Debat
Et folkeskolegennemsnit på 6 som adgangskrav til gymnasialle uddannelser vil ramme socialt og geografisk skævt, lyder kritikken fra Mai Møller Nielsen.
Foto: privat
Gymnasielærer: Øget karakterkrav til gymnasiale uddannelser bliver folkeskolens næste store hovedpine
Regeringen ønsker at hæve karakterkravet kraftigt for at komme ind på en gymnasial uddannelse. Gennemføres forslaget, vil det få alvorlige konsekvenser for undervisningen i folkeskolen og unges trivsel, advarer Mai Møller Nielsen.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
I uddannelsessektoren hører vi på vandrørene, at regeringen
er på trapperne med et forslag om et markant øget adgangskrav til de 3-årige
gymnasiale ungdomsuddannelser.
Mattias Tesfaye har udtalt, at man i Undervisningsministeriet regner på
konsekvenserne af et folkeskolegennemsnit på 6 som adgangskrav.
Timingen er næppe tilfældig. Mens
uddannelsesparathedsvurderingerne frafalder, kan det være en (u)kærkommen
lejlighed til at indføre en højere karakterbom til de 3-årige gymnasiale
ungdomsuddannelser, hvilket flugter med regeringens mål om, at flere skal tage
erhvervsfaglige uddannelser.
Det vil være en aldeles uheldig vej at gå for et ellers
nobelt mål om flere faglærte.
I Gymnasielærernes
Lærerforening har vi regnet på, hvad et snit på 6 i gennemsnit ved
standpunkts- og prøvekarakterer vil betyde nationalt såvel som lokalt, og
analysen taler sit tydelige sprog: Det bliver op ad bakke for 'Vandkantsdanmark', HHX og HTX, børn fra uddannelsesfremmede hjem, drenge og etniske
minoriteter.
Læg dertil 'late bloomers' og børn med en skæv talentprofil,
der betyder, at de er vanvittigt dygtige til nogle fag, men bagud i andre. Man
kunne også spørge, hvor det efterlader det stigende antal børn i mistrivsel og
måske perioder med skolevægring til følge, som har brug for tid og chancer for
at indhente det tabte.
Risiko
for mistrivsel og teaching to the test
Jeg vil ikke her bruge krudt på den overordnede debat om
social mobilitet, kønsligestilling, integration, uddannelsestilbud i hele
landet, men fokusere på konsekvenserne for folkeskolen, som for alvor må
forventes at trække det korteste strå og det tungeste læs. Igen, kunne man
fristes til at sige.
Når eleverne i 8. og 9. klasse og ikke mindst deres forældre
opdager, at karakterkravet er betragteligt hævet, er det ikke svært at
forestille sig, hvordan det skaber pres på lærerne for at skabe læringsrum med
karakterer som højeste formål frem for at lave den mest dannende, (ind)levende
og omverdensrelevante undervisning.
På ungdomsuddannelserne kender vi allerede til, at mere og
mere tid går med at håndtere karakterklager frem for at forberede god
undervisning. Og hvad gør man, når det samme pres vil flytte ned i folkeskolens
ældste klasser? Teaching to the test står lige for.
Hvordan en højere karakterbom er svaret på den såkaldte
”trivselskrise” er også svært at forstå. Faktisk har jeg vanskeligt ved at se,
at vi ikke blot skubber til flere børn og unges mistrivsel, når vi indirekte fortæller
dem, at det er tallene på karakterbeviset frem for indre motivation og
engagement, der tæller.
Øgede karakterkrav rammer socialt og geografisk skævt
At et betragteligt øget karakterkrav skaber større ulighed,
er der næppe tvivl om. For det første må det blive endnu sværere at bevare
befolkningen og de mindre skoler på afstand af de større byer, når det lokale
gymnasiale tilbud lukker, fordi man har ekskluderet op mod 20 procent af eleverne.
For det andet: Synes vi, at det er rimeligt, at de børn, der
fødes med de dårligste kort på hånden i forhold til uddannelse, giver op fra
start, hvis de ser, at forhindringen er for voldsom
Og hvad stiller man op med
det lige dér i sin 8.klasse, hvor man ellers forsøger at overbevise ungerne om,
at Danmark er så rigt et samfund, hvor vi aldrig giver op på muligheden for at
rykke sig socialt og fagligt?
Det er skønt, at regeringen er blevet opmærksom på fortidens
synder og er begyndt at rydde op i en folkeskolereform, hvor man fodrede hunden
med sig egen hale, men det hjælper ikke meget, hvis det ene forfejlede forsøg
på social ingeniørkunst fra oven blot erstattes af et andet.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk