Drengene fra Auning Skole må koncentrere sig for at få plads til alle brosten i rammen.

Intensive konkurrencer og små øvelser hjælper elever på vej til en fremtid efter skolen

Landbrug, cykelsmed, brolægger eller upcyckling af møbler. Det er godt for elever i specialundervisning, at de konkret kan se, hvilke muligheder de har efter folkeskolen. På Special Skills bliver de mødt med forståelse, lyder det anerkendende fra lærere.

Offentliggjort Sidst opdateret

Stemningen er intens i teltet på Special Skills, hvor elever kæmper med opgaver fordelt på sværhedsgrader, så alle kan være med uanset funktionsnedsættelser. De har præcis otte minutter til at løse udfordringerne, og toastmasteren holder dem løbende orienteret om, hvor lang tid de har tilbage – og øger dermed intensiteten.

I en af de sværere opgaver skal eleverne lægge brosten i en ramme med sand i bunden. Ved første øjekast ser udfordringen let ud, og det tager da heller ingen tid for Emil, Julius og Oliver fra Auning Skole på Djursland at fylde rammen ud. Men der ligger stadig fem sten i den sorte spand, og drengene skal anvende alle sten.

Brostenene er ikke lige store, og koncentreret går de i gang med at rykke rundt på stenene, så brede sten får den smalle side opad. Det skaber plads til en sten mere.

Der er stadig én sten tilbage, da tiden er gået. Alligevel anerkender konkurrencens vært drengenes indsats.

”Det gjorde I godt”, siger hun.

Drengene er også selv tilfredse.

”Det var bare sjovt”, siger Julius, som ikke lod sig påvirke af tidspresset, for han har lagt mange fliser, fordi hans far er doven.

Uddannelses-messer i Roskilde og Aarhus

Onsdag og torsdag i denne uge slår Specialkompasset dørene op til sin årlige uddannelsesmesse i Roskilde for unge med særlige behov. Her viser flere end 70 institutioner og skoler samt STU-foreningen Consentio, Ligeværd, Sammenslutningen af Unge med Handicap og Autisme Ungdom paletten af muligheder.

De besøgende kan også høre oplæg fra unge og fagpersoner. For eksempel fortæller foredragsholder Mathilde Sørensen fra bloggen Mit liv med angst og autisme, og Silke Svare, forperson for Autisme Ungdom, om deres liv med flere diagnoser.

Tine Engell Kjøller, forstander på Waldemarsbo Efterskole i Faxe Ladeplads, holder oplæg om den bedste forberedelse til efterskolelivet, og Ligeværds sekretariatsleder Esben Kullberg giver sit bud på fremtiden for STU.

Sidste år havde Specialkompasset flere end 3.000 besøgende fra Region Sjælland og Hovedstaden. De talte elever fra specialskoler, folkeskoler og friskoler samt vejledere, sagsbehandlere og pårørende.

Messen afholdes i Roskilde Kongrescenter onsdag fra 9 til 14 og igen fra 16 til 19 og torsdag fra 9 til 14. Der er gratis adgang.

Torsdag den 29. september fra 9.30 til 17 følger Ligeværd trop med sin årlige vejledningsmesse for unge med særlige behov på rådhuset i Aarhus. Også her er der gratis adgang.

Nu koncentrerer I jer, drenge

Siden 2017 har Special Skills givet elever i specialundervisning indblik i deres muligheder for at uddanne sig efter folkeskolen med et arrangement i Ishøj. Sidste år kom Jylland med, og i år er det udvidet til fire tilbud. Arrangementet på Strømmen STU og Bokollegie nord for Randers er det sidste i rækken.

Martin og Ibrahim gik til Special Skills med skepsis, men de fandt hurtigt ud af, at de kan løse opgaverne.

”Til jer undervisere. I må kigge og heppe, men I må ikke røre. Det er elevernes dag, så de skal ikke have hjælp”, formaner toastmasteren inden næste runde konkurrencer, som spænder fra at stable krus og plante blomster i potter i den lette ende til at folde servietter og sortere småting i den svære.

