Det lærte Daniel Noti påSTU
På sin STU fandt Daniel Norti ud af, hvordan han kunne få etbedre liv. Det skete gennem aktiviteter som:
- at blive bedre til at tage kontakt til andre unge
- at lave mad efter en opskrift
- at tage tog og bus
- at tage på studietur
- at indgå i almindelig undervisning som dansk og matematik
- at finde ud af, hvem han var selv var.
- at tage del i fælleskabsforpligtelser
- at holde sit værelse rent
- at bestemme, hvordan dagens program skulle se ud
- at komme i praktik ud fra sine interesser
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I 2010 tog Daniel Noti fra Struer hul sit ungdomsliv. Det faldt sammen med, at han begyndte på den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse, STU, sammenfatter han.
"Det var der, jeg skulle lære at blive voksne og forsøge at stå på egne ben,« sagde Daniel Noti under et foretræde for børne- og undervisningsudvalget i dag.
Tidligere STU-elev kæmper for større valgfrihed til sine efterfølgere
Som autist har Daniel Noti svært ved at aflæse andre mennesker, og han bliver let stresset. Alligevel kæmper han for at få forbedret uddannelsen for unge med særlige behov, og hans foretræde skal ses som optakt til de politiske forhandlinger om uddannelsen, som undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) har inviteret til i næste måned.
"Jeg har gået på to forskellige STU'er. Først besøgte jeg tre steder med uu-vejlederen og min mor, inden jeg valgte et af dem. Og da jeg efter halvandet et år havde brug andet tilbud, fik jeg det inden for 14 dage", fortalte Daniel Noti politikerne.
Unge med særlige behov skal kæmpe for at få bare to tilbud
I dag har unge med særlige behov svært ved at blive taget alvorligt, oplever Daniel Noti.
"Der står i loven, at den unge skal inddrages i sin uddannelsesplan, men det sker alt for sjældent, for kommunerne forsøger at stavnsbinde unge til deres eget STU-tilbud. Jeg kan for eksempel nævne sagen med Maria fra Silkeborg, som måtte kæmpe en urimelig hård kamp for at komme på landbrugsskole i nabokommunen", sagde Daniel Noti.
Klokkeklar STU-afgørelse: Kommune skal opfylde 18-årigs ønske om landbrugsuddannelse
Silkeborg Kommune bøjede sig først, da Klagenævnet for Specialundervisning gav Maria medhold i, at kommunes eget uddannelsescenter ikke tilgodeså hendes behov i en STU.
"Unge har så mange muligheder i dag, men hvorfor skal unge med særlige behov kæmpe så hårdt for at få bare to uddannelsestilbud at vælge imellem? Den kategori af unge, jeg tilhører, vil også gerne bidrage til samfundet", sagde Daniel Noti og henvendte sig direkte til politikerne:
"I har et ansvar over for de unge, der i dag bliver svigtet af deres kommune".
Problematisk at STU-ledere sidder i visitationsudvalg
Ifølge Daniel Noti er der to væsentlige årsager til, at unge har svært ved at få opfyldt deres ønsker.
"Når unge skal på STU, skriver kommunen ikke deres ønsker i uddannelsesplanen. Der er også noget galt med visitationsudvalgene. For det første kender udvalget ikke den unge. For det andet sidder lederen af den lokale STU med i udvalget, og han gør alt for at skaffe elever til sin egen skole", sagde Daniel Noti.
Trods tydelige regler kniber det for kommuner at inddrage unge i deres uddannelsesplan
Der er alt for stor risiko for, at kommuner ikke lever op til lovens ord, mener han.
"Det betyder, at for mange unge med særlige behov ikke får deres ønsker opfyldt, selv om det godt kunne lade sig gøre. Derfor spørger jeg, hvad I vil i gøre for at rette op på det. Skal unge med særlige behov ikke have samme gode oplevelse, som jeg fik? Skal de ikke have flere valgmuligheder ligesom mig? Jeg kan sige en ting, og det er, at det var godt givet ud, at jeg selv kunne få lov at bestemme, hvor jeg ville være på min STU", sagde Daniel Noti.
