"Det er noget, man skal øve sig på. Jeg tror ikke, at det giver mening, hvis man kun gør det her én gang", siger skoleleder Jan Beck-Larsen om kommunens store borgerinddragelsesprojekt, som han kalder meget vellykket.
Odense: 25.000 borgere har været med til at bestemme, hvordan penge til skolemodernisering bruges
Skolerne i Odense skal åbne sig mere op for lokalsamfundet, og borgerne skal føle en større tilknytning til den lokale skole. Det er ambitionerne i et kæmpe borgerinddragelsesprojekt.
Det største
borgerinddragelsesprojekt i en kommune nogensinde.
Annonce:
Sådan beskriver landets fjerdestørste
kommune Odense et borgerinddragelsesprojekt, der skal styrke folkeskolernes
betydning for lokalområdet.
Siden januar har kommunen fået spørgeskemasvar
fra over 25.000 af kommunens borgere, og over 1.000 borgere har deltaget i digitale
borgermøder.
Byrådet
har sat 625 millioner af til at renovere sine folkeskoler og løfte kommunens lokalområder.
Og i stedet for selv at bestemme, hvad alle pengene skal bruges til, inviterede
politikerne skoler og foreningsliv til sammen at nedsætte lokale styregrupper, der
har kunnet prioritere, hvordan en del af millionbeløbet skulle bruges i deres
bydel.
Overordnet
fordelte byrådet pengene i tre puljer:
Annonce:
En
pulje til renovering af skolernes ydre rammer såsom loft, vægge, vinduer og
døre. De penge har kommunens by og kulturforvaltning bestemt over.
Der er en ingen tvivl om, at man får mindre for pengene, og rent egoistisk set har jeg fået mindre legeplads på det her
Skoleleder Jan Beck-Larsen
En pulje til modernisering
og udvikling af skolerne til fx faglokaler, kontorfaciliteter og toiletter. De
penge har skolerne selv bestemt over.
En pulje til udvikling af skoledistriktsområdet.
De penge har skolens ledelse i samarbejde med lokale foreninger og andre
interessenter i området bestemt over ved at indgå "lokale
velfærdsaftaler".
Det er den tredje pulje, der har dannet grundlaget for
kommunens store borgerinddragelsesprojekt, forklarer Odenses borgmester Peter Rahbæk Juel (S).
”Vores skoler har et vedligeholdelses- og moderniseringsbehov. Samtidig har vi et ønske om
at styrke den demokratiske samtale om og i vores lokalsamfund. Vi har et billede af, at vi gerne vil give nøglerne til skolen
tilbage til lokalsamfundet. Det er borgernes skole”, siger borgmesteren.
Alle i Odense har fået tilsendt et spørgeskema til deres e-boks.
Her har de fx kunnet svare, hvad de gerne ville kunne bruge den lokale skole
til, når elever og lærere er gået hjem om eftermiddagen.
Odenseanerne har desuden haft mulighed for at deltage i digitale
borgermøder, hvor de også har kunnet byde ind med deres konkrete ønsker til deres
eget lokalsamfund.
Annonce:
Genopfundet
som lokalt forsamlingshus
Ifølge Peter Rahbæk Juel har
borgerinvolveringen allerede haft stor betydning for skolernes rolle i
lokalsamfundet.
”Skolen er
blevet genopfundet som lokalområdets forsamlingshus, og de lokale foreninger og
institutioner er rykket tættere på hinanden. På den måde er skolerne blevet en
stærkere fællesskabsinstitution i lokalområdet for andre end medarbejderne og børnene,
som selvsagt er det primære formål”, siger han.
Konkret har en styregruppe i
hver af Odenses 30 skoledistrikter hver især stået for prioriteringen af de penge,
byrådet har sat af til udviklingen af det område, som skoledistrikterne udgør.
Annonce:
I alle styregrupper har den
lokale skoleledelse været repræsenteret sammen med de lokale foreninger, der
har ønsket at være med.
Nogle ideer har været i Rolls Royce-klassen
Foreløbig er 24 af de 30 grupper
blevet enige om, hvordan pengene skal fordeles i det, kommunen kalder for en lokal
velfærdsaftale.
Betyder det her, at alle skoler
i Odense åbner sig mere op for lokalsamfundet?
”Alle skoler, der har indgået en
velfærdsaftale, gør. Og lokalsamfundet åbner sig også op for skolen”, siger Peter Rahbæk Juel og tilføjer:
”Selve processen har bragt lokalsamfundene
tættere sammen og sat værdien i lokalområdet i glas og ramme. Det giver værdi,
at man kender sit lokalområde og ser, at der er nogle ting, man gerne vil
deltage i. I en stor by er det ikke altid, at
man ved, hvordan ens område fungerer i civilsamfundet”, lyder
det videre fra borgmesteren.
Ved den almindelige borger nok til,
at det giver mening at spørge dem, hvad skolens bygninger kan bruges til?
”Nej, det gør de i udgangspunktet
ikke, men der er mange, der har gode ideer til, hvad de godt kunne tænke sig i
lokalområdet, og her er skolens bygninger ofte et godt sted. Der er også kommet
nogle gode ideer, der har været i Rolls Royce-klassen, og derfor åbenlyst er
uden for rammen”.
”Det har vi så taget en ærlig
snak om. På den måde er det en forventningsafstemning og en demokratisk samtale,
der giver en forståelse af, hvad det er, at vi har med at gøre”, siger borgmesteren.
Har prioriteret legeplads
og hundeskov
Ejerslykkeskolen
er en af de skoler, der har indgået en velfærdsaftale. Skolens leder Jan
Beck-Larsen sad med i en styregruppe, der bestod af en repræsentant fra
en beboerforening i lokalområdet, næstformanden i den lokale fodboldklub,
formanden for de lokale spejdere og en repræsentant for den lokale kirke.
I alt havde gruppen 9,1 millioner
kroner til at bruge på at styrke skolens distrikt, der er kendetegnet ved at
bestå af både
villaer, rækkehuse og lejligheder, der er i gå-afstand til Odense centrum.
Som en del af arbejdet skulle styregruppen
forsøge at imødekomme de ønsker, der var kommet fra næsten 1.900 borgersvar.
”Borgerne skulle vælge, hvad der
skulle prioriteres lokalt ved, at de skulle svare, hvad der var vigtigst for
dem blandt en række kategorier. I vores område var natur, biodiversitet og fællesskab
noget af det, der var højst prioriteret”, fortæller Jan
Beck-Larsen.
På baggrund af de mange
spørgeskemasvar og de bud, som borgerne var kommet med på et onlinemøde, lavede
forvaltningen et katalog med prisoverslag på de mange forslag.
”Så var op til os at beslutte,
hvilke af de ting der var i kataloget, vi ville bruge pengene på”, fortæller Jan
Beck-Larsen.
Han fortæller, at styregruppen blandt
andet blev enige om at bruge penge på at få skabt ”et større samlingssted ved Munkedammen,
noget biodiversitet, en hundeskov, en naturlegeplads ved spejderne, modernisering
af klubhuset i den lokale fodboldklub og et løft af skolens legeplads”.
Sådan bliver skolen forbedret
Puljen til vedligeholdelse af Ejerslykkeskolen går til:
Tilpasning af CTS (styring af varme og
ventilation)
Energioptimering af VVS-installationer
Udskiftning af lofter
Renovering af kloak
Udskiftning af indvendige døre
Udskiftning af linoleumsgulve
Puljen til modernisering af Ejerslykkeskolen går til:
Musiklokalet
Der laves mere et åbent kontormiljø
for det administrative personale samt afdelingsledere.
Forbedrede
mødefaciliteter for personale og specialklasse
Sammentænkning af
lokaler til håndværk/design, sløjd og PLC
Lofthængte
opladeløsninger til skolens elever og undervisere
Legeplads til
indskoling får nye legeredskaber og nye miljøer, fx balanceforløb og en
multibane
Legepladsaktiviteter
til de større elever fx svævebane, større multibane, større balancebane eller
lignende
Et vink med en vognstang
til os som skole
Skolelederen kalder forløbet meget vellykket, og at det også har været et ”vink med en vognstang om, at rigtigt
mange vil noget med skolen”.
”Jeg tror på, at det vil gøre
kommunikationen lettere fremadrettet, hvor flere vel tænke ’Det kan da godt være,
at det kan lade sig gøre’. For det værste, der kan ske er, at borgerne får et
nej til at bruge skolens bygninger. Men det kan også godt være, at det godt kan
lade sig gøre”, siger han.
Det har også givet Jan
Beck-Larsen en forståelse af det område, skolen ligger i,
fortæller han.
”Jeg er ikke selv fra
lokalområdet. Så det har været en god måde at finde ud af, hvad der sker i området.
Og det har været en mulighed for at diskutere visioner for et lokalområde og
hvordan man samarbejder med foreninger”.
”Der er en ingen tvivl om, at
man får mindre for pengene”
Tror du, at det her har gjort, at
borgerne uden børn på skolen er kommet tættere på jer?
”Måske. Men jeg tror, at det vil
have større betydning, hvis jeg fx fik en gymnastikforening ind på skolen”,
siger han.
Synes du, at det her er en god
udnyttelse af kommunens penge?
”Det kan man nok stille spørgsmål
ved. Det er et rigt samfund, når vi kan sidde og diskutere, om vi skal have en hundeskov,
og man kan nok også spørge, hvor repræsentative vores valg er. Det har været en
god proces, men der er også blevet brugt mange penge på, at forvaltningerne har
kunnet understøtte processerne. Der er en ingen tvivl om, at man får mindre for
pengene, og rent egoistisk set har jeg fået mindre legeplads på det her”, siger
han.
Puljer med betydning for Ejerslykkeskolen
I
alt er der afsat 23,1 mio. kroner til forbedringer af Ejerslykkeskolen og skoledistriktet, der er fordelt på følgende måde:
Vedligehold
af skolen: 4,3 millioner kroner
Modernisering
af skolen: 9,7 millioner kroner
Udvikling
af lokalområdet: 9,1 millioner kroner
Jan Beck-Larsen
understreger dog, at han godt kan se et potentiale ved at inddrage borgerne.
Men det kræver, at det her ikke bliver eneste gang, at borgerne bliver inddraget,
mener han.
”Overordnet synes jeg, at det er
en god ambition, at vi alle i højere grad skal opfattes os som værende en del
af et demokratisk samfund. Det er noget, man skal øve sig på. Jeg tror ikke, at
det giver mening, hvis man kun gør det her én gang. For det koster meget at facilitere,
men hvis man vil gå den vej, så tror jeg godt, at det på sigt kan være en rigtig
fin ide i demokratisk øjemed”, siger han.
Ifølge borgmester Peter Rahbæk Juel har en del af sigtet med borgerinddragelsen
også været at skabe en større tillid til politikerne.
”Der er en tillidskrise til de
offentlige institutioner, politikerne og de politiske beslutninger både i Danmark
og resten af verdenen. Denne her form til demokratisk samtale er med til at
skabe en tillid til de beslutninger, vi tager, fordi vi tager dem sammen, og vi
har en samtale med hinanden, hvor vi både bliver klogere på lokalsamfundet, og
på hvad det er for nogle rammer, vi har at arbejde med”, siger han.