Arbejdsmiljø

Agedrup Skole

Ansatte på Agedrup Skole er utrygge ved at inddrage skoleledelsen

Rapport peger på problemer med samarbejde på Agedrup Skole efter bekymringsbrev fra 100 forældre.

Offentliggjort

Samarbejdet mellem personale og ledelse på Agedrup Skole i Odense Kommune er udfordret, og det har været tilfældet i en længere periode.

Sådan lyder det blandt andet i en undersøgelse, som konsulentvirksomheden Deloitte har lavet af kulturen og samarbejdet på Agedrup Skole.

Børn- og Ungeudvalget i Odense Kommune bestilte undersøgelsen i marts efter et bekymringsbrev fra omkring 100 forældre til børn på skolen.

Brevet berettede om episoder, hvor elever havde haft grænseoverskridende adfærd over for andre elever. Efterfølgende kom det frem, at ledelsen på skolen kendte til tre episoder om trusler med kniv og et tilfælde, hvor et barn har fået "11-års tæsk" på sin fødselsdag.

Deloitte har undersøgt forholdene på skolen gennem blandt andet spørgeskemaundersøgelser og interviews.

Ifølge rapporten er det personalets vurdering, at de inddrager ledelsen, når der er behov for det. Men godt halvdelen af de ansatte føler sig ikke trygge ved at inddrage skoleledelsen.

Desuden konstaterer Deloitte, at der er en organisatorisk frygt for at fejle.

"Dele af personalet oplever, at de har svært ved at have en konstruktiv dialog med ledelsen om udfordringer, og de oplever ikke, at ledelsen har faglig tiltro til, at de handler efter bedste evne i situationen", skriver Deloitte i rapporten.

"Det er personalets oplevelse, at tonen kan være hård og direkte, og at dialogen ikke altid tages i rette forum, men eksempelvis er sket, mens elever har overværet irettesættelser", lyder det videre.

Ledelsen deler ikke personalets opfattelse, men understreger, at påtaler og rettelser sker, når der er behov for det. Det kan eksempelvis være, hvis personale gentagne gange agerer imod skolens børnesyn.

Hanne Dollerup, som er administrerende direktør hos Børn- og Ungeforvaltningen i Odense Kommune, hæfter sig ved, at rapporten beskriver, at kommunens børnesyn praktiseres på Agedrup Skole.

"Men der, hvor det kræver en særlig indsats, er den måde skolen får omsat det på i dagligdagen. Der er ikke fuldstændig takt i, hvordan det bliver tolket", siger hun.

I rapporten kommer Deloitte med en række anbefalinger til skolens videre arbejde.

Det anbefales blandt andet, at implementering af børnesynet fortsat skal være et fælles fokus, samt at skoleledelsen skal være tættere på den praktiske hverdag og styrke dialogen med medarbejderne.

Hanne Dollerup har fortsat tillid til ledelsen på Agedrup Skole, og vil følge det videre arbejde tæt.

"Nu er der givet en opgave, og den opgave, vil jeg gerne se blive løst. Hvis den ikke bliver løst, har vi en ny situation", siger hun.

"Jeg har brug for forholdsvis hurtigt at se, at der er nogle gode takter i, at man får planlagt, at det her kommer til at ske", lyder det videre.

/ritzau/