Rikke Jakobsen har svært ved at overholde toastmasterens formaning. Hun guider hele tiden tre elever fra Pindstrupskolen i Syddjurs Kommune, så de kan lykkes med opgaven. Først i pakkeriet, hvor de vejer ris, pasta og havregryn af i forskellige mængder, og igen da de bagefter sorterer skruer, rawplugs og andre småting.

”Nu koncentrerer I jer, drenge. Kig på billedet. Så kan I se, hvor de forskellige ting skal ligge”, siger deres lærer.

Eleverne får udfordret de sociale kompetencer

Rikke Jakobsen står ved, at hun er engageret i opgaverne.

”Ja, for søren, det skal gå eleverne godt”, siger hun med et grin.

Pindstrupskolen har ni elever fra 6. til 9. klasse med til Special Skills. Rikke Jakobsen ser store perspektiver i arrangementet.

”Det er et fint tilbud, hvor eleverne kan prøve erhvervsrettede uddannelser af. Mange af mine elever har brug for at få hænderne i tingene, og her får de en forståelse af, hvad for eksempel en brolægger laver. Samtidig kan de sortere tilbud fra, fordi det ikke interesserer dem”, siger hun.

Special Skilles handler ikke kun om elevernes fremtid. De bliver også udfordret på deres sociale kompetencer her og nu.

”Elevene øver sig i at være blandt mennesker, de ikke kender, og også med opgaver, som de ikke ved, hvordan de skal løse. Vi har ganske vist fået opgaverne på forhånd, men vi har ikke prøvet dem af. Vi har kun vist video af tidligere skills-arrangementer. Når vi kommer hjem, venter der os en snak om, hvad der har optaget hver enkelt elev”.

Nu vil jeg reparere min el-scooter

Inde på gårdspladsen hos Strømmen STU og Bokollegie prøver Ibrahim og Martin fra 10. klasse på Randers Specialskole at tage slangen ud af et cykelhjul, sætte det i igen og pumpe luft i. Ibrahim får at vide, at det er en god ide at holde tommelfingeren på dækket, for så kan han mærke, hvornår der er luft nok i.

Det er fint, at der er forskellige muligheder, for ikke alle elever bryder sig om larm fra maskiner, siger Henrik Würtz Christensen fra CSV Randers.

Standen med cykelværksted er det sjoveste, Ibrahim har prøvet.

”Det er, fordi jeg kan finde ud af at pumpe. Det var også sjovt at få en højttaler til at fungere”, siger han om standen ved siden af.

Ibrahim erkender blankt, at han tænkte ’Åh nej’, da han fik at vide, at han skulle til Special Skills.

”Jeg var nervøs over mange ting. Som at være her. Det var han også”, siger Ibrahim og peger på Martin, som bekræfter.

”Men jeg kan godt lide at være her, for jeg kan lave ting, jeg kan finde ud af. Nu vil jeg reparere min el-scooter derhjemme, for begge dæk er flade”, siger han selvtillidsfuldt.

Eleverne bliver mødt med forståelse

Ibrahim og Martin følges med socialpædagog Stefan Holst.

”Vi skal finde et relevant tilbud til dem, enten STU eller FGU, så det er godt, at de kan snuse til noget forskelligt. De skal have et tilbud, som giver mening for dem, så de får størst mulig succes. Socialt er de ikke trygge ved nye omgivelser, men Special Skills er en uhøjtidelig måde for dem at komme ud blandt ligesindede på. Værterne på standene ved godt, at eleverne har brug for tid til at få forklaret tingene. Det giver Ibrahim og Martin lyst til at deltage, selv om udgangspunktet var, at de ikke ville herop”, siger Stefan Holst.

CSV Randers er eneste kommunale tilbud blandt standene. Her kan eleverne save brædder ud og bygge et fuglehus, og de kan se, hvordan man kan upcyckler kasserede skolestole.

”Eleverne kan både se og røre ved tingene, og det kan hjælpe dem i den rigtige retning. Vi har også fag som personlig udvikling, men det er svært at vise, hvad det går ud på. Det er den praktiske del, vi viser, og vi håber selvfølgelig, at nogle vælger at gå hos os. Men vores værktøj larmer, og det bryder elever med autisme sig ikke om. Derfor er det fint, at der er andre muligheder”, siger Henrik Würtz Christensen, der er lærer på CSV Randers.

En af de andre muligheder er Havredal Praktiske Uddannelser ved Viborg. Her kan man uddanne sig inden for landbrug.

”Jeg har mødt en håndfuld elever, som virker interesserede. Vi er et stort sted med 60 malkekvæg, 120 grisesøer og 170 hektar jord, så vi tilbyder et reelt arbejde på fuld tid. Det kræver, at eleverne er motiverede, og derfor er afklaringen ret afgørende. Til gengæld klæder vi dem på til at komme i job efter uddannelsen hos os”, siger uddannelsesleder Lone Karlsen.

Trygge elever kaster sig over et kunstigt yver

Emil, Julius og Oliver fra Auning Skole er færdige med konkurrencerne og går nu rundt på pladsen. De bliver straks grebet, da de får øje på, at de kan prøve at malke et kunstigt yver hos Havredal Praktiske Uddannelser. Med sig har de deres lærer, Natazja Suikkanen, som er begejstret for Special Skills.

”Det er fantastisk. Konkurrencerne er tilpas svære, og de, der hjælper ved bordene, er vant til at have med elever med udfordringer at gøre. Eleverne har spurgt, om de må gå rundt, og det må de gerne. Bare det at de spørger viser, at de føler sig trygge”.

Et kunstigt yver giver eleverne et indtryk af, hvordan det kan være at arbejde i landbruget.

Natazja Suikkanen er sikker på, at Auning Skole skal afsted igen til næste år. Og gerne med flere elever end de 12, der er med i år

”Vi har valgt elever fra, fordi vi tænkte, at de ville være for hurtigt tænkende i konkurrencerne, men det gør vi ikke næste år. De kan blive udfordret af samarbejdsøvelserne, og selv om de ikke er i målgruppen for STU, kan de få ideer til, hvad de kan blive”.

Besøget på Special Skills kan ikke stå alene, understreger Natazja Suikkanen. Hun vil derfor samle op på, hvilke uddannelser eleverne har besøgt. Det kan hun let gøre, for hvert sted får de et kryds eller en vinge på et skilt, de har rundt om halsen.

”Vi skal hjem at tale med eleverne om, hvad de har prøvet, hvad der var godt, og hvad der bare var sjovt. Vi skal også se på, om vi kan besøge en uddannelse, som de finder interessant. Det kommer ikke bag på mig, at der ligger et opklaringsarbejde foran os, men jeg skal have læst op på de forskellige uddannelser, så jeg kan være skarp til at spørge ind og til at informere forældrene”, siger Natazja Suikkanen.

UU-vejleder får lettere ved sit arbejde

Det er UU-vejleder Solveig Mikkelsen, som har fået lærerne i specialklasserækken på Auning Skole til at tage overbygningselever med til Special Skills.

”Vi kan aldrig vide, hvad eleverne får med herfra, men jeg kan se, at de stopper op og bliver optagede. Special Skills er både overskueligt, der bliver taget hånd om eleverne, og de kan trække sig tilbage, hvis de har brug for ro”, siger Solveig Mikkelsen og nikker hen mod et område med borde, bænke og tipier.

Hun har ikke mødt eleverne fra Auning Skole før i dag, og Special Skills giver hende en god anledning til at tale med dem.

”Det gør mit vejledningsarbejde lettere, at eleverne får billeder på, hvad de kan efter skolen. Det giver mig noget at tale ind i. Vi er også optagede af, at de kommer i praktik. Det er godt, at de får forskellige indtryk”, siger Solveig Mikkelsen.

Foreningen bag Special Skills har fået en bevilling på 2,2 millioner kroner fra Egmont Fonden til at udbrede tilbuddet frem mod 2024. Hvor der i år er blevet afholdt Special Skills fire steder, er målet syv-otte arrangementer til næste år og 12 i 2024.