Special Skills giver elever med særlige behov mulighed for at prøve kræfter med forskellige fag og uddannelser.Foto: Thorshøjgaard
Special Skills mødes med øget politisk bevågenhed
Undervisningsminister Matthias Tesfaye har meldt sin ankomst til uddannelsesvejledningen Special Skills i Ishøj, og i Karise sætter efterskolen vejledningen af elever med særlige behov under lup i en samtalesalon med politikere fra alle tre politiske niveauer.
I år kan udskolingselever med særlige behov få et indtryk
af, hvad forskellige uddannelser og fag går ud på ved selv at prøve kræfter med
elementer af dem på Special Skills fem steder i landet. Det er ét arrangement flere
end sidste år. Samtidig er der i år politisk interesse for vejledning af elever
i specialundervisning.
Annonce:
Special Skills så dagen lys i Ishøj i 2017, og netop her får
bo- og uddannelsestilbuddet Thorshøjgaard i år besøg af undervisningsminister
Matthias Tesfaye (S).
”Det glæder vi os til, for det giver fokus på, at også
eleverne i vores målgruppe har brug for en oplevelse, når de skal vælge
uddannelse. De almene uddannelsesmesser dur bare ikke til elever med særlige
behov. De skal have mulighed for at prøve at skifte dæk og olie på en bil,
eller hvad de nu interesser sig for,” siger forstander Rikke Hinsby Mathiesen
fra Thorshøjgård.
Matthias Tesfaye deltager i den første time for at se, hvordan
arrangementet foregår. Med sig har han fem embedsmænd fra Styrelsen for
Kvalitet og Undervisning, og de holder efterfølgende et møde med repræsentanter
fra Special Skills for at blive klogere på, hvordan styrelsen bedst
understøtter uddannelsesvejledningen for elever i specialundervisning.
Karise Efterskole var vært for Skills for første gang i 2022.
I år kobler den østsjællandske efterskole en samtalesalon på arrangementet. Den
handler om, hvordan man kan forbedre vejledningen af elever, som får specialundervisning.
”Vi har i mange år talt om, at eleverne i folkeskolen skal
være uddannelsesparate, men det lægger ansvaret over på de unge. Hvis vi som institution er undervisningsparat, er chancen for at eleverne bliver uddannelsesparat langt højere. Derfor skal vi tilrettelægge undervisningen, så eleverne kan
erkende verden gennem kroppen”, siger forstander Troels Brandt.
Der har meldt sig 45 til samtalesalonen på Karise Efterskole,
som underviser elever med særlige forudsætninger for at lære. Deltagerne kommer
fra specialskoler, UU, private opholdssteder og skoletilbud og fra bestyrelsen
i Special Skills. Også lokalpolitikere lytter med.
Eleverne har brug for praktisk undervisning
Annonce:
Deltagerne i samtalesalonen overværer først i åbningen af
Special Skills på torsdag. Derefter er der paneldebat med diskussioner om,
hvilke strukturelle og kulturelle forandringer der skal til for at styrke
vejledningen af elever med særlige behov.
Blandt deltagerne i debatten er borgmester Ole Vive (V) fra
Faxe Kommune, Anne Møller Ronex (RV), som er næstformand i Region Sjælland og
formand for handicap og psykiatri, og børne- og undervisningsordfører Lotte Rod
(RV) fra Folketinget.
Her kan dine elever få vejledning
Special Skills
Torsdag 31. august 10 til 14 på Karise Efterskole
Onsdag 6. september 10 til 14 på Thorshøjgaard i Ishøj
Torsdag 7. september 10 til 14 på AKU-Center Højagergaard i Slangerup
Torsdag 14. september 10 til 14 på Ungdomshøjskolen Søndbjerggård på Thyholm
Torsdag 21. september 10 til 14 hos CSV Randers
Ud i fremtiden
Onsdag den 6. september 9 til 16 i Spektrum DGI Huset Vejle
Torsdag 1. februar 9 til 16 i Spar Nord Arena i Køge.
Mens de tre repræsenterer hvert sit politiske niveau,
leverer Efterskoleforeningens formand, Torben Vind, Ulla Groth,
bestyrelsesformand i Specail Skills, og Esben Kullberg, sekretariatschef i
Ligeværd, de faglige input.
Efter paneldebatten ser deltagerne, hvordan vejledningen
foregår i Special Skills.
Annonce:
”I samtalesalonen arbejder vi med teori, og så går vi 50
meter og ser, hvordan vejledningen ser ud i praksis på Special Skills. Når børn
bliver forsynet med bogstavkombinationer, har vi tendens til at fokusere på det,
de ikke kan, og derfor giver vi dem mere af det. Det vender vi på hovedet på
torsdag ved at se på, hvad eleverne rent faktisk kan”, siger Troels Brandt fra
Karise Efterskole.
Special Skills kobler flere events på
Med fem arrangementer i år udvider Special Skills med ét
event. AKU-Center Højagergaard i Slangerup er den nye spiller på landskortet,
mens de fire andre er gengangere. Dog tager CSV Randers over fra Strømmen STU
og Bokollegie i Randers.
Det er planen, at Special Skills stadig skal vokse,
fortæller projektleder Anette Rubin.
Annonce:
”Vi har inviteret de tilbud, som er interesseret i at
afholde Special Skills i 2024, med til årets events, så de kan se, hvordan de
foregår. Vi regner med mindst tre arrangementer mere til næste år”, siger hun
om Special Skills, som er en del af Landsforeningen Livsværk.
UU-leder opfordrer unge til at tage sig tid
Også Ud i Fremtiden er klar med information og vejledning
til unge, som ikke kan følge en ordinær ungdomsuddannelse. På messen i Vejle
kan eleverne møde STU-skoler, specialefterskoler, opholds- og bosteder og
gymnasiale uddannelser til unge med for eksempel autisme, ADHD eller andre
udfordringer. Desuden har messen og flere stande fokus på Særlig Tilrettelagt
Beskæftigelse (STB) og jobmuligheder igennem initiativer som Klar til start og
Klapjob.
”Vi håber, at messen kan være en øjenåbner for, hvor mange
muligheder der er for unge med særlige behov, og at de unge vil være nysgerrige
og tage sig tid til at tale med flere uddannelser og stande”, siger Dorthe
Fredsted, som er leder af UU Vejle.
Hun anbefaler, at elever, lærere og forældre spørger ind
til, hvordan de enkelte STU’er gør eleverne klar til livet efter skolen,
herunder hvordan de ruster dem til at indgå i forskellige fællesskaber.
”Det er vigtigt, at eleverne undersøger de forskellige
uddannelsestilbud, for det giver grundlag for en god dialog med UU-vejlederen.
Tag udgangspunkt i den unges styrker
Erfaringen viser, at mange unge, som kommer på messen i
Vejle sammen med deres skole, dukker op igen om eftermiddagen med deres
forældre. Arrangør Kim Ingwersen anbefaler, at forældrene tager udgangspunkt i
barnets resurser og styrker i stedet for svagheder.
”Det gør det lettere at være åben for at se de muligheder,
der virkelig passer – og ikke bare det, man som forældre selv håber på”, siger
han.
Den 1. februar næste år holder Ud i Fremtiden en tilsvarende
messe i Køge.