"Unge på STU må bare betale ved kasse et”, siger Daniel Noti, som selv har gået på uddannelsen.

Minister skal svare på, om STU-elever kan få ungdomskort på lige vilkår med andre unge

I modsætning til andre ungdomsuddannelser giver STU ikke adgang til billigere bus- og togbilletter. Undervisningsministeren skal gøre rede for, hvad det vil koste at give STU-elever adgang til ungdomskort. Det sker efter et foretræde af en tidligere STU-elev.

Offentliggjort Sidst opdateret

Mens elever på SU-berettigede ungdomsuddannelser som gymnasier og erhvervsuddannelser kan købe et ungdomskort, som giver rabatter på offentlig transport, må elever på STU betale fuld pris, da deres uddannelse ikke er godkendt til ungdomskort.

Nu skal undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) gøre rede for, hvorfor elever på STU ikke kan få ungdomskort på vilkår som andre unge under uddannelse. Han skal også svare på, hvad det vil koste at udvide målgruppen for ungdomskort til også at omfatte elever på STU.

Der gøres forskel på unge

Det er Folketingets børne- og undervisningsudvalg, som beder ministeren svare på de to spørgsmål. Det sker efter, at Daniel Noti har haft foretræde for udvalget. Han er tidligere STU-elev og har gjort sig til fortaler for forbedringer for unge, som går på uddannelsen nu og fremover.

”Der er stor forskelsbehandling, når det gælder ungdomskort. Nogle unge får, og andre får ikke, fordi ungdomskortet ikke er rullet ud til alle. Alle unge på uddannelse bør kunne få de samme rabatter på offentlig transport”, siger Daniel Noti.

Han hæfter sig ved årsrapporten for 2022 fra Klagenævnet for Specialundervisning. Her fremgår det, at cirka seks procent af STU-sagerne er blevet afvist, fordi klagenævnet ikke har haft kompetence til at behandle dem. Det er for eksempel klager over afgørelser om betaling af transport til uddannelsesstedet.

Det stiller blot problemet med ungdomskort på spidsen, mener Daniel Noti.

”Har vi kommuner, som ikke betaler for, at unge på STU kan komme hen til deres uddannelsessted? Det kunne være interessant at undersøge”, han.

Forgænger svarede på samme spørgsmål

Betingelser for ungdomskort

Unge skal gå på en SU-berettiget ungdomsuddannelse/videregående uddannelse eller være mellem 16 og 19 år for at kunne købe et ungdomskort.

Unge kan rejse ubegrænset med offentlig transport alle ugens dage i ungdomskortets gyldighedsområde.

Unge kan rejse til halv pris i andre lokale takstområder.

Studerende kan køre frit til uddannelsesstedet og et midlertidigt praktikophold.

16 til 19 årige uden for uddannelse betaler 642,30 kroner for et ungdomskort gældende i 30 dage.

Elever på en godkendt ungdomsuddannelse betaler 405,30 kroner for et ungdomskort gældende i 30 dage.

Kilde: ungdomskort.dk

Det er ikke første gang, at en undervisningsminister skal svare på spørgsmål om, hvorfor STU ikke er blandt de ungdomsuddannelser, som giver adgang til et ungdomskort. Det samme gjorde Pernille Rosenkrantz-Theil (S) i efteråret 2021.

Hun forklarede, at alle mellem 16 og 19 år - også STU-elever - har mulighed for at købe et særligt ungdomskort, der giver fri rejseret i det takstområde, de bor i. Prisen er dog højere end for elever, som går på en godkendt ungdomsuddannelse, men den samme som for studerende på en videregående uddannelse.

Den højere pris for STU-elever skal ses i lyset af, at kommunerne har pligt til at sørge for eller afholde udgifterne til fornøden befordring af unge, som har et særligt behov for befordring mellem hjem og skole.

"Derfor eksisterer der allerede i dag en række muligheder relateret til elevernes transport", skrev Pernille Rosenkrantz-Theil i sit svar til Venstres Anni Matthiesen og Jens Henrik Thulesen Dahl, som dengang var medlem af Dansk Folkeparti. I dag repræsenterer han Danmarksdemokraterne.

Statens udgift kan være et tocifret millionbeløb

Svaret skuffede Silke Svare, som er forperson for Autisme Ungdom og har været med til at rejse problematikken om manglende ungdomskort til STU-elever.

"For det første koster et ungdomskort til 16 til 19-årige over 200 kroner mere om måneden, end for unge på godkendte ungdomsuddannelser. For det andet er mange STU-elever over 19 år. For det tredje sender det et signal om, at STU ikke betragtes som en rigtig uddannelse, når eleverne ikke kan få samme vilkår som på andre ungdomsuddannelser", sagde Silke Svare til folkeskolen.dk i 2021.

Anni Matthiesen og Jens Henrik Thulesen Dahl spurgte også, hvad det vil koste at tildele alle elever på STU et ungdomskort.

Det kunne Pernille Rosenkrantz-Theil ikke svare præcist på, da et ungdomskort kun vil være relevant for STU-elever, som er stand til at køre med offentlig transport. Men et skøn siger mellem 4,5 og 13,7 millioner kroner årligt, alt efter om 1.000 eller 3.000 elever benytter sig af ordningen. Dertil kommer, at kommunerne fortsat skal finansiere den eksisterende ordning for de elever, som har brug for særlig transport.

Til gengæld afviste Pernille Rosenkrantz-Theil klart og tydeligt, at den daværende regering ville tage initiativ til, at alle STU-elever kan søge om ungdomskort med befordringsrabat.

Udvalget spurgte interesseret til problematikken

Under sit foretræde fremlagde Daniel Noti artikler, som folkeskolen.dk bragte om emnet i 2021, plus en artikel fra DR i januar 2018, hvori Anni Matthiesen og SF’s Jacob Mark argumenterede for, at elever på STU bør ligestilles med andre unge.

Reglerne er dog ikke blevet ændret, konstaterer Daniel Noti.

”Der er ikke sket forbedringer, selv om flere medier har gjort opmærksom på problematikken. Imens må unge på STU betale ved kasse et”, siger han.

Alligevel er Daniel Noti fortrøstningsfuld.

”Jeg tror på, at der denne gang bliver indkaldt til forhandlinger, for udvalget spurgte meget interesseret til sagen under mit foretræde. Så må vi se, hvad der sker”, siger Daniel Noti.