Tavsheden er ikke et bevidst handlemønster, så børnene tier ikke stille i trods. De er i alarmberedskab og forsøger med tavsheden at mindske ubehaget.Foto: Juanmonino/istock.com
Ekspert: Alle i PPR bør kende til børn med ufrivillig tavshed
Selv om flere får viden om børn med ufrivillig tavshed, er der stadig brug for at øge kendskabet til lidelsen, siger børneneuropsykolog Louise Torp Sørensen. Især PPR har en nøglerolle i arbejdet med at hjælpe børnene til at tale, mener Viso-specialisten.
Op til to procent af alle børn lider af ufrivillig tavshed.
Det kendetegner børnene, at de kun taler i bestemte sammenhænge, for eksempel
med forældre og søskende. I andre situationer er de tavse.
Annonce:
Angstlidelsen selektiv mutisme bryder typisk ud i tre til
seks årsalderen og kommer for alvor til syne, når børnene begynder i skole, og
kravet om kommunikation stiger.
”Mange tænker, at det går over af sig selv, eller også
opstår der en form for handlingslammelse, fordi børnene er så svære og
anderledes at gå til. Men tavsheden koster. Selektiv mutisme kan have både
faglige og sociale konsekvenser, og børnene har også større risiko for at
udvikle anden angst og depression senere i livet”, siger børneneuropsykolog og
Viso-specialist Louise Torp Sørensen fra Taleinstituttet og Hjerneskadecenter
Nordjylland i Aalborg.
Louise Torp Sørensen har været med til at udarbejde
publikationer om selektiv mutisme, som Social- og Boligstyrelsen har udgivet
her i foråret.
”Der har ikke været meget materiale på dansk, og vi vil
skabe håb om, at det kan lykkes at hjælpe børnene. Det er selvsagt også en
pinsel for dem, at de ikke at kan give udtryk for deres behov eller fortælle
noget, de virkelig gerne vil dele, så det har stor betydning, at børnene får
hjælp”, siger hun.
Annonce:
Hov, det tyder på selektiv mutisme
Louise Torp Sørensen har arbejdet med selektiv mutisme i
flere år. Hun oplever øget opmærksomhed på området. Alligevel hører hun ofte
fagpersoner sige: ”Jamen, så har jeg set sådan et barn før”, når hun fortæller
om ufrivillig tavshed.
”Der er stadig plads til forbedring, og her har PPR en
vigtig rolle. PPR kan især hjælpe lærere, pædagoger og forældre med viden om
selektiv mutisme. Derfor skal PPR være skarpe på karakteristika,
differentialdiagnostik og typiske sideløbende udfordringer”, siger Louise Torp
Sørensen.
Det kan være sårbart, hvis kun én faggruppe i PPR har med
målgruppen at gøre. For så er det kun denne faggruppe, som opsamler erfaring.
Annonce:
”Det er en organisatorisk faldgrube, hvis kun psykologer
eller talepædagoger kender til ufrivillig tavshed. PPR kan møde børnene med
udgangspunkt i en helt anden bekymring. Derfor er det vigtigt, at både
psykologer, talepædagoger, pædagogiske konsulenter og ergo- og fysioterapeuter
har den nødvendige baggrundsviden til at sige: ’Hov, det tyder på selektiv
mutisme’. Desuden har barnet ofte brug for en tværfaglig indsats”, siger Louise
Torp Sørensen.
Gratis kurser
Social- og Boligstyrelsen holder sammen med Viso to
workshopper om selektiv mutisme for fagpersoner som pædagoger, lærere,
logopæder, ledere og beslutningstagere. Det er gratis at deltage:
Torsdag den 25. maj klokken 12 til 15 i Mødecenter Odense.
Tilmeldingsfrist 16. maj.
Torsdag den 1. juni klokken 13.30 til 16.30 i Scandic
Falkoner på Frederiksberg. Tilmeldingsfrist 22., maj.
Ufrivillig tavshed rammer flere piger end drenge
Ikke desto mindre har logopæder en særlig rolle med at være
opmærksom på ufrivillig tavshed blandt flersprogede børn, mens psykologer ofte
har en vis viden om kognitiv adfærdsterapi, som har vist sig at være særligt
godt for denne målgruppe.
”Børn, som kommer til Danmark, har typisk en tavs periode på
et halvt års tid, men nogle sidder fast i det, så her skal talepædagogen være
opmærksom på, om der er andet i spil end forventet tavshed”, siger Louise Torp
Sørensen.
Annonce:
Man
ved ikke med sikkerhed, hvorfor nogle børn lider af ufrivillig tavshed. Det
rammer dog flere piger end drenge.
”Man kan nogle gange finde en udløsende faktor, men oftest er
der flere ting i spil. Nogle børn er af natur meget observerende, måske har en
af forældrene selv haft angst, eller det kan handle om aspekter ved miljøet som
flytning, skilsmisse eller mobning. Fælles for børnene er, at de oplever ubehag
ved at være på og skulle være verbale. De er i alarmberedskab og forsøger med
tavsheden at mindske ubehaget”.
Alle børn kan blive ramt, men man skal være særligt
opmærksomme på børn med udtalevanskeligheder, læspen eller DLD, hvor barnet har
svært ved at tilegne sig og anvende sproget. Det samme gælder børn med autisme
eller sansemotoriske udfordringer.
Læs mere
Hidtil har der ikke været meget materiale om selektiv
mutisme på dansk, men nu har Social- og Boligstyrelsen udgivet en række
kataloger og pjecer:
At barnet taler lystigt i én kontekst og slet ikke i en
anden kan påvirke lærere og pædagogers samarbejde med forældrene i en uheldig
retning.
