Voldsomme elever

Det er blandt andet sager her på Agedrup Skole, der gør, at man i Odense vil have et akutberedskab overfor elever, der krænker andre elever.

Tre modeller i spil for akut­tilbud i Odense til elever med grov grænseoverskridende adfærd 

Odense skal have et akuttilbud inspirerat af svenske akutskoler, men beslutningen er p.t. udskudt. 

Offentliggjort Sidst opdateret

I kølvandet på flere sager, hvor Odense-elever har udvist grænseoverskridende adfærd overfor andre elever, har kommunen besluttet at oprette et akuttilbud, så de børn og unge, der har udvist krænkende adærd, kan tages ud af den almindelige undervisning i en periode. I går skulle kommunens Børn- og Ungeudvalg beslutte, hvordan sådan et tilbud skal se ud i praksis.

På forhånd var tre modeller i spil: En akutskole udenfor folkeskolen, en akutklasse på en folkeskole i Odense eller et udkørende kommunalt team, den pågældende elev på sin skole, men isoleres fra klassen og kammeraterne i en periode, men vedkommende får hjælp af psykologer fra teamet.

Afgørelse udskudt

De tre modeller

Model 1: Inspireret af Sverige

Her skal eleven være i 15 dage på en matrikel, som ikke er en folkeskole. Det er en model, som ligner de svenske akutskoler. Tilbuddet skal give eleverne ekstra støtte og ressourcer for at hjælpe dem med at overkomme udfordringer.

Akutskolen skal ledes af en af kommunens nuværende skoleledere og driftens skal varetages af en afdelingsleder. Tilbuddet vurderes at koste omkring fem millioner kroner om året plus ekstra driftsomkostninger. Dertil skal lægges anlægsomkostningerne og transportudgifter til eleverne.

Model 2 - en akutklasse på en folkeskole i Odense

Her er tanken at placere et eleven i en særlig klasse på en af Odenses 32 folkeskoler. Tilbuddet minder om de hedengangne OBS-klasser og skal have en kapacitet på 7 elever svarende til en lærer og en pædagog og psykologer tilknyttet. Tilbuddet koste omkring 3,5 millioner kroner årligt, vurderer forvaltningen, som lægger op til, at hvis klassen ikke er fyldt op, skal kompetencerne indgå i andre forebyggende opgaver.

Model 3 - et kommunalt team

I den tredje model forbliver den pågældende elev på sin skole, men isoleres fra klassen og kammeraterne for at få støtte fra et særligt team i tre uger. Teamet hjælper skolen med at etablere et midlertidig tilbud til eleven i form af enkeltmandsundervisning og samarbejder med relevante aktører som forældre, klasseteamet, ledelsen, skolens psykolog og andre. Teamet består pædagoger, lærere eller inklusionsvejledere, en socialrådgiver, en psykolog og en familiebehandler.

Det vurderes at modellen vil kosten omkring 5,5 millioner kroner.

Kilde: Odense Kommune

Odenses Børne- og ungeforvaltning havde inden mødet tirsdag indstillet, at politikerne iværksatte to modeller. Et fremskudt timeout-team til elever med grov grænseoverskridende adfærd på 0.–3. årgang. For ældre elever med grænseoverskridende adfærd var indstillingen, at  man midlertidigt udvidede målgruppen for det fremskudte team til elever på 4.–9. årgang, med henblik på at der senest næste efterår bliver fremlagt en ny beslutningssag om at etablere et timeout-tilbud på en fysisk lokation. Dermed har forvaltningen lagt sig op ad ønsker, som medlemmer af udvalget har givet udtryk for i løbet af de indledende drøftelser.

Det blev dog ikke truffet nogen beslutninger på mødet tirsdag. Børn- og Ungeudvalget nøjedes med at drøfte sagen. Det hænger sammen med at folkeskolen i Odense skal hen over de kommende år have et samlet løft, så de partier, der er med i forliget, men som ikke er repræsenteret i Børn- og Ungeudvalget, får mulighed for at være med til at sætte retning for det samlede løft, herunder også et nyt tiltag som timeout-tilbuddet, oplyser kommunens forvaltning.