Matematik-speciallærere danner forening

Op mod fem procent af befolkningen regnes for talblinde. Men der er ingen danske forskningsinstitutioner, der forsker i matematik-specialundervisning. I stedet for at vente på forskningen har en gruppe special- og matematiklærere dannet en forening.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Det mangler anerkendelse og initiativer i Danmark. Læsevanskeligheder og ordblindhed er anerkendt blandt alle, mens matematikvanskeligheder og talblindhed mødes med undren og mangel på indsigt", siger formanden for den nye forening, lektor ved læreruddannelsen i Holbæk Bent Lindhardt, i en pressemeddelelse. Han henviser bl.a. til tal fra Sverige, som siger, at 15 procent af afgangseleverne i matematik klarer sig som en middelelev i 4. klasse.

En gruppe bestående af læse-tale-hørepædagoger, specialpædagogiske konsulenter, folkeskolelærere, læreruddannere og voksenundervisere har dannet foreningen DanSMa - Dansk SpecialMatematik.

Foreningens formål er at varetage professionsfaglige interesser i relation til undervisning af børn og voksne med særlige behov i matematik. Det skal bl.a. ske ved at igangsætte offentlige debatter om relaterede problemstillinger og udbrede kendskabet til de nyeste forskningsresultater om, hvad matematikvanskeligheder er, og hvordan man diagnosticerer og underviser børn, unge og voksne med matematikvanskeligheder.