"Vi har forstået den del af budskabet på rådhuset. Det skal vi ikke overbevises om", siger Peter Rahbæk Juel.Foto: Odense Kommune
Borgmester: Som det ser ud nu, kan skolens ideal ikke lade sig gøre
På fire borgermøder har borgmesteren lyttet til lærere og forældres input til Odenses folkeskoler. Her er særligt ét ord gået igen. Borgmesteren lover, at han og resten af rådhuset har forstået budskabet.
Det har blandt andet udmøntet sig i, at han har brugt fire aftener på fire forskellige skoler for at høre
læreres og forældres input til en bedre folkeskole ved borgermøder, som har han afholdt i samarbejde med blandt andet Odense Lærerforening.
Udgangspunktet er de største udfordringer
Annonce:
For det er tid, der er godt givet ud, mener Peter Rahbæk Juel. For ”vi bliver klogere, når vi laver politik med ørerne”, som han siger.
”Vi har taget udgangspunkt i det, vi ser som de tre største
udfordringer: nemlig inklusion, rekruttering og fastholdelse af personale og
forældresamarbejdet”, fortæller han.
De tre udfordringer er udvalgt af arrangørerne af borgermøderne, som udover borgmesteren er lokalafdelingerne for Danmarks Lærerforening, Skolelederforeningen og Lærerstuderendes Landskreds.
”Nu vil vi holde inputtet sammen med det, vi har fra diverse
eksperter og gøre det til grundlaget for, at vi kan træffe nogle politiske
beslutninger – eventuelt i forbindelse med budgetprocessen, hvor vi jo skal
forholde os til den økonomiske del”, fortæller borgmesteren, som i slutningen af
april også var medafsender til et åbent brev med et klart budskab til landspolitikerne.
Annonce:
Hvis ikke Christiansborg snart tilfører skolerne økonomisk hjælp, så er "folkeskolens fremtid på spil", lød det markante opråb i brevet.
"Vi har forstået den del af budskabet på rådhuset"
At økonomi er noget, der også optager skolernes ansatte og
elevernes forældre, kunne man konstatere ved at deltage i et af de fire borgermøder.
Folkeskolens udsendte var til stede ved borgermødet på Skt.
Klemensskolen, som det næstsidste af de fire borgermøder. Her blev ordet "resurser" nævnt over 60 gange i løbet af mødets to timer - svarende til omkring én gang
hvert andet minut.
Annonce:
Peter Rahbæk Juel forstår godt, at det fyldte meget på borgermødet, men han understreger samtidig, at der også er nogle væsentlige samtaler om folkeskolen, som hverken handler eller skal handle om økonomi.
”Jeg er grundlæggende enig med de mange, der på møderne har
givet udtryk for, at der skal flere penge ind i skolen. Når jeg alligevel indimellem
har prøvet at sætte den diskussion på timeout, er det fordi, at vi har forstået den del af budskabet på rådhuset. Det skal vi ikke overbevises om. Men der er
også en vigtig kvalitativ diskussion – hvad skal pengene bruges til?”, siger Peter Rahbæk Juel efterfølgende til Folkeskolen.
Skolerne bør også kigge lidt indad
Selv er han ikke i tvivl: Der skal skabes gode fællesskaber,
mener han.
Annonce:
”Det er det, vi grundlæggende skal lykkes med i skolen. Det
er forskelligt fra skole til skole, hvilken pædagogisk tilgang de har til at få
skabt de gode fællesskaber. Resurser er en del af forskellen, men ikke hele
forskellen”, siger borgmesteren.
”De gode fællesskaber kræver både bedre inklusion, og at
flere forældre føler ejerskab til fællesskabet. Skolerne må også kigge lidt indad. Hvis de gang på gang oplever, at
forældrene ikke kommer til fællesarrangementer, må de jo overveje, om det er
det rigtige, de inviterer til”, siger Peter Rahbæk Juel.
Lokal lærerformand: Politikere bliver mere lydhøre
Formand for Odense Lærerforening Charlotte Holm er meget glad for de fire borgermøder, på trods at hun
ikke rigtig har hørt noget, hun ikke vidste i forvejen.
”Det er en god form”, siger hun. ”Jeg er sikker på, at det, at
så mange har været engageret i debatten, gør vores politikere lydhøre overfor skolens
behov, som også er økonomisk - det kommer man ikke udenom".
"Pilen peger på, at der
skal tilføres flere midler, og mit mål er at skabe et godt fundament for det
videre samarbejde med kommunen”, siger hun og tilføjer, at kommunen har nedlagt 40 lærerstillinger de seneste to år.
"Så flere midler vil
være meget velkomne", kommer det fra den lokale lærerformand.