Der er brug for en løftet pegefinger til kommunerne
Efter oplægget stillede udvalgspolitikere uddybende spørgsmål til Daniel Noti om, hvad det har betydet for ham, at han fik mulighed for at vælge, hvor han ville tage sin STU. Men han har mest hæftet sig ved et spørgsmål, om det ikke vil være en god ide at samle alle STU-tilbud på en platform, så unge og deres forældre nemt kan finde frem til et egnet tilbud.
Undervisningsministeren til DF: Vi er ikke nået i mål med kvaliteten af STU
Det svarede Daniel Noti nej til.
"Det overblik giver organisationen Ligeværd allerede med sine uddannelsesmesser for unge med særlige behov", fortæller han til folkeskolen.dk/specialpædagogik. "Der er brug for en løftet pegefinger til kommunerne, og så skalunge og deres forældre inddrages meget mere. Der skal ikke sidde et visitationsudvalg og træffe afgørelser om unge, som udvalgsmedlemmerne ikke kender. Jeg foreslår, at den unge og forældrene skal indkaldes, så de kan være med til at træffe afgørelsen", siger Daniel Noti.
Politikere udtrykte anerkendelse for oplægget
Daniel anbefalede også undervisningsudvalget at lave en høring, som sætter spot på STU-loven, kvaliteten af uddannelsen og de problemer, der er blevet rejst.
"Det skal være en høring med organisationer på området, men også med STU-elever. Det kan være typer som Maria fra Silkeborg, som kan fortælle om deres kamp for at få det rette tilbud. Det er godt givet ud at sende unge det sted hen, hvor de møder et personale, som kan hjælpe dem med det, de at svært ved, og som de skal lære at håndtere. De unge skal føle et match", siger Daniel Noti.
Arbejdsgruppe: Trods positiv evaluering bør områder af STU'en ses efter i sømmene
Han husker ikke alle de spørgsmål, han fik stillet. Det gør direktør Esben Kullberg fra Foreningsfællesskabet Ligeværd. Han var med til foretrædet som bisidde for Daniel Noti.
"En af politikerne spurgte, om unge med et kognitivt handicap kan administrere at få medbestemmelse. Her svarede Daniel, at man ikke er sit handicap, og at unge med handicap også har brug for at kunne præge deres uddannelse, for det betyder noget for dem senere i livet. Daniel høstede meget anerkendelse for sit oplæg og sine svar. Det betyder noget, at politikerne får sat ansigt på en personlig historie, men Daniel gik også til dem. Han sagde, at det er deres opgave at sikre, at unge får valgmuligheder", fortæller Esben Kullberg.
Næste skridt er at få ministeren i tale
Undervisningsministeren deltog ikke i foretrædet, men hun har også brug for at få sat ansigt på problemerne på STU, mener Daniel Noti.
Ministeren takker ung STU-forkæmper for værdifulde input
"Jeg vil bede om et møde med Pernille Rosenkrantz-Theil, inden forhandlingerne om STU går i gang. Det bør hun kunne finde tid til, for sårbare unge har brug for at blive taget alvorligt. De har måske følt ensomhed, angst og er usikre på sig selv, så de har brug for at blive rustet til voksenlivet. Derfor skal ministeren have at vide, at vi har brug for at få styrket retssikkerheden omkring muligheden for at vælge uddannelsessted,« siger Daniel Noti.
Pernille Rosenkrantz-Theil har inviteret til forhandlinger om STU den 10. og 17. november.
Tilføjet torsdag den 22. oktober kl. 11.08:
Børne- og Undervisningsudvalget har bedt Pernille Rosenkrantz-Theil om at kommentere henvendelsen fra Daniel Noti og hans forslag til forbedring af STU.