"Unge på STU må bare betale ved kasse et”, siger Daniel Noti, som selv har gået på uddannelsen.
Foto: Henrik Stanek
Minister skal svare på, om STU-elever kan få ungdomskort på lige vilkår med andre unge
I modsætning til andre ungdomsuddannelser giver STU ikke adgang til billigere bus- og togbilletter. Undervisningsministeren skal gøre rede for, hvad det vil koste at give STU-elever adgang til ungdomskort. Det sker efter et foretræde af en tidligere STU-elev.
Mens
elever på SU-berettigede ungdomsuddannelser som gymnasier og erhvervsuddannelser
kan købe et ungdomskort, som giver rabatter på offentlig transport, må elever
på STU betale fuld pris, da deres uddannelse ikke er godkendt til ungdomskort.
Nu
skal undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) gøre rede for, hvorfor elever på
STU ikke kan få ungdomskort på vilkår som andre unge under uddannelse. Han skal
også svare på, hvad det vil koste at udvide målgruppen for ungdomskort til også
at omfatte elever på STU.
Der
gøres forskel på unge
Det
er Folketingets børne- og undervisningsudvalg, som beder ministeren svare på de
to spørgsmål. Det sker efter, at Daniel Noti har haft foretræde for udvalget.
Han er tidligere STU-elev og har gjort sig til fortaler for forbedringer for unge,
som går på uddannelsen nu og fremover.
”Der
er stor forskelsbehandling, når det gælder ungdomskort. Nogle unge får, og
andre får ikke, fordi ungdomskortet ikke er rullet ud til alle. Alle unge på
uddannelse bør kunne få de samme rabatter på offentlig transport”, siger Daniel
Noti.
Han
hæfter sig ved årsrapporten for 2022 fra Klagenævnet for Specialundervisning.
Her fremgår det, at cirka seks procent af STU-sagerne er blevet afvist, fordi
klagenævnet ikke har haft kompetence til at behandle dem. Det er for eksempel
klager over afgørelser om betaling af transport til uddannelsesstedet.
Det
stiller blot problemet med ungdomskort på spidsen, mener Daniel Noti.
”Har
vi kommuner, som ikke betaler for, at unge på STU kan komme hen til deres
uddannelsessted? Det kunne være interessant at undersøge”, han.
Forgænger
svarede på samme spørgsmål
Det
er ikke første gang, at en undervisningsminister skal svare på spørgsmål om,
hvorfor STU ikke er blandt de ungdomsuddannelser, som giver adgang til et
ungdomskort. Det samme gjorde Pernille Rosenkrantz-Theil (S) i efteråret 2021.
Hun
forklarede, at alle mellem 16 og 19 år - også STU-elever - har mulighed for at
købe et særligt ungdomskort, der giver fri rejseret i det takstområde, de bor
i. Prisen er dog højere end for elever, som går på en godkendt ungdomsuddannelse,
men den samme som for studerende på en videregående uddannelse.
Den
højere pris for STU-elever skal ses i lyset af, at kommunerne har pligt til at
sørge for eller afholde udgifterne til fornøden befordring af unge, som har et
særligt behov for befordring mellem hjem og skole.
"Derfor
eksisterer der allerede i dag en række muligheder relateret til elevernes
transport", skrev Pernille Rosenkrantz-Theil i sit svar til Venstres Anni Matthiesen og Jens Henrik Thulesen Dahl, som
dengang var medlem af Dansk Folkeparti. I dag repræsenterer han
Danmarksdemokraterne.
Statens
udgift kan være et tocifret millionbeløb
Svaret
skuffede Silke Svare, som er forperson for Autisme Ungdom og har været med til
at rejse problematikken om manglende ungdomskort til STU-elever.
"For
det første koster et ungdomskort til 16 til 19-årige over 200 kroner mere om
måneden, end for unge på godkendte ungdomsuddannelser. For det andet er mange
STU-elever over 19 år. For det tredje sender det et signal om, at STU ikke
betragtes som en rigtig uddannelse, når eleverne ikke kan få samme vilkår som
på andre ungdomsuddannelser", sagde Silke Svare til folkeskolen.dk i 2021.
Anni
Matthiesen og Jens Henrik Thulesen Dahl spurgte også, hvad det vil koste at
tildele alle elever på STU et ungdomskort.
Det
kunne Pernille Rosenkrantz-Theil ikke svare præcist på, da et ungdomskort kun
vil være relevant for STU-elever, som er stand til at køre med offentlig
transport. Men et skøn siger mellem 4,5 og 13,7 millioner kroner årligt, alt
efter om 1.000 eller 3.000 elever benytter sig af ordningen. Dertil kommer, at
kommunerne fortsat skal finansiere den eksisterende ordning for de elever, som
har brug for særlig transport.
Til
gengæld afviste Pernille Rosenkrantz-Theil klart og tydeligt, at den daværende
regering ville tage initiativ til, at alle STU-elever kan søge om ungdomskort
med befordringsrabat.
Udvalget
spurgte interesseret til problematikken
Under
sit foretræde fremlagde Daniel Noti artikler, som folkeskolen.dk bragte om emnet
i 2021, plus en artikel fra DR i januar 2018, hvori Anni Matthiesen og SF’s
Jacob Mark argumenterede for, at elever på STU bør ligestilles med andre unge.
Reglerne
er dog ikke blevet ændret, konstaterer Daniel Noti.
”Der
er ikke sket forbedringer, selv om flere medier har gjort opmærksom på
problematikken. Imens må unge på STU betale ved kasse et”, siger han.
Alligevel
er Daniel Noti fortrøstningsfuld.
”Jeg
tror på, at der denne gang bliver indkaldt til forhandlinger, for udvalget
spurgte meget interesseret til sagen under mit foretræde. Så må vi se, hvad der
sker”, siger Daniel Noti.