede på matematik og sprogfag, og at det var svært at arbejde undersøgende i naturfag uden faglokale, udstyr og under sikkerhedsmæssige forsvarlige forhold. Derfor har naturfagene mistet en ret stor procentdel af det normale antal lektioner, påpeger de faglige foreninger.