”PPR-personen skal være klar til at agere mægler i
konflikter og misforståelser, for det kan være svært for begge parter at
forstå, at det samme barn kan være så forskelligt i forskellige kontekster”,
siger Louise Torp Sørensen.
Det er afgørende med et godt samarbejde, hvor man arbejder
ud fra en fælles forståelse og retning. Barnet skal have hjælp, hvor det færdes
til hverdag. Det handler først og fremmest om at gøre barnet trygt ved at
udbygge relationerne mellem barnet og dets lærere og pædagoger. Det kan for
eksempel ske ved at lege med ting, barnet er glad for.
”Forældrene kan fortælle, hvad der motiverer barnet. Det kan
være, at hun er vild med at lege med Lego eller med at spille bold. De voksne
omkring barnet kan også bede forældrene tage billeder fra familiens ferie med.
Så kan de sige: ’Jeg har hørt, du har været på Cypern. Skal vi ikke se
billederne?’ Jo yngre børnene er, desto nemmere er de at arbejde med, for
eksempel gennem lege, hvor de gradvis vænner sig til at tale og kommunikere,
uden at de nødvendigvis opdager det”, eksemplificerer Louise Torp Sørensen.
PPR kan sikre en helhedsorienteret indsats
Også her spiller PPR en rolle.
”Lærere, pædagoger og forældre har brug for viden om,
hvordan de kan arbejde med børnene. Samtidig kan PPR hjælpe med at justere
barren i indsatsen, for lærere, pædagoger og forældre er tit bange for at gøre
noget galt”.
PPR kan også hjælpe med yderligere udredning, for eksempel
hvis der opstår mistanke om, at barnet også har autisme.
”Ofte har børn med ufrivillig tavshed svært ved andre ting,
for eksempel at gå på toilettet eller spise foran andre. At give barnet mod på
ét område kan forplante sig til andre sammenhænge, så måske skal barnets anden
udfordring adresseres enten først eller sideløbende med selektiv mutisme. PPR
har en rolle i at agere tovholder og i at sikre, at indsatsen bliver
helhedsorienteret”, siger Louise Torp Sørensen.
Når du får mistanke om selektiv mutisme
Tjekliste
Bed lærere og pædagoger lave en tjekliste: Er barnet tavst ud over det forventelige i forhold til alder og livssituation? Udviser hun andre tegn på ængstelse? Stivner hun, når en voksen træder ind i lokalet? Kommunikerer hun i leg med andre børn, men ikke til samling? Taler hun med sine forældre? Svarene er med til at afdække, om der er hold i din mistanke.
Tryghed
Bed lærere og pædagoger om at fokusere på at gøre barnet trygt. De kan for eksempel bruge hendes interesser til at understøtte deres relation.
Fælles handleplan
En handleplan sikrer, at alle ved, hvad der arbejdes med, så barnet ikke bliver overbebyrdet. Det giver ofte mening at minimere stressfaktorer. For nogle børn skaber mere forudsigelighed, færre skift og færre voksne i hverdagen mere ro.
Øjenkontakt
Lærere og pædagoger skal ikke være bange for at se barnet i øjnene, men de må ikke kræve øjenkontakt af barnet. De skal heller ikke stå over for barnet som en ’farlig’ voksen. I stedet skal de sætte sig ved siden af og fokusere på materialer som et fælles tredje.
Tal højt
Bed lærere og pædagoger om at tale højt ud i rummet med sætninger, som informerer og inkluderer fremfor at kræve svar. Spiller de vendespil med barnet, kan de sige ”Åh, hvor er billedet af ræven mon henne?” Eller de kan sige forkert med vilje: ’Jeg tror, billedet med ræven ligger dér’. Så giver de barnet mulighed for at svare uden at presse hende.
Væn barnet til at tale
At vænne barnet til at tale kan både ske indirekte gennem lege eller mere direkte, hvor barnet er involveret i aftaler om til vænningen. Pointen er, at man udvider, hvad barnet gør, hvordan og med hvem. Det kan være, at den voksne og barnet spiller klodsmajor uden lyd. Senere hvisker de farverne og derefter siger de dem lidt højere, og til sidst får de flere børn med i spillet.
Giv mulighed for at svare
For mange børn med selektiv mutisme er det lettere at få ja-nej-spørgsmål end åbne spørgsmål. Det kan også være, at barnet kan skrive sine svar på post-it sedler eller svare ved hjælp af ordkort med ja, nej, ved ikke.
Se barnet
Det er vigtigt, at de voksne ser barnet, selv om hun ikke taler til dem. De kan for eksempel sige, at det er dejligt at se hende, og give hende tid til at svare på, om hun har haft en god dag, Hvis der ikke kommer noget, fortsætter de kommunikationen.
Inddrag forældrene
Spørg forældrene, hvordan de oplever barnet derhjemme og i andre sociale sammenhænge, og vær forberedt på, at de måske bliver overraskede over, at deres barn ikke siger noget i børnehaven eller skolen. Skab en dialog, hvor lærere, pædagoger og forældre stoler på hinandens udlægninger af det samme barn.
De voksnes frustrationer
Det kan tage lang tid, før barnet begynder at tale, så forbered lærere og pædagoger på, at selv om de bliver frustrerede over, at hun stadig ikke siger noget, må de ikke presse hende. Tavsheden er ikke et bevidst handlemønster, så hun tier ikke stille i trods. Hun passer på sig selv.
Hvornår er barnet kureret?
Kureret er et stærkt ord, for børn, som har brudt tavsheden, kan stadig synes, det er svært at tale, eller de kan have sideløbende udfordringer, som der fortsat skal tages hånd om. De siger, at det at skulle tale føles som at få en klump i halsen, ikke mindst når de skal præstere. Kig i stedet på barnet: Er hun tilpas, deltager hun, og kommunikerer hun?