Debat
Det er hverken low arousal eller sanktioner, som er løsningen på problemet, skriver Jens Hougaard Nielsen.
Illustration: Gettyimages/Natalya Kosarevich.
Debat: Børns mere eller mindre vanvittige adfærd er en naturlig reaktion på samfundet
Vi skal tænke mere på børns velbefindende end nationaløkonomien, skriver Jens Hougaard Nielsen.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Konflikter er der nok af i verden. Vi har lige oplevet valg
i USA, og polariseringen har været tydelig. Der er krig i Ukraine og i
Mellemøsten, og klimakrisen buldrer der ud af. Internationale konflikter rykker pludselig ind i stuerne, når Trump truer med
at bruge militær og økonomisk magt for at overtage Grønland.
I konfliktens natur er det som regel de andre, der er
problemet, og dem, der bør gøre noget anderledes.
”Pokker, som verden er egoistisk. Alle tænker de kun på sig
selv. Det er bare mig som tænker på mig”, som Storm P. skrev i fordums tid.
Problemerne ender i folkeskolen
En klog kollega fortalte mig engang, at samfundets problemer
ender i folkeskolen. I Fagbladet Folkeskolen har der været stor debat om
problematisk opførsel i skolen: Vold, chikane og lærere, der ikke ved, hvad de
skal stille op med ekstremt utilpassede elever. Der tales om sanktioner og
nødvendigheden af at skabe faste rammer, og at den uønskede adfærd skal have
konsekvenser og reguleres.
Jeg mener, at den adfærd, børnene udviser i skolen, ofte er
en mere ureguleret udgave af den adfærd, de oplever i hjemmet og i samfundet i
øvrigt, og på den måde bliver livet i skolen et spejl af samfundet.
Det er i skolen barnet møder samfundet som overordnet
myndighed, og det bliver ofte der, de indre samfundskonflikter udspiller sig.
På den måde bliver det skolens og lærerens problem. I den helt aktuelle konfliktsituation med dominerende, voldelige og
forstyrrende skoleelever har jeg ikke den endelige løsning, men en god
begyndelse kunne være at holde op med at se eleverne som adfærdsproblemer, der
ensidigt skal løses ved, at de skal ændre adfærd, og spørge os selv: Hvad er
vores andel i konflikten?
Hvis elevernes problematiske adfærd skyldes dårligt indeklima og præstationspres, er løsningen ikke at individualisere problemet og give de
elever, der reagere negativt, en besked hjem om, at de skal opføre sig
ordentligt.
Den vanvittige adfærd
Når man som lærer mærker en voldsom lyst til at gøre noget
drastisk over for eleven, så er det hverken low arousal eller sanktioner, der
er den endelige løsning på problemet.
Den enkelte lærer kan ikke løse det her alene, men der er
edderfløjteme behov for, at vi accepterer, at det er os voksne, der har skabt
den verden, børnene er født ind i, og at deres mere eller mindre vanvittige
adfærd, i et eller andet omfang er en naturlig reaktion på et vanvittigt
samfund.
Jeg anerkender fuldt ud, at jeg er medvirkende til at opretholde det samfund og
har et ansvar i den sammenhæng, og hver gang jeg mærker en trang til at synes
noget rigtigt grimt om nogen, så har jeg muligheden for at trække vejret dybt
og gøre noget andet. Og hvad kan det andet så være? Ja, hvis eleverne har den oplevelse, at de
bliver holdt for hårdt til ilden, og reagerer negativt på det, skal der lettes
lidt på trykket.
Det forventes, at eleverne får en uddannelse, så de kan
bidrage til bruttonationalproduktet, frem for at der bliver taget
udgangspunkt i, at børnene skal have gode oplevelser.
Som lærer kan man komme i det dilemma, at man er nødt til at
vægte børnenes og sit eget velbefindende højere end nationaløkonomien.
Her kan sikkerhedsventilen være fodbold på græsplænen,
teaterture og aktiviteter, der måske ikke umiddelbart bidrager til
målopfyldelser, men som i et større perspektiv måske netop er i
overensstemmelse med skolens formål som et sted for åndsfrihed, ligeværd og
demokrati.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk