Debat
Der er langt fra enighed om, hvordan det skal gøres landet over, og vi frygter det værste, skriver tre UU-vejledere
Foto: Getty Images
UU-vejledere: De kalder det lokal frihed, men vi frygter det værste
Uddannelsesparathedsvurderingen (UPV) er afskaffet og en helt ny model for uddannelsesvejledning er trådt i kraft her i august. Men problemerne er ikke løst, vi risikerer stadigvæk at stigmatisere eleverne.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Uddannelsesparathedsvurderingen er nu afskaffet med lov, og
det betyder, at der ikke længere er centralt fastsatte regler for vurdering og
registrering af elevernes personlige, sociale og praksisfaglige forudsætninger
for at begynde på og gennemføre en ungdomsuddannelse.
Nu er der i stedet lokal frihed til at lærere, skoleledere
og vejledere kan tilrettelægge en vejledningsproces, som tager hensyn til den
enkelte elev. Det betyder i praksis, at eleverne i 8., 9. og 10. klasse skal
gennem en såkaldt identifikationsproces.
Der er dog langt fra enighed om, hvordan det skal gøres
landet over, og vi frygter det værste. Vi er alle tre
UU-vejledere, og vores erfaringer er indtil videre, at tilgangene er lige så
mange og forskellige som antallet af kommuner i Danmark.
Når vi taler med andre uddannelsesvejledere, hører vi, at
den nye identifikationsmodel flere steder ender med at læne sig op ad den gamle
uddannelsesparathedsvurdering.
Det betyder, at eleverne fortsat mange steder vil
blive vurderet ud fra karakterer og fravær i alt for stort omfang. Elementer,
som eleverne hverken oplever at have indflydelse på eller ejerskab over, og som
giver mange en oplevelse af at blive sorteret og kategoriseret. Dermed
risikerer vi på ny at stigmatisere eleverne og skabe mistrivsel. Fuldstændig
ligesom med den gamle tilgang.
Husk at inddrage eleverne i vejledningen
Lige nu har vi mulighed for at gentænke organiseringen af
uddannelsesvejledningen og gøre op med fokusset på elevernes fejl og mangler,
der i de værste tilfælde har fået unge til at mistrives. Det er i hvert fald
det, flere unge selv beskriver, hvis de for fjerde, femte eller sjette gang er
blevet vurderet ikke-uddannelsesparat.
Der er dog håb. I nogle kommuner har man valgt en langt mere
elevinddragende tilgang end tidligere. Her arbejder man i større grad med
elevernes fælles vilkår for valg af uddannelse og fælles erfaringer med
identitet, styrker og interesser, som alle unge har brug for at arbejde med som
en del af deres dannelsesproces.
I Roskilde har man for eksempel valgt, at eleverne skal
forholde sig til forskellige udsagn om skole og uddannelse. Denne inddragelse
danner så grundlaget for efterfølgende dialog mellem lærere og vejleder om,
hvilke elever der skal tilbydes supplerende vejledning. Tanken er, at eleven
oplever at få et ejerskab over den efterfølgende vejledningsproces og let kan
forstå, hvad, det er, de skal igennem.
Væk er fokus på såkaldte ”objektive kriterier” som
karakterer og fravær.
Vi skal ikke tilbage i den samme rille
Vores store bekymring er, at langt de fleste kommuner ikke
vil følge Roskildes eksempel, men i stedet ender med at basere deres
uddannelsesvejledning på den mere instrumentelle tankegang som
uddannelsesparathedsvurderingen også udsprang af. Vores håb er også, at man fra
politisk side sløjfer kravet om en identifikationsproces. Og dermed fremmer
potentialet i vejledningen. Alle elever har brug for at arbejde med styrker,
interesser, motivation, erfaringer og muligheder. I det arbejde ligger en stor
almen dannende kraft.
Og indtil det sker, skal identifikationen som minimum ske
med mest mulig inddragelse af elevernes perspektiver og oplevelser, så de kan få
et godt medejerskab over alle aktiviteter og processer i grundskolen, de
deltager i